اپلیکشن های اندورید روی ویندوز

تو ده سال اخیر استفاده از گوشی های هوشمند به حدی رسیده که تو هر خونه به تعداد اعضا گوشی هوشمند پیدا میشه . اما بازم گوشی جای لپ تاپ و کامپیوتر رو نگرفته. اگه روی لپ تاپ می شد اپلیکیشن های اندروید رو باز کرد ، شاید این فاصله از بین می رفت
اپلیکشن های اندورید روی ویندوز

پروژه لاته

شرکت مایکروسافت به تازگی پروژه ای رو به اسم لاته شروع کرده که تلاش میکنه اپلیکیشن های اندورید رو روی ویندوز اجرا کنه . این که این پروژه به خوبی انجام بشه یا نه موضوعی هست که در آینده خواهیم فهمید. اما نکته اصلی در کم شدن فاصله سیستم عامل ویندوز و اندروید است. رابط کاربری بین این دو سیستم عامل می تواند کار بسیاری از کاربران را راحت کند و به توسعه دهنده ها کمک کنه تا بدون تغییر کد، اپ ها رو به ویندوز منتقل کنند . بریم ببینیم این پروژه چه مزیت هایی داره و برای اجرایی شدن چه چالش هایی را پیش رو دارد. با من همراه باشید

پروژه لاته تلاش میکند تا اپلیکیشن های اندروید را روی سیستم عامل ویندوز اجرا کند. اما آیا تا به حال این کار امکان پذیر نبوده؟در جواب باید گفت بعضی از اپ ها رو می شد از طریق برنامه های ثالث مثل بلواستکس، یوویو، اندروید استودیو و... اجرا کرد.

همچنین برخی دیگر از اپلیکیشن ها رو می شد از فروشگاه مایکروسافت (microsoft store) دانلود کرد. اپ هایی که به طور اختصاصی برای ویندوز طراحی شده بودند. این اپلیکیشن ها صفحه خوش آمدگویی متفاوتی نسبت به سایر اپ ها داشتند و از شبیه سازهای اندروید ( نرم افزارهای ثالث) قابل اطمینان ترند.

اپ های طراحی شده برای ویندوز چطور کار می کنند و انتظار از آنها چیست؟

این سوالیه که قراره بهش جواب بدیم. به نظر میرسه که ویندوز این ویژگی رو از قبل داشته. ویژگی زیرسیستم لینوکس ویندوز (windows susbsystem for linux) یا WSL .این ویژگی به کاربران این امکان رو میده تا یک محیط لینوکس رو در ویندوز داشته باشن و مخاطب اصلی اون توسعه دهنده های لینوکس هستن.

به نظر میرسه پروژه لاته قراره روی WSL ساخته بشه، چون خود ویندوز هم یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس هست. در واقع مایکروسافت قبلا از WSL  برای پشتیبانی GUI (رابط کاربری گرافیکی) مبتنی بر لینوکس استفاده می کرده.

بنابراین این امکان به کاربران اجازه می دهد تا چیزی بیشتر از یک کد دستوری رو وارد کنند. مانعی که مایکروسافت از قبل برداشته است. این امکان همچنین این اجازه رو به توسعه دهنده ها می ده تا به جای کدنویسی مجدد، با کمی تغییرات، اپلیکیشن خود را به ویندوز منتقل کنند.

امیدوارم این کار باعث بشه خیلی از اپ های محبوب رو تو ویندوز ببینیم. با توجه به  نحوه پیاده سازی پروژه لاته، به طور قطع، با اشکالات کمتری نسبت به برنامه های شبیه ساز مواجه خواهیم بود.

با این حال یک نکته در مورد همه این ها وجود داره و اونم اینه که برای اجرای درست یک اپلیکیشن اندروید روی ویندوز، مشکل تنها پشتیبانی لینوکس نیست. تعداد زیادی از اپلیکیشن ها به  API ها (رابط برنامه نویسی کاربردی) یا خدمات گوگل پلی متکی هستند که حتما شما هم با به روزرسانی های آن موجه شدید.

سرویس گوگل پلی به روش های مختلف با اپلیکیشن ها در ارتباط است. به عنوان مثال یک اپ می تونه از گوگل پلی درخواست پشتیبانی خدماتی مثل سرویس ورود، نوتیفیکیشن، به روزرسانی، گوگل مپ ، سرویس پرداخت و... رو انجام بده. اساسا اگه اپلیکیشنی به هر طریقی از سرویس گوگل پلی استفاده کنه ، باید تابع قوانین گوگل بشه.

متاسفانه مایکروسافت یه طرفه نمیتونه از خدمات گوگل پلی استفاده کنه و یه جورایی باید با گوگل معامله کنه. همچنین در حال حاضر گوگل خدمات مربوط به سیستم عامل های اندروید و آی او اس رو محدود کرده .

حتی اگه پروژه لاته مثل اندرویدی باشه که روی سیستم عامل ویندوز نشسته، دلیل نمیشه کامپیوتر به اندروید تبدیل بشه. ( مثل کروم بوک های گوگل که از اندروید پشتیبانی می کنند)

البته این مشکلات به این معنی نیست که پروژه لاته انجام شدنی نیست.

اپ هایی هستند که به سرویس گوگل پلی وابسته نیستند و به راحتی کار می کنند. از طرفی بعید نیست گوگل به مایکروسافت اجازه انتقال خدمات گوگل پلی به ویندوز رو بده. توسعه دهنده های اپلیکیشن هم می تونن اپ های خود رو طوری تغییر بدهند تا برای  اجرا به خدمات گوگل پلی متکی نباشن.

اما دقیقا چقدر باید صبر کنیم تا ببینیم پروژه لاته خوبه یا نه؟

شایعاتی وجود داره که بخشی از پروژه رو می تونیم پاییز 2021 که میشه تیر 1400 ،  در بروزرسانی ویندوز تجربه کنیم. تا اون زمان مراقب لپ تاپتون باشید و توصیه متخصص ها رو جدی بگیرید.

با نوشتن نظراتتون می تونید تعیین کننده پست بعدی باشید. از اینکه همراه من بودید ممنونم. برای حمایت از ما به صفحه اینستاگرام آرالپ سر بزنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد