روش های بالا بردن امنیت اینترنت وای فای

مودم کلیدی ترین سخت افزار در اتصال به اینترنت است و امنیت آن بسیار اهمیت دارد. زیرا نه تنها امکان مصرف حجم اینترنت شما وجود دارد بلکه ممکن است اطلاعات شما هم در دسترس دیگران قرار بگیرد.
روش های بالا بردن امنیت اینترنت وای فای

امنیت مودم را جدی بگیرید!

مودم مهمترین ابزار الکترونیکی متصل به اینترنت است. این دستگاه تمام اطلاعات ورودی و خروجی را بررسی می کند و اجازه نمی دهد داده های ناامن وارد یا خارج شوند. این دستگاه دسترسی به اینترنت wifi خانه شما را کنترل می کند بنابراین گوشی و لپ تاپ و تبلت و هر دستگاهی که به مودم وصل شود را نیز کنترل می کند. اگر کسی بخواهد به مودم شما وصل شود، چه یک هکر از راه دور باشد چه همسایه، سریعا واکنش نشان می دهد. مودم در واقع نگهبان اطلاعات شماست.

با توجه به این نکته ، بالا بردن امنیت مودم ضروری به نظر می رسد. خوشبختانه این کار ساده است و با چند ترفند می توان آن را انجام داد و خطر هک شدن آن را تا میزان قابل توجهی کاهش داد. برای بالا بردن امنیت ، نیاز است که به تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید . اگر نمی دانید چطور به تنظیمات دسترسی پیدا کنید می توانید به دفترچه راهنمای مودم رجوع کنید یا از طریق وارد کردن اسم و مدل مودم در گوگل، اطلاعات مورد نیازتان را پیدا کنید.

با هر بودجه ای لپ تاپ بگیر مشاهده محصولات

رمزتان را عوض کنید

رمزتان را عوض کنید

شما باید از پروتکل امنیتی WPA2 برای محافظت از دسترسی به روتر خود استفاده کنید ، که در اصل از هر وسیله جدید می خواهد تا رمز عبور را برای اتصال ارسال کند. این پروتکل به طور پیش فرض تقریباً در همه روترها فعال است ، اما اگر در دستگاه شما فعال نیست ، آن را از طریق تنظیمات مودم خود روشن کنید

بهتر است مرتب هر چند وقت یک بار رمز خود را تغییر دهید. درست است که با این کار باید تمام دستگاه های خود را مجددا وصل کنید، اما این کار باعث می شود افرادی که بدون اجازه شما وارد شده اند، دسترسی نداشته باشند. تنظیمات مودم می تواند لیست دستگاه های متصل را به شما می دهد هر چند شناسایی دقیق آنها مشکل است.

همچنین توصیه می شود رمز عبور برای دسترسی به تنظیمات مودم خود تغییر دهید ، زیرا بسیاری از افراد پیش فرض ها را می شناسند  و این بدان معنی است که کسی که پیش فرض ها را می شناسد یا می تواند حدس بزند می تواند مودم شما را مجددا تنظیم کند.  

تنظیمات رمز عبور مودم شما باید در صفحه تنظیمات کاملا واضح باشد و اگر مودم جدید باشد برای قابل حدس ب.دن رمز به شما هشدار خواهد داد. تا زمانی که پروتکل  WPA2 به WPA3 ارتقا پیدا نکرده است، بهتر است که تغییر رمز wifi  خود را جدی تر بگیرید.

سیستم عامل (فریم ویر) را به روز نگه دارید

مودم شما نرم افزاری با سطح پایین به نام firmware را اجرا می کند که در اصل هر کاری را کهمودم انجام می دهد را کنترل می کند. این نرم افزار استانداردهای امنیتی را برای شبکه شما تعیین می کند ، همچنین قوانینی را در مورد اتصال دستگاه ها و غیره تعریف می کند.

برخی از مودم های جدید، به صورت خودکار به روز می شوند ، اما مودم شما هر مدلی که باشد ، بهتر است اطمینان حاصل کنید که به روز است. به روز رسانی وقتی انجام می شود که شرکت سازنده بخواهد امکانات جدیدی را اضافه کند یا مشکلات قبلی را رفع کند. این کار به شما کمک می کند که سطح امنیت خود را ارتقا دهید.

این فرایند در مودم های مختلف متفاوت است ، اما معمولا گزینه به روزرسانی سیستم عامل در تنظیمات آن  به راحتی می توان پیدا کرد . اگر دچار مشکل شدید ، می توانید به دفترچه راهنمای مودم یا سایت پشتیبانی رسمی آن مراجعه کنید

اگر خوش شانس باشید، به روز رسانی خودکار انجام می شود و نرم افزار به شما پیام می دهد که به روز رسانی شده است. اگر خوش شانس نباشید ، هر وقت مطلع شدید که به روزرسانی در سایت رسمی شرکت سازنده قرار گرفته، می توانید آن را دانلود و نصب کنید. و مطمئن باشید ارزشش را دارد.

دسترسی از راه دور و UPnP و WPS را غیرفعال کنید

دسترسی از راه دور و UPnP و WPS را غیرفعال کنید

بیشتر مودم ها با قابلیت دسترسی از راه دور طراحی می شوند اما شما می توانید بدون ای دسترسی نیز از مودم خود استفاده کنید. بهتر است از بخش تنظیمات ، دسترسی های از راه دور را خاموش کنید.

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید از آن مراقبت کنید ویژگی Universal Plug and Play است.  این قابلیت (UPnP) برای دسترسی آسان تر دستگاه هایی مانند کنسول های بازی و تلویزیون های هوشمند ، بدون نیاز به تنظیمات پیچیده طراحی شده است. اما بد افزارها از این ویژگی برای دسترسی سطح بالا به تنظیمات امنیتی مودم استفاده می کنند.

روشن نگه داشتن دسترسی از راه دور و UPnP شما در معرض اتفاقات ناگهانی و اینترنت نا امن قرار خواهد داد . اگر می خواهید تا حد امکان ایمن باشید ، آنها را خاموش کنید.  و اگر برخی از برنامه ها و دستگاه های موجود در شبکه شما به آنها نیازمند شوند ، می توانید بدون نگرانی زیاد دوباره ویژگی ها را فعال کنید.

شما باید به غیر فعال کردن تنظیمات امنیتی wifi خود توجه داشته باشید. پروتکل WPS  کارایی خوبی دارد و به شما این امکان را می دهد تا دستگاه های جدید را با فشار دکمه یا کد PIN متصل کنید ، اما همچنین دسترسی دستگاه های غیرمجاز را آسان تر می کند. یک رمز عددی راحت تر از رمز الفبایی هک می شود.

یک شبکه مهمان بسازید

اگر مودم شما امکان ایجاد یک شبکه به اصطلاح مهمان را دارد ، از آن استفاده کنید.  همانطور که از نام آن پیداست ، می توانید به مهمانان خود اجازه دسترسی به اتصال Wi-Fi را بدهید. بدون اینکه اجازه دهید آنها را در بقیه شبکه مثل بلندگوهای Sonos ، فایل های مشترک در لپ تاپ ، چاپگرها و...دسترسی داشته باشند.

اینگونه نیست که دوستان و خانواده شما قصد هک شما را دارند ، اما اجازه دادن به آنها در شبکه اصلی به این معنی است که آنها ممکن است به پرونده ای که شما ترجیح می دهید دسترسی پیدا نکنند . یا ناخواسته تنظیماتی را در جایی تغییر دهند که باعث ایجاد مشکل شود.  همچنین این شبکه مانعی را در راه کسی قرار می دهد که مخفیانه سعی می کند شما بدون اجازه شما دسترسی به شبکه داشته باشد .حتی اگر بتواند در شبکه مهمان قرار بگیرد ، قادر نخواهد بود کنترل مودم را به دست بگیرد.

مودم شما باید گزینه ای برای مخفی کردن SSID یا نام شبکه داشته باشد . نام شبکه ای همان نامی است که هنگام اسکن دستگاه های   Wi-Fi  ظاهر می شود. اگر بازدید کنندگان قادر به دیدن این شبکه نباشند ، آنها نمی توانند به آن متصل شوند . اما شما می توانید دستگاه دلخواهتان را به آن اضافه کنید زیرا می دانید که کدام است. ( در صورتی که اسم آن را فراموش کردید ، می توانید در تنظیمات مودم آن را بیابید.)

به امنیت شبکه توجه ویژه داشته باشید

به امنیت توجه ویژه داشته باشید

علیرغم چندین دهه غفلت نسبی ، اکثر مودم هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند دارای امنیت داخلی عالی هستند. تولید کنندگان اهمیت امنیت مودم و قابلیت اطمینان را بیش از هر زمان دیگری درک کرده اند ، بنابراین محصولات بسیار کاربر پسند تر از گذشته هستند.  آنها اکنون بسیاری از تنظیمات امنیتی مهم را به عهده دارند.

با توجه به این نکته ، یکی از بالاترین خطرات برای مودم شما این است که توسط دستگاهی که فکر می کنید می توا به آن اعتماد کرد به خطر بیفتد . به عبارت دیگر ، چیزی در تلفن یا لپ تاپ شما به مودم دسترسی پیدا می کند و باعث برخی خراب کاری ها می شود . شاید این خراب کاری با ورود مخفیانه از راه دور، به مودم دسترسی پیدا کند.

برای به حداقل رساندن این ریسک ، اصول امنیتی خوبی را در خانه انجام دهید: تمام دستگاه های خود را با جدیدترین نرم افزار به روز نگه دارید ، در مورد اینکه کدام برنامه های افزودنی مرورگر را نصب می کنید ، گزینشی عمل کنید و با دقت از دستگاه های خود محافظت کنید.  از رمزهای عبوری استفاده کنید که با یکدیگر متفاوت هستند . با این وجود بهتر است یک برنامه مدیریت رمزعبور داشته باشید.  اطمینان حاصل کنید که دستگاه های شما توسط نرم افزار امنیتی مناسب محافظت می شوند.

احتمالاً دستگاه های زیادی به مودم خود وصل کرده اید ، از تلفن گرفته تا بلندگوهای هوشمند . بنابراین همه آنها را قفل کرده و محافظت کنید . به محض وصل شدن Wi-Fi ، آنها نیز به آن متصل می شوند.بهتراست  روتر شما اگر هیچ دستگاهی به دسترسی Wi-Fi نیاز ندارد ، آن را غیرفعال کنید. خوشحال خواهید شد که کردید

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد