پردازنده‌های جدید AMD می‌توانند کارت‌های گرافیک را برای همیشه از بین ببرند

ناقوس مرگ برای کارت گرافیک اختصاصی؟
پردازنده‌های جدید AMD می‌توانند کارت‌های گرافیک را برای همیشه از بین ببرند

اگر AMD چیزی برای گفتن در مورد آن داشته باشد، به زودی کارت های گرافیک اختصاصی می توانند به گذشته تبدیل شوند. خبر اخیر از پایگاه داده نرم افزار بنچمارک GeekBench، نتیجه آزمایش یک پردازنده منتشر نشده AMD Ryzen 7 7840HS را نشان می دهد . به طور خاص، آزمایش OpenCL که در GeekBench گنجانده شده است نشان می دهد که این تراشه گرافیک یکپارچه جدید AMD Radeon 780M را اجرا می کند.

چرا این جالب است؟ خب، به نظر می رسد Radeon 780M تا آنجایی که iGPU های روی تراشه روی تراشه وجود دارد، بسیار چشمگیر است . نتایج بنچمارک امتیاز عملکرد OpenCL 36757 را نشان می دهد که تقریباً با GTX 1650 انویدیا قابل مقایسه است.

مطمئناً، GTX 1650 دقیقاً یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی نبود . در واقع، آنقدر ضعیف بود که در زمان عرضه آن در سال 2020 حتی به خود زحمت بررسی آن را ندادیم و امروز واقعاً آن را به کسی توصیه نمی‌کنیم. به هر حال نه در حالی که GTX 1660 Super و RTX 3050 وجود دارند.

اما با این وجود، این یک نمایش قدرتمند از توانایی APU های AMD (این اصطلاحی است که AMD برای CPU هایی با iGPU داخلی استفاده می کند) . و یک علامت هشدار برای رقیب گرافیکی Nvidia است. اگر Radeon 780M iGPU در حال حاضر قادر به چنین عملکردی باشد، چه کسی می داند که AMD می تواند در آینده به چه نتایجی برسد؟

انویدیا بازار کارت گرافیک را خراب کرده است

نظر شخصی: انویدیا بازار کارت گرافیک را خراب کرده است . زمان تغییر فرا رسیده است

با بررسی جزئیات در اینجا، Ryzen 7 7840HS یکی از APU های "Phoenix" AMD است که از فرآیند تولید 4 نانومتری TSMC و با استفاده از 8 هسته Zen 4 با حداکثر فرکانس کاری 5.1 گیگاهرتز استفاده می کند. TDP ظاهرا فقط 54 وات است. برای مقایسه، توان مصرفی انویدیا GTX 1650 75 وات است، و این بدون حمل CPU کامل است.

با توجه به افشای اطلاعات GeekBench، به نظر می رسد این تراشه در یک واحد آزمایشی چینی یک نوت بوک ناشناس با 32 گیگابایت رم قرار دارد. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد iGPU Radeon 780M مبتنی بر معماری گرافیکی قدیمی‌تر RDNA 2 AMD است، به این معنی که APUهای آینده باید قدرت بیشتری را در RDNA 3 و 4 ارائه کنند.

با توجه به اینکه AMD در حال حاضر برخی از قطعات گرافیکی بسیار چشمگیر را در پردازنده های خود در کنسول های مختلف نشان داده است . PlayStation 5 و Valve Steam Deck نمونه های عالی از عملکرد قوی بازی بدون کارت گرافیک اختصاصی هستند . من واقعاً باید بپرسم که چقدر طول می کشد. قبل از اینکه گرافیک یکپارچه در نهایت GPUهای مجزا را برای بازی کاملاً اضافی کند.

ای ام دی شانسی برای گیمرها

AMD شانس واقعی برای تبدیل شدن به اولین پورت مورد نیاز برای گیمرهای رایانه شخصی را دارد

AMD در حال حاضر برخی از بهترین پردازنده‌ها را برای بازی بر روی رایانه شخصی با تراشه‌های عالی مانند Ryzen 9 7950X3D و اصلی‌تر Ryzen 7 7700X ارائه می‌کند. اما تیم قرمز هنوز برای رقابت با پردازنده رده بالای Intel Core i9.13900K اینتل در عملکرد خام CPU تلاش می کند، و APU های دسکتاپ آن هنوز کاملاً در یک سطح نیستند . Ryzen 7 5700G برای بازی مناسب است، اما ما هنوز این کار را انجام نداده ایم. برای دیدن APU های سری G Ryzen 7000 که به درستی وارد بازار شده اند.

انویدیا مدتی است که با جدیدترین تلاش پرچمدار خود یعنی GeForce RTX 4090 که از 1499 دلار شروع می شود، عملکرد و قیمت ها را در بازار گرافیک های مجزا افزایش داده است (و شما خوش شانس خواهید بود که آن را با این قیمت پیدا کنید). 

یکی از مزایای کلیدی APU های AMD این است که ارزش بسیار بالایی دارند. برای شروع، شما یک CPU و GPU را در یک محصول دریافت می‌کنید، و آن‌ها انرژی مضحک (یا بحث‌های مربوط به ذوب کابل) کارت‌های رده بالای انویدیا را ندارند. حتی ناگفته نماند که با خنک‌سازی کافی، می‌توان آن‌ها را به راحتی در دستگاه‌های فشرده‌تری مانند کنسول‌های دستی یا بهترین اولترابوک‌ها فشرده کرد.

البته، AMD کارت‌های گرافیک مجزای خود را تولید می‌کند، اما بیایید در اینجا واقع بین باشیم: تیم قرمز بخش بسیار ناچیزی از آن بازار را در مقایسه با انویدیا در اختیار دارد، و اینتل در سهم خود از فضای GPU مقرون‌به‌صرفه با قیمت کارت های جدید Intel Arc ، بسیار تهاجمی تلاش کرده است. 

من در گذشته در مورد اینکه چگونه گرافیک یکپارچه می‌تواند مرز بعدی بازی‌های کامپیوتری باشد صحبت کرده‌ام، و من واقعاً امیدوارم که AMD همچنان به پتانسیل APUهای بازی خود متمایل باشد. ما واقعاً ممکن است از سبقت گرفتن این تراشه‌های فونیکس از بهترین کارت‌های گرافیک ارزان دور نباشیم . و اگر AMD بتواند آن را مدیریت کند، انویدیا ممکن است خود را به فروش پردازنده‌های گرافیکی برای اهداف سازمانی و آموزش هوش مصنوعی به جای لذت بردن از تسلط فعلی خود در بازار بازی، کاهش دهد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد