انواع کارت گرافیک انویدیا NVIDIA

تقریا میشود کارت گرافیک های انویدیا را به سه بخش کلی تقسیم کرد که هر کدام کارایی و قابلیت خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی انواع کارت گرافیک انویدیا میپردازیم. با ما باشید.
انواع کارت گرافیک انویدیا NVIDIA

سلام دوستان من موسوی هستم و امروز قصد دارم انواع کارت گرافیک انودیا رو معرفی کنم و تا جایی که حوصله اتون سر نره، تفاوت هاشون رو بررسی کنم. برای شناخت کارت گرافیک های انویدیا و انواعش، من با سرچ گوگل شروع کردم.

نتایجی که گوگل بهم نشون داد متفاوت بود و تقریبا هر سایت به روش خودش، کارت گرافیک ها رو تقسیم کرده بود.اما وجه اشتراک آنها دسته بندی کارت های گرافیک انویدیا به چهار دسته است.:

1. NVIDIA Quadro

2. NVIDIA GeForce

3. NVIDIA Tesla

4. NVIDIA TEGRA

در ادامه به توضیح این چهار سری می پردازیم که تفاوت های ساختاری با هم دارند و کاربری های مختلفی را پوشش می دهند.

 با هر بودجه ای لپ تاپ بگیر مشاهده محصولات

تاریخچه انویدیا و انواع کارت گرافیک NVIDIA

NVIDIA یک شرکت آمریکایی  و پیشگام در امر تکنولوژی‌های کارت‌های ویدئویی، گرافیکی، ایستگاه‌های کاری، رایانه‌های شخصی، handheld و... در سرتاسر جهان است. اِن ویدیا یک فروشنده اصلی مدارهای مجتمع (IC) متناسب برای مادربرد کامپیوتر شخصی، پردازنده‌های گرافیکی (واحد پردازش گرافیکی، GPUs) کارت‌های گرافیکی و رسانه و وسائل ارتباطاتی برای کامپیوترهای شخصی و کنسولهای بازی از قبیل ایکس باکس اصل (Xbox)، پلی‌استیشن ۳ و... می‌باشد. این شرکت، در سال 1993 میلادی، به وسیله " Jen-Hsun Huang " تأسیس شد. وی همچنین مدیرعامل فعلی نیز است.  (ویکی پدیا)

انویدیا کوآدرو

Quadro یکی از سری های کارت های گرافیک انویدیا است که برای استفاده در ایستگاه های کاری (ورک استیشن) با طراحی حرفه ای به کمک کامپیوتر (CAD) ، تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر (CGI) ، برنامه های ایجاد محتوای دیجیتال (DCC) ، محاسبات علمی و یادگیری ماشین در نظر گرفته شده است.
تراشه های GPU موجود در کارت های گرافیک با مارک Quadro با آنچه در کارت های گرافیک با مارک GeForce استفاده می شود یکسان هستند. تفاوت بین کارت های Quadro و GeForce شامل استفاده از حافظه ECC و افزایش دقت شناور است. وقتی از این کارتها برای محاسبات استفاده می شود که نه تنها کارایی گرافیکی ، بلکه به قابلیت های مطمئن و دقت نیاز هست.

سری محصولات انویدیا کوادرو مستقیماً با کارت های گرافیک ورک استیشن حرفه ای Radeon Pro AMD (FirePro / FireGL سابق) رقابت می کند. انویدیا با رونمایی از RTX A6000  در 5 اکتبر 2020 ، سری Quadro را بازنشسته و خط آن را متوقف کرد.

سایت رسمی شرکت انویدیا در مورد سری کوادرو توضیحات زیر را نوشته است:

از طراحی صنعتی خیره کننده گرفته تا جلوه های ویژه پیشرفته تا تجسم علمی پیچیده ، NVIDIA Quadro برجسته ترین پلت فرم محاسبات بصری جهان است. میلیون ها نفر از متخصصان خلاق و فنی برای سرعت بخشیدن به روند کار خود به آن اعتماد می کنند . همچنین  Quadro دارای پیشرفته ترین اکوسیستم سخت افزار ، نرم افزار و ابزار برای تبدیل چالش های سخت امروز به موفقیت های تجاری فردا است.

انویدیا جی فورس

GeForce یکی  از سری های واحد پردازش گرافیک (GPU) است که توسط انویدیا طراحی شده است. اولین محصول GeForce به عنوان کارت گرافیک مجزا یا گسسته طراحی شده که با هدف اضافه شدن به بردهای گرافیکی ساخته می شدند. بازار هدف سری جی فورس، بازار بازی های کامپیوتری در نظر گرفته شده بودند و بعداً با ایجاد تنوع در خط تولید ، همه رده های بازار گرافیک کامپیوتر های مختلف را پوشش داد. بعدها به  مادربردهای اصلی اضافه شد و نسخه آنبرد آن طراحی شد. اخیراً ، فناوری GeForce به سری پردازنده های کاربردی تعبیه شده انویدیا ، که برای گجت های الکترونیکی و تلفن های همراه طراحی شده اند ، تعبیه شده است.

معماری GeForce در حال حرکت به سمت واحد پردازنده گرافیکی (GPGPU) است. دستگاه محاسباتی با عملکرد بالا که قادر به اجرای کد برنامه نویسی دلخواه به همان روشی است که سی پی یو آن را انجام می دهد. البته این  معماری نقاط ضعف و قوت خود را دارد.

یکی از قابلیت های سری جی فورس ، geforce exprience است. GeForce Experience برنامه همراه کارت گرافیک GeForce GTX است. این برنامه درایورها را به روز نگه می دارد ، به طور خودکار تنظیمات بازی را بهینه می کند و ساده ترین راه را برای به اشتراک گذاشتن بزرگترین لحظات بازی  با دوستان را  فراهم می کند.

انویدیا تسلا

Nvidia Tesla این پردازنده گرافیکی با هدف پردازش گرافیک برای کاربری عمومی (GPGPU) طراحی شده و  به نام مهندس برق پیشگام نیکولا تسلا نامگذاری شده است. سری تسلا در پردازنده های گرافیکی سری G80 شروع به کار کردند و همچنان با انتشار تراشه های جدید ادامه دارند. همچنین سری تسلا با استفاده از CUDA یا OpenCL API قابل برنامه ریزی هستند.

از سال 2012 ، انویدیا تسلا برخی از سریعترین ابر رایانه های جهان را تأمین می کند ، از جمله اجلاس سران در آزمایشگاه ملی اوک ریج و تیانه -1 آمپر ، در تیانجین چین. خط تولید انویدیا تسلا با کارت گرافیک های قدرتمند مثل کارت های GPU AMD Radeon Instinct و Intel Xeon Phi رقابت می کند.
گفته می شود انویدیا به دلیل سردرگمی پیش آمده با مارک اتومبیل تسلا ، در ماه مه سال 2020 برند تسلا را بازنشسته خواهد کرد.

انویدیا تگرا

انویدیا تگرا آخرین سری از مجوعه کارت گرافیک های انویدیاست. سری تگرا از معماری ساده تری برای پردازش استفاده می کند. این پردازنده با معماری کم مصرف ARM کار می کند و مخصوص گوشی های هوشمند و تبلت طراحی شده است.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.   

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد