نقد و بررسی مینی مک اپل Apple Mac Mini M2 2023

مک مینی اپل 2023 با جدیدترین پردازنده های اپل یعنی M2 و M2 pro ارائه می شود که قدرت زیادی را به این دستگاه جمع و جود اضافه می کند. گزینه هایی مثل Thunderbolt 4 و Wi-Fi 6E از دیگر ویژگی های مک مینی جدید هستند. تغییرات جدید قیمت را نیز افزایش می دهند.
نقد و بررسی مینی مک اپل Apple Mac Mini M2 2023

اپل در حال رونمایی از پردازنده های مک مینی جدید ، از جمله جدیدترین soc Apple M2 و انواع قوی تر M2 Pro است که در لپ تاپ های مک بوک پرو یافت می شود. این پردازنده های افزایش قابل توجهی در عملکرد دستگاه به همره دارند، البته با هزینه بالا.

پیکربندی پایه مک مینی 2023 با پردازنده M2 ده هسته ای، 8 گیگابایت رم، 256 گیگ هارد اس اس دی با قیمت 760 دلار آمریکا قیمت گذاری شده است. در حالی که نسخه M2 Pro  با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت هارد اس اس دی با قیمت 1660 دلار در دسترس است.

با در نظر گرفتن هزینه های اضافی برای ارتقای رم و هارد، مدل استاندارد M2 (با 24 گیگ رم و 2 ترابایت هارد) ممکن است به کمتر از 2380 دلار و M2 Pro (با 32 گیگ رم و 8 ترابایت هارد) می تواند به کمتر از 6000 برسد. 

با هر بودجه ای لپ تاپ بگیر مشاهده محصولات

مشخصات فنی مک مینی 2023 اپل

مشخصات فنی مک مینی 2023 اپل

  • پردازنده: Apple M2 8 x 2.4 - 3.5 GHz، 19 W PL2 / Short Burst، 19 W PL1 / Sustained
  • آداپتور گرافیکی: GPU 10 هسته ای اپل M2، 12 وات TDP
  • حافظه رم: 16 گیگابایت، LPDDR5-6400، دو کاناله، آنبرد
  • هارد: Apple SSD AP0512Z، 512 گیگابایت، 469 گیگابایت رایگان
  • پورت ها: 2 USB 3.0 / 3.1 Gen1، 2 USB 4.0 40 Gbps، 2 Thunderbolt، 1 HDMI، 2 DisplayPort، اتصالات صوتی: 3.5 میلی متر صدا
  • شبکه: 10/100/1000 LAN کارت (10/100/1000MBit/s)، Broadcom 0x14E4، 0x4388 WiFi 6E AirPort (a/b/g/n = Wi-Fi 4/ac = Wi-Fi 5/ax = Wi-Fi 6/ وای فای 6E 6 گیگاهرتز)، بلوتوث 5.3
  • اندازه (به میلی متر): 36 × 197 × 197 (= 1.42 x 7.76 x 7.76 اینچ)
  • سیستم عامل : Apple macOS 13 Ventura
  • ویژگی های اضافی: بلندگوها مونو، 12 ماه گارانتی
  • وزن : 1.177 کیلوگرم (= 41.52 اونس / 2.59 پوند) ( = 0 اونس / 0 پوند)
  • قیمت: 1070 یورو
  • سایت مرجع: Apple homepage

بدنه و پورت ها

بدنه و پورت ها

هیچ تغییری در محفظه مربعی با گوشه های گرد وجود ندارد. Mac Mini کوچک با ابعاد کمی کمتر از 20 *20 سانتی متر ، مطمئناً جمع و جورترین مینی پی سی نیست، اما با ارتفاع 3.6 سانتی متر قطعا یکی از کوچک ترین هاست. با این اوصاف منطقی است که مک مینی را زیر نمایشگر روی میز قرار دهید.

طراحی مک مینی 2023 با سایر محصولات اپل مطابقت دارد و دستگاه نیز به لطف پوشش آلومینیومی آن بسیار با کیفیت است. وزن دستگاه حدود 1.2 کیلوگرم است که شامل منبع تغذیه نیز می شود. با این حال، طراحی همچنین مستلزم کمی چشم پوشی است زیرا همه پورت ها در پشت قرار دارند و دسترسی سریع به دستگاه های خارجی مانند هارد دیسک را دشوارتر می کند.

از نظر پورت ها، M2 SoC مزایایی نسبت به MacBook Air یا MacBook Pro 13 دارد، زیرا دو پورت USB-C وجود دارد که از Thunderbolt 4 پشتیبانی می کنند. با این وجود یک خروجی HDMI (4K @ 60 هرتز) هنوز در دسترس است. Mac Mini M2 می تواند تا دو صفحه نمایش خارجی را پشتیبانی کند. M2 Pro می تواند تا سه مانیتور خارجی را در خود جای دهد، دارای چهار اتصال Thunderbolt 4 و حداکثر وضوح بهتر است.

عدم وجود گزینه های نگهداری و ارتقاء یکی از نقاط ضعف قابل توجه مک مینی است. باید از قبل تصمیم بگیرید که چقدر حافظه رم و هارد SSD مورد نیاز است. با این حال، حداقل از طریق هارد های اکسترنال می توان به راحتی ظرفیت فضای ذخیره سازی را افزایش داد.

عقب: دکمه روشن/خاموش، سیم برق، اترنت 2x USB-C 4.0 با Thunderbolt 4 (40 گیگابایت بر ثانیه، حالت DisplayPort-ALT)، HDMI 2.0، 2x USB-A 3.2 Gen.1 (5 گیگابایت بر ثانیه)، صدای 3.5 میلی متر (تصویر: اپل).

از نظر ماژول WLAN، مک مینی M2 نسبت به مدل های قبلی و فعلی مک بوک ایر ارتقا یافته است زیرا دسکتاپ از سخت افزار مدل های MacBook Pro (14 و 16) استفاده می کند و شبکه های Wi-Fi 6E مدرن و همچنین بلوتوث 5.3 را ارائه می دهد.  

نرم افزار

مک مینی M2 به جدیدترین سیستم عامل اپل یعنی macOS 13 (ونتورا) و یک بسته نرم افزاری چشمگیر مجهز شده است. این بسته شامل مجموعه آفیس جامع و iMovie برای ایجاد و ویرایش ویدئو می باشد. علاوه بر این، تقریباً همه نرم‌افزارهای ضروری دارای نسخه‌های اختصاصی هستند که برای SoCهای M1/M2 اپل و شبیه‌سازی برنامه‌های قدیمی‌تر در نظر گرفته شده برای عملکردهای Mac Intel به طور یکپارچه طراحی شده‌اند.

پردازنده Apple M2

پردازنده

پردازنده Apple M2 در حال حاضر به دلیل حضور در سایر دستگاه های اپل، به ویژه آخرین مدل های مک بوک ایر، شهرت دارد. در حالی که پیکربندی اصلی دارای چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته کارآمد است، مشابه M1 SoC قبلی، M2 SoC دارای هسته‌های جداگانه است که می‌توانند با سرعت کلاک بالاتر کار کنند. حداکثر مصرف برق 19 وات را حفظ می کند که با خنک کننده فعال حفظ می شود. در اصل، Mac Mini M2 با عملکرد MacBook Pro 13 M2 مطابقت دارد و به طور قابل توجهی از مدل‌های MacBook Air پیشی می‌گیرد، مخصوصاً تحت بارهای کاری سنگین که در آن مدل دوم ممکن است با کاهش قدرت مواجه شود. با این وجود، این تمایزها به راحتی در طول استفاده منظم آشکار نمی شوند، و همچنین حاشیه های جزئی در عملکرد CPU تأثیر زیادی بر وظایف روزمره نمی گذارد.

هنگام ارزیابی آن در برابر رقبای ویندوز، مهم است که به خاطر داشته باشید که برخی از معیارهای ما برای macOS بهینه شده اند و تأثیر جزئی بر عملکرد دارند. برای ارزیابی دقیق‌تر، بنچمارک‌هایی مانند Cinebench R23 و Geekbench که برای اجرا در M2 Mac طراحی شده‌اند، نتایج روشن‌تری به دست می‌دهند. این معیارها نشان می دهد که تراشه های AMD و اینتل عملکرد کلی بالاتری دارند اما تمایل به مصرف انرژی بیشتری دارند. برای بررسی جامع کارایی، می توانید به تجزیه و تحلیل عمیق ما از پردازنده Apple M2 مراجعه کنید. علاوه بر این، ما MacBook Pro 14 فعلی را در مقایسه گنجانده ایم که به شما امکان می دهد عملکرد M2 Pro SoC اختیاری را بسنجید.

عملکرد سیستم

مک مینی کنونی، مشابه مدل‌های مک‌بوک آزمایش‌شده قبلی که دارای تراشه M2 اپل هستند، به‌عنوان یک دستگاه بسیار مناسب برای کارهای روزمره است. نوع گران‌تر مجهز به M2 Pro SoC، شبیه به نسل قبلی خود با پردازنده M1، کمترین تأثیر قابل‌توجهی را در کار روزانه نشان می‌دهد.

در معیارهای شبیه سازی شده، واحد تست ما عملکرد قابل ستایشی را ارائه می دهد، به خصوص در معیارهای مرورگر، و همچنین در تست CrossMark عملکرد خوبی دارد. در نهایت، نتایج با نتایج سایر دستگاه‌های اپل که از چیپست M2 پشتیبانی می‌کنند، همخوانی دارد.

دستگاه های ذخیره سازی

دستگاه های ذخیره سازی

مک مینی اپل از SSD معروف 512 گیگابایتی مک بوک ایر استفاده می کند که از طریق PCIe 3.0 x4 متصل می شود. نرخ انتقال بسیار عالی است و به وضوح از اتصال PCIe استفاده کامل می کند. مشابه مک بوک ایر، نسخه پایه مک مینی M2 با 256 گیگابایت SSD احتمالاً تنها از یک تراشه ذخیره سازی استفاده می کند که باعث می شود نرخ انتقال در مقایسه با سیستم 512 گیگابایتی ما حدود 50 درصد کاهش یابد، همانطور که در تست مک بوک ایر مشاهده کردیم. به نظر ما بعید است که این کاهش در نرخ انتقال داده باعث ناراحتی های عمده برای کاربر شود.

کارت گرافیک

پردازنده Apple M2 در دو پیکربندی اصلی ارائه می شود که تمایز اصلی آن در تعداد هسته های GPU است. پیکربندی پایه مک بوک ایر کوچک دارای 8 هسته گرافیکی است، در حالی که مک مینی دارای نسخه قوی تر با 10 هسته گرافیکی است. همانند سایر محصولات اپل، پردازنده گرافیکی یکپارچه (iGPU) حداکثر توان مصرفی 12 وات را به خود اختصاص می دهد که عملکرد ثابت و پایدار را تضمین می کند.

همانطور که پیش بینی می شد، نتایج عملکرد پردازنده گرافیکی M2 مطابق با انتظارات است و مدل 10 هسته ای با اختلاف قابل توجهی از Iris Xe Graphics G7 اینتل و Radeon 780M فعلی AMD پیشی گرفته است. در غیاب توانایی ضبط منحنی‌های FPS برای بازی‌های داخلی، ما همچنان به شبیه‌سازی‌هایی با معیارهای داخلی برای تست‌های بازی خود تکیه می‌کنیم و مقایسه‌های معنادار را تسهیل می‌کنیم.

نویز سیستم

مک مینی مجهز به فن است، اما عملکرد آن به ندرت حس می شود. حتی زمانی که CPU یا GPU با ظرفیت کامل کار می کند، شما به سختی صدایی را می شنوید و تنها چیزی که قابل تشخیص است جریان ملایم هوا از خروجی فن است. تنها زمانی که CPU و GPU به طور همزمان تحت حداکثر بار باشند، سرعت فن به تدریج افزایش می یابد و پس از تقریباً دو دقیقه به حداکثر سطح نویز 29.7 dB(A) می رسد. این صدا چیزی بیش از یک زمزمه آرام نیست و هرگز آزاردهنده نیست. در این جنبه، Mac Mini نسبت به همتایان فشرده‌تر خود که اغلب نویز بسیار بیشتری تولید می‌کنند، برتری دارد.

درجه حرارت مک مینی 2023

درجه حرارت

وقتی صحبت از کامپیوترهای رومیزی می شود، دمای سطح معمولاً یک نگرانی ثانویه است، زیرا هیچ تماس مستقیمی مانند لپ تاپ ها وجود ندارد. با این حال، در طول تست استرس یک ساعته ما، Mac Mini M2 هیچ مشکلی را نشان نمی‌دهد و حداکثر دما در سطح بالایی به حدود 37 درجه سانتیگراد (98.6 درجه فارنهایت) می‌رسد. حتی در خروجی فن عقب، دما فقط در حدود 42 درجه سانتیگراد (107.6 درجه فارنهایت) اندازه گیری شد.

آنچه در تست استرس قابل توجه است، خنک کننده فعال است که آن را متمایز می کند. برخلاف دو مدل مک بوک ایر ها که باید به سرعت عملکرد خود را تحت بار ترکیبی کاهش دهند، SoC M2 در مک مینی پایداری کامل را حفظ می کند.

Mac Mini M2 همچنان دارای یک بلندگو است و اگرچه ممکن است با کیفیت صوتی لپ‌تاپ‌های مولتی مدیا رده بالا مطابقت نداشته باشد، اما همچنان قابل استفاده است. اگر انتظارات صوتی شما متوسط است و در درجه اول از بلندگو برای ویدیوهای گاه به گاه YouTube یا کارهای مشابه استفاده می کنید، کافی است.

مصرف برق

SoC M2 از نظر مصرف برق عالی است و حداکثر 2.6 وات در حالت بیکار مصرف می کند. مصرف تحت بار کمی بیشتر از Mac Mini M1 قدیمی است، اما قابل مقایسه با EM680 با Ryzen 7 6800U نیست. از سوی دیگر، سایر رقبا به قدرت بیشتری تحت بار نیاز دارند.

مک مینی M2 جدید

جمع بندی

مک مینی M2 جدید نشان دهنده به روز رسانی جذاب اپل است، زیرا نه تنها پردازنده را ارتقا می دهد، بلکه تاندربولت 4 و وای فای 6E را نیز به این دسکتاپ جمع و جور اضافه می کند. این ویژگی ها مک مینی را در کنار مدل‌های گران‌تر مک‌بوک پرو (14 و 16 اینچی) قرار می‌دهد و آن را از خط تولید مک‌بوک ایر فعلی متمایز می‌کند.

اپل مک مینی را به نوع قوی تر M2 SoC مجهز کرده است که به صورت استاندارد دارای 10 هسته گرافیکی است. این باعث بهبود عملکرد در مقایسه با پردازنده M1 می شود، البته با افزایش اندکی مصرف انرژی. در حالی که رقبای ویندوزی ممکن است عملکرد CPU خالص را کمی بالاتر داشته باشند، اپل یک مزیت متمایز را از نظر قابلیت‌های GPU حفظ می‌کند و کارایی کلی Mac Mini به طور قابل توجهی برتر است.

آخرین اپل مک مینی به لطف گنجاندن پردازنده جدید M2، Thunderbolt 4 و Wi-Fi 6E، به‌روزرسانی موفقی را نسبت به مدل قبلی M1 نشان می‌دهد. با این حال، اپل همچنان برای حافظه رم یا SSD اضافی هزینه‌ای را پرداخت می‌کند و دسکتاپ جمع و جور فاقد گزینه‌های ارتقا توسط کاربر است.

برای کسانی که نیاز به عملکرد بیشتر دارند، مک مینی اکنون با SoC M2 Pro در دسترس است، اگرچه می تواند به سرعت بسیار گران شود. حق افزایش ظرفیت RAM و SSD تا حدودی زیاد است، اما گزینه اتصال هارد هاردهای اکسترنال این مشکل را تا حدودی برطرف می کند. شایان ذکر است که عدم وجود اجزای قابل ارتقا توسط کاربر یک نقطه ضعف قابل توجه برای دسکتاپ ها است و رقبایی مانند Intel NUC 13 Pro و Minisforum UM790 انعطاف پذیری بیشتری در این زمینه ارائه می دهند. با این وجود، اگر این محدودیت باعث نگرانی نباشد، یک کامپیوتر مینی رومیزی باکیفیت و کارآمد با تعداد زیادی از ویژگی‌های نرم‌افزاری و عملکرد مداوم بی‌صدا را از جعبه دریافت خواهید کرد.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد