14 کاری که لپ تاپ شما را نابود می کند

بعضی از کارهای کوچیک هستند که به نظر مهم نمیان و تاثیری ندارند اما در بلند مدت باعث از بین رفتن لپ تاپ شما می شن. تو این پست به چند نمونه اشاره کردیم
14 کاری که لپ تاپ شما را نابود می کند

با توجه به بالا رفتن قیمت لپ تاپ و سخت افزار آن، ضرورت نگهداری از لپ تاپ بیش از پیش به چشم میاد. شاید ضربه خوردن یا تماس با آب از نکات بارز از بین رفتن لپ تاپ باشه اما کارهای کوچکی مثل روش غلط به برق زدن هم می تونه تو بلند مدت آسیب های جدی به بار بیاره.

۱۴.اشتباه به برق زدن لپ تاپ

اول شارژر رو به برق بزنید بعد اون رو به لپ تاپ وصل کنید. اینجوری اگر جرقه بزند یا نوسان برق بوجود بیاد، شارژر رو خرید میکنه و لپ تاپ سالم می ماند.

۱۳.وصل کردن به برق بدون درآوردن باتری لپ تاپ

اگر دائم لپ تاپ را به برق وصل میکنید بهتر است روی ۵۰ ۶۰ درصد باتری را در بیاورید و دستگاه را مستقیم به برق بزنید. باتری را در یک سلفون یا یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در یخچال نگه دارید.

۱۲.هنگام روشن کردن و ریستارت کردن لپ‌تاپ صبور نباشید

بعد از پیام خوشامدگویی مایکروسافت ویندوز لپ تاپ شما به زمان بیشتری برای کامل روشن شدن نیاز دارد.
عدم صبوری شما به کامپیوتر یا لپ تاپ فشار زیادی می آورد و اگر نتواند آن فشار را تحمل کند به سیستم عامل آسیب می‌زند و باعث از بین رفتن داده ها می شود.
اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما بعد از چند دقیقه کار کردن همچنان کند کار کند ، لیست برنامه های استارت آپ را چک کنید و آنها را مرتب کنید.

۱۱.به جای استفاده از محافظ شارژر را مستقیم به برق بزنید

نوسانات برقی و قطع برق نه‌تنها باعث از دست رفتن داده ها بلکه باعث سوختن پردازنده نیز می‌شود.
نوسانات برقی تنها خطری نیست که باعث آسیب می شود. گاهی رعد و برق هم می‌توانند پالس‌های را وارد سیم های برق و تلفن کند. برای حفاظت از خود و ریسک کمتر شما باید از محافظ به جای سیم سیار های استفاده کنید. کار محافظ این است که وقت نوسانات برق جریان را قطع کند تا به وسایل شما آسیب نرسد.

10.سیستم خودتان را بسیار نزدیک دیوار مبلمان و دکوراسیون منزل قرار دهید

اگر یک کامپیوتر قدیمی دارید حتماً با این سوال مواجه شده اید که آن را کجا بگذارم؟ این دستگاه بسیار بزرگ است و اغلب افراد ترجیح می دهند آن را در کناری قرار بدهند نه جایی که دیده شود. وقتی این کار را می‌کنید از اصل اساسی تهویه آزاد غافل نشوید. جریان هوا معمولاً توسط دیوارها پرده و سایر بخش‌های داخلی ساختمان مختل می شود. به یاد داشته باشید کامپیوتر شما به سیستم کولینگ یا خنک کننده نیاز دارد. به عبارت دیگر شما در معرض خطر حرارت بالا و داغی سیستم قرار دارید. مطمئن شوید که چیزی جلوی جریان هوا را نگرفته و تهیه دستگاه متوقف نشده است.

9.به اندازه کافی به نرم‌افزارها توجه نکنید

برای اجرای روان سیستم عامل برای سال های زیاد آنطور که شایسته است از آن مراقبت کنید. به آنچه نصب می کنید توجه کنید و برنامه های غیر ضروری را حذف کنید. فایلهای تکراری را پاک کنید در صورت امکان از درایور های اورجینال استفاده کنید که با دستگاه شما کاملاً سازگار هستند. دائم دستگاه را اسکن کنید و از شر فایل های مخرب خلاص شوید.

۸.جابجایی لپ تاپ در وضعیت اسلیپ یا هایبرنیت

قبل از اینکه لپ تاپ را در کیف قرار دهید و بیرون ببرید مطمئن شوید که آن را خاموش کرده اید. حالت اسلیپ یا حالت خواب زمستانی وقتی به کار می‌آید که در منزل دارید از گجت ها استفاده می کنید و دوست ندارید صبر کنید تا سیستم دوباره بالا بیاید اگر چه گاهی وقت ها درست کار نمی کند.
حالت اسلیپ یا هایبرنیت برای جابجایی لپ تاپ توصیه نمی شود، چون لپ تاپ هنگام روشن بودن برای جابجایی مناسب نیست .
فقط بازیگران فیلم ها ترک موتورسیکلت یا در حال دویدن از لپ تاپ استفاده می‌کنند ولی در زندگی واقعی این کارها باعث آسیب‌های جدی به لپ تاپ می شوند.

۷.قرار دادن صفحه در معرض مستقیم نور خورشید

تنها پارامتر مشترکی که لپ‌تاپ و کامپیوتر شما از آن متنفر است نور خورشید است . نور خورشید باعث ایجاد مشکلاتی مثل بالا رفتن حرارت می‌شود و اشعه آن به آرامی اما به قدر صفحه نمایش شما را نابود میکند. پس اگر شما گجت تان را کنار پنجره و زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید برای خداحافظی با تصاویر شفاف روشن در آینده نزدیک آماده باشید.

۶.مرتب کردن سیم ها

شکل و شمایل سیم‌ها و شارژر کنار لپ تاپ شما چطوریه؟
اگر پیچیده به هم هستند و یا خم شدن یا در دور چیزی پیچیده شدند تا آنها را نگه دارد انتظار نداشته باشید عمر زیادی داشته باشند. توجه داشته باشید خم کردن زیاد سیم ها و قطعات پلاستیکی باعث شکستگی آنها می شود و قطعی در آن به وجود می آورد. پس بهترین کار پیچاندن سیم به دور خود یا آداپتور است.
دقت کنید تمام سیم ها به مادربرد وصل شده باشند و هر بار که روشن خاموش می کنید آن ها را جدا نکنید.

۵.لپ تاپ خود را داغ نگه دارید

حرارت بزرگترین دشمن لپ‌تاپ شماست پس لپ تاپ تان را روی سطح نرم و صاف و خنک نگه دارید.
اگر منافذ هوای زیر لپ تاپ تان بسته شده باشد سطح صاف به تنهایی کافی نیست. از ابزارهای خنک کننده مثل استند یا پایه لپ تاپ استفاده کنید که برای کارایی بهتر فن ساخته شدند.  این کار به عمر لپ‌تاپ خود و پایین آوردن صدای آن نیز کمک می کنید.

۴.از سیم های ارزان و بی‌کیفیت شارژر

وقتی کابل شارژ شما خراب شد برای کاهش هزینه سراغ کابل های ارزان یا کابل های مستعمل نروید.
بسیار مهم است که شما از کابل اورجینالی استفاده کنید که کاملاً برای لپ‌تاپ شما مناسب است. اگر این مورد را نادیده بگیرید، شرایط سختی را برای باتری و حتی مادربرد لپ تاپ خود می سازید.

۳.نصب و حذف بسیار زیاد برنامه ها

وقتی شما برنامه های زیادی را حذف و نصب می کنید آنها فضاهای مختلفی را برای نصب به برنامه روی هارد شما انتخاب می کنند. به این کار دیسک دیفرگمینیشن گفته می‌شود که باعث کند شدن اجرای نرم افزار می شود. شما می توانید از دیسک دیفرگمنت برای حل این مشکل استفاده کنید. اگر هارد لپ تاپ شما پر است اما فکر می کنید خیلی برنامه بر آن نصب نکرده اید. سعی کنید از ابزارهای استفاده کنید که فایل های تکراری یا به ندرت استفاده شده را حذف کنند.

۲.تمیز کردن صفحه نمایش به روش غلط

آیا شما از مایعات برای تمیز کردن صفحه نمایش استفاده می کنید؟
اگر این کار را انجام می دهید، همین الان دست بکشید. محلول های بر پایه آمونیاک و حاوی الکل می‌توانند باعث آسیب‌های جدی به قابلیت بازتاب صفحه‌نمایش وارد کنند و عمر آن را کوتاه کنند. استفاده از دستمال مرطوب یا اسپری آب نیز راه خوبی برای تمیز کردن نیستند.
بهترین روش استفاده از دستمال میکروفایبر یا دستمال نرم است. اگر این کار جواب نداد از دستمال های مرطوب مخصوص یا مواد مخصوص تمیز کردن صفحه نمایش استفاده کنید.
این دستمال ها و محلول ها را بر اساس نوع صفحه نمایش خود انتخاب کنید.

۱.گجت های زیادی را متصل نگه دارید

در حد امکان صدا بک لایت کیبورد بلوتوث و وای فای را خاموش نگه دارید. البته اگر آفلاین کار می کنید
به نظر می رسد کار بی ارزشی باشد، اما در واقع در عملکرد باتری تاثیر زیادی میگذارد.

نکته دیگری که میتواند به شما کمک کند جدا کردن موس بی سیم فلش هدفون و هارد اکسترنال است.
شما چیز دیگه ای میشناسید که باعث از بین رفتن لپ تاپ و کامپیوتر بشه؟

برای حمایت از ما به اینستاگرام آرالپ سر بزنید

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد