راهنمای تست لپ تاپ استوک

به خاطر افزایش بی رویه قیمت لپ تاپ و کامپیوتر ، بازار خرید و فروش لپتاپ استوک داغ شده . این داستان روی خرید لپتاپ دست دوم هم تاثیر گذاشته و با این شرایط ، تست لپتاپ استوک و دست دوم رو بهتره یاد بگیریم .
راهنمای تست لپ تاپ استوک

امروزه با توجه به افزایش بی رویه قیمت لوازم آی تی  ، لپ تاپ و کامپیوتر خرید یک لپ تاپ نو برای افراد به یک رویا تبدیل شده و اکثر افراد دنبال خرید لپ تاپ دسته دوم ارزان هستند و البته اگر چند نکته زیر را در خرید لپ تاپ کارکرده رعایت کنیم می توانیم یک لپ تاپ دسته دوم ارزان یا استوک سالم و مناسب خرید کنیم   .

در نظر داشته باشید اگر بتوانید یک لپ تاپ استوک گرید A خریداری کنید با توجه به توضیحاتی که در قسمت لپ تاپ های استوک داده شد به مراتب از یک لپ تاپ کارکرده کارآیی خیلی بهتری خواهد داشت و با توجه به سفارشی بودن لپ تاپ های استوک بعضا از یک لپ تاپ نو نیز بهتر و بیشتر کار آیی خواهد داشت . 

در فروشگاه آرالَپ عمده لپ تاپ های موجود لپ تاپ های استوک که همگی سفارش اروپا و امریکا هستند وجود دارد و به ندرت لپ تاپ کارکرده موجود می شود اما رعایت نکات زیر در خرید یک لپ تاپ استوک یا خرید لپ تاپ کارکرده به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد . فروشگاه آرالَپ به عنوان یکی از  فروشگاههای عرضه انواع لپ تاپ های استوک این افتخار را دارد تا انواع لپ تاپ های استوک دل ، اچ پی ، لنوو ، ایسوس ، سونی ، اپل و ... را به بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به هموطنان عزیز در سراسر ایران عرضه نماید.

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ دسته دوم

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ دسته دوم

بدنه و ظاهر

اولین نکته در بررسی یک لپ تاپ استوک یا لپ تاپ کارکرده ظاهر فیزیکی دستگاه می باشد . اینکه یک لپ تاپ استوک از نظر ظاهری خط و خش داشته باشد یا بعضا فرورفتگی بر روی بدنه آن باشد خیلی از نظر سخت افزاری مهم نیست چیزی که باید از نظر ظاهری بر روی یک لپ تاپ کارکرده یا لپ تاپ استوک کنترل شود ضرب دیدگی  یا شکستگی مخصوصا در اطراف دستگاه می باشد که ناشی از افتادن یا ضربه شدید به دستگاه بوده که بر اثر مرور زمان باعث اختلالاتی در عملکرد دستگاه خواهد شد .

لپ تاپ های استوک هنگام انتقال از کشور مبدا با توجه به جابجایی های مکرر همچنین نداشتن جعبه یا کارتن باعث ایجاد خط و خش و یا فرورفتگی بر روی دستگاه می شوند که در بخش لپ تاپ استوک دقیقا توضیحات لازم در خصوص انواع لپ تاپ های استوک و گریدبندی آنها ارائه شد . ولی این لپ تاپ ها در کشور مقصد کاملا تست های سخت افزاری را گذرانده و با اطمینان 100 درصد سلامت در اختیار مشتری قرار می گیرد.

تست صفحه نمایش لپ تاپ استوک

یکی از قسمتهای بسیار مهم یک لپ تاپ استوک یا لپ تاپ کارکرده ال سی دی یا مانیتور لپ تاپ می باشد .در این مطلب هر آنچه که نیاز است یک کاربر در مورد مانیتور یک لپ تاپ بداند و قبل از خرید تست کند ارائه می گردد. چون هزینه خرید یک ال سی دی برای یک لپ تاپ کارکرده نسبتا بالاست (حدود یک سوم هزینه لپ تاپ) پس موراد زیر را با دقت مطالعه کنید .

پیکسل سوخته - Dead Pixel

هر صفحه نمایش لپ تاپ از مجموعه ای پیکسل درسته شده است. تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش  بستگی به روزلوشن آن دارد. به عنوان مثال در مانتیور معمولی با روزلوشن 1600 در 900 تعداد 1600*900 = 1.440.000 پیکسل داریم. هرچه تعداد پیکسل های یک صفحه بیشتر باشد کیفیت تصور بهتر و قیمت آن بیشتر خواهد بود .

حالا اگر به هر دلیلی در نقطه یا نقاطی از صفحه نمایش یک و یا تعدادی از این پیکسل ها معیوب باشند، آن نقاط سیاه رنگ شده وتصویر در آن نقاط پدیدار نمی شوند .معمولا از یک تا 4 پیکسل سوختگی در یک مانیتور به شرط اینکه این 4 نقطه کنار هم نباشند قابل گذشت هست و اختلالی در تصویر نشان داده شده ندارند ولی تعداد بیشتز از 4 نقطه پیکسل سوختگی می تواند یک ایراد برای یک مانیتور باشد.یکی از مواردیکه باید در زمان مهلت تست یک لپ تاپ بررسی شود همین نقاط پیکسل سوخته می باشد

اینکه آیا لپ تاپ شما دارای پیکسل سوخته ( Dead Pixel  ) هست یا خیر آسان است. کافی است صفحه نمایش خود را در تصاویر پس زمینه با رنگ های مختلف بررسی کنید. شما می توانید با استفاده از نرم افزار Paint خود ویندوز این تصاویر یک دست و در رنگ های مختلف را ایجاد کنید. به عنوان مثال تصاویر به رنگ های زرد و آبی و سبز  و سفید و سیاه ایجاد کنید. حال این تصاویر را در مانتیور مورد بررسی به نمایش بگذارید و به دقت به مانیتور نگاه کنید. در صورتی که نقطه ای از مانتیور در پشت زمینه ای که ایجاد کردیم به رنگ سیاه دیده شود آن نقطه پیکسل سوخته می باشد.

تشخیص پیکسل سوخته نیاز به بررسی مانتیور در رنگهای مختلف دارد. ممکن است که شما یک پیکسل سوخته را در رنگ سفید مشاهده نکنید ولی در رنگ مشکی به وضوح قابل مشاهده باشد.

هاله یا سفید شدن تکه های از صفحه نمایش Spot

منظور از Spot ، هاله یا  خال های سفیدی در صفحه نمایش است. تصویر زیر گویای این مطب است. این نقاط سفید فقط در حالی قابل مشاهده هستند که تصویر زمینه لپ تاپ سفید رنگ و یا رنگ روشن داشته باشد. این عیب در لپ تاپ های قدیمی تر رایج تر است. در لپ تاپ های نسل اول که پردازنده آنها نسل یک باشد و در دو هسته ای به مراتب بیشتر.

در صورتی که تعداد این هاله ها زیاد نباشد تاثیری بر کارایی لپ تاپ نخواهد داشت و مصرف کننده می تواند از آن چشم پوشی کند برای چک کردن اینکه آیا مانیتور دستگاه مورد بررسی شما دارای هاله ( لکه های سفید) هست یا خیر ، کافی است در یک صفحه سفید رنگ به آن با دقت نگاه کنید. لکه های سفید و نقاط سفید شده در این صفحه سفید تر هستند و به راحتی قابل مشاهده هستند.

این هاله های سفید رنگ براثر حساسیت پیکسل ها در آن نقطه ایجاد شده و تاثیر زیادی بر عملکرد دستگاه نخواهند داشت ولی اگر تعداد آنها زیاد باشد یا سایز این هاله های سفید بزرگ باشد می تواند اختلالاتی در هنگام کار با دستگاه ایجاد کند . مانیتوری که دارای هاله ای به اندازه یه عدد عدس باشد قابل گذشت هست.

قطع و وصل شدن تصویر - تاریک شدن لحظه ای کل صفحه نمایش و بازگشت تصویر

این مورد که در حقیقت ایراد مستقیم مانیتور نیست ولی کابل فلتی که از مادر برد به ال سی دی وصل شده به علت عبور از داخل لولا بر اثر مرور زمان با توجه به حساسیت زیاد این کابل می تواند باعث قطعی و در نهایت مشکل پیش رو شود . پس یکی از مواردی که باید در لپ تاپ چک شود قطعی کابل فلت دستگاه می باشد و اگر دستگاههی این مشکل را داشته باشد و رفع نگردد بر اثر مرور  زمان و بر اثر اتصالی در کابل فلت می تواند باعث سوختن مادربرد و یا سوختن ال سی دی گردد.

کابل فلت کابلی حساسی است. در صورت معیوب بودن تصویر صفحه نمایش ممکن است قطع و  وصل شود. در موارد دیگر ممکن است که تصویر به ال ای دی نرسد. در برخی موارد ممکن است تصویر رنگ ها را قاطی کند. همه موارد فوق نشانی از معیوب بودن این کابل دارد. برای اطمینان از اینکه لپ تاپ شما این ایراد را دارد یا خیر می توانید چند بار لپ تاپ را باز وبسته کنید . درب لپ تاپ را کامل نبندید تا لپ تاپ به حالت Sleep نرود فقط در حد کمی باز و بسته کنید. اگر تصویر برای لحظه ای قطع شد این نشان از وجود ایراد در این کابل است.

صفحه کليد و موس پد

از آنجاییکه معمولا صفحه کلید لپ تاپ ها قابل تعمیر نیستند و در صورت خرابی باید کامل عوض شوند لذا کنترل این قسمت از لپ تاپ حائز اهمیت می باشد . در صورتی که اصلا صفحه کلید یک لپ تاپ کار نکند احتمال جدا شدن کابل فلت از مادر برد می باشد که میتوان آن را کنترل و رفع عیب کرد . در غیر این صورت خیلی مهم نیست اینکه یک دکمه از یک صفحه کلید کار نکند یا مثلا چند دکمه . در هر صورت صفحه کلید باید کامل تعویض گردد.

در برخی موارد مشاهده می شودچند دکمه یک کیبرد افتاده است ولی عملکرد دکمه ها سالم هست در چنین مواردی برای جلوگیری از هزینه اضافی می توانید دکمه های افتاده را مجدد خریداری و نصب کنید. براي تست درست صفحه کليد و موس پد مي توانيد از نرم افزارهايي مانند PassMark KeyboardTest استفاده نماييد.همچنین شما می توانید یک صفحه word  باز کرده و عملکرد تک تک کلید ها را روی آن بررسی کنید .

سيستم خنک کننده

سامانه هاي خنک کننده در لپ تاپ ها در صورت خرابی می تواند  صدمات گران قيمتي به قطعاتي مانند CPU و گرافیک لپ تاپ وارد نماید. لذا کنترل دوره ای این قسمت از اهمیت زیادی برخوردار هست و معمولا لپ تاپها را  هر 6 ماه یا یک سال سرویس دوره ای انجام می دهند .

یکی از قسمتهایی که در لپ تاپ های استوک و قبل از ارسال برای مشتری در فروشگاه آرالَپ انجام میگیرد کنترل قسمت کولینگ و خنک کننده دستگاه می باشد یعنی تمامی لپ تاپ های استوک توسط کارشناسان شرکت آرالَپ کاملا بررسی و سرویس و کنترل شده و با اطمینان خاطر به دست مشتری رسانده می شود شما هم می توانید برای تست و کنترل سیستم های خنک کنده لپ تاپ خریداری شده خود از نرم افزارهايي مانند GPU-Z و CPU-Z استفاده کنيد.براي تست دماي کلي قطعات نيز نرم افزارهايي مانند HW Monitor استفاده نماييد و از دماي قطعات مطلع  شويد.سرعت بالاي فن ، نويز صوتي بالا و دماي بالاي قطعات نشان از يک خنک کننده ضعيف است که نيازمند تعويض و يا سرويس دارد.

تست باتری لپ تاپ

یکی از مسائلی که همیشه  بعد از خرید لپ تاپ باید کنترل شود وضعیت باتری لپ تاپ می باشد. جدا از نرم افزارهایی که برای تست سلامت باتری وجود دارد شما می توانید به صورت کاملا عملی باتری دستگاه را تست کنید .برای این کار ابتدا دستگاه را به شارژر متصل کنید و میزان شارژ باتری دستگاه را در هر وضعیتی که داشت اجازه دهید 2 الی  3 ساعت کاملا شارژ شود تا میزان درصد شارژ باتری حداقل به 90 درصد برسد و پس از این وضعیت اجازه دهید دستگاه به صورت مداوم مثلا پخش موزیک یا فیلم کار کند تا میزان متوسط زمان نگه داشتن شارژ باتری مشخص شود . معمولا لپ تاپ های استوک کارکرده حدود 1 الی1.5  ساعت به عنوان تضمین شارژ باتری در نظر گرفته می شود .

اگر در هنگام پخش فیلم یا موزیک به هر دلیلی میزان درصد نشان دهنده باتری ناگهانی افت کند و یا در حین کارکرد دستگاه ناگهان به علت افت باتری خاموش شود سلولهای باتری ایراد دارد و شامل مهلت تست و تعویض خواهد بود.

 

هارد لپ تاپ

هاردهای مورد استفاده در لپ تاپ یا از نوع HDD هستند یا SSD. هاردهای hdd به علت خاصیت مکانیکی بودن بیشتر در معرض خرابی و آسیب هستند و دارای یک طول عمر مفید بوده و بعد از مدتی کارکرد دچار کندی در عملکرد و بدسکتور می شوند همچنین نسبت به ضربه خیلی حساس هستند و با کوچکترین ضربه دچار مشکل می شوند . لذا بعد از خرید لپ تاپ در صورتی که مشاهده کردید دستگاه دارای عملکرد بسیار ضعیف می باشد و یا در بالا آوردن ویندوز دچار وقفه می شود بهتر است نرم افزارهای تست سلامت هارد را نصب کنید تا وضععیت سلامت هارد شما مشخص شود.

هاردهای اس اس دی امروزه طرفداران زیادی دارند چرا که دارای کیفیت عالی و سرعت بالایی هستند و ازآنجایی که  این هاردها الکترونیکی بوده و از جنس Flash Memory ها هستند درنتیجه به سختی خراب و یا کند شده و عملکرد آنها مختل می شود.

تست هارد توسط نرم افزار

یکی از روشهای متداول در کنترل سلامت هارد نرم افزارهایی هستند که به این منظور طراحی شده اند یکی از رایج ترین نرم افزارهای تست سلامت هارد در اینجا قرا گرفته شده است که می توانید دانلود کنید

دانلود نرم افزار Hard-Disk-Sentinel-Pro

بعد  از دانلود و نصب نرم افزار ،آن را اجرا کنید. نرم افزار شامل دو بخش اطلاعات مفید می شود.

یک  :در قسمت تست سلامت ( Health نرم افزار ) شما می توانید میزان سلامت هارد  را ببنید.

این عدد از صفر تا 100 متغیر است هر چه این عدد بیشتر باشد درصد سلامت هارد بالاتر هست معمولا لپ تاپ های استوک یا کارکرده تا 75 درصد مورد قبول می باشد ولی اگر این عدد کمتر از عدد 70 باشد باید به سلامت هارد دستگاه شک کرد .

دو : در بخش مدت زمان کارکرد هارد(Power on Time)

در تصویر فوق این عدد 6 روز و 19 ساعت است. در حقیقت  این هارد به مدت 6 روز و 19 ساعت روشن بوده و مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه در همین بخش گزینه ای به نام Estimate Remaining وجود دارد که مقدار تقریبی زمان باقی مانده از عمر مفید هارد را بیان می کند . در تصویر فوق برای هارد مورد نظر ، برآورد بران بوده است که بیش از 1000 روز کاری دیگر می توانید از این هارد استفاده کنید.

تست بلندگو  لپ تاپ استوک

تست بلندگو: برای تست بلند گوی یک لپ تاپ کافیست یه فایل صوتی را باز کرده و با صدای بلند به آن گوش دهید . اگر صدا دارای کیفیت لازم بود و خش خش نداشت نشان دهنده سلامت اسپیکر ها می باشد .در برخی موارد مشاهده می شود که یکی از اسپیکرها کار نمی کند برای تست تک تک اسپیکر ها نیز می توانید به قسمت دیواس اسپیکرها وارد شده و اسپیکر ها را به صورت تک تک تست کنید.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.

    بازخوردها
      ارسال نظر
      (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
      • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
      • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
      • - لطفا فارسی بنویسید.
      • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
      • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد