فناوری جدید WebGPU کروم نوید عصر جدیدی را برای بازی های مرورگر می دهد

استفاده از قدرت پردازنده گرافیکی خود برای بازی های نسل بعدی
فناوری جدید WebGPU کروم نوید عصر جدیدی را برای بازی های مرورگر می دهد

گوگل در حال ارائه اولین نسخه از WebGPU است که به مرورگر کروم اجازه می دهد از کارت گرافیک رایانه برای بهبود بازی های ویدیویی مبتنی بر وب و وفاداری گرافیکی آنها استفاده کند.

API جدید (رابط برنامه نویسی برنامه) نتیجه یک چرخه توسعه شش ساله توسط GPU برای گروه وب جامعه است با مشارکت چندین غول فناوری مانند موزیلا، اپل و مایکروسافت. گفته می شود به عنوان جانشین مدل فعلی WebGL ، نسخه WebGPU «بار کاری جاوا اسکریپت» را برای مرورگر خود کاهش می دهد و همچنین عملکرد «استنتاج مدل یادگیری ماشین» را سه برابر می کند. هدف نهایی این است که بازی‌های مرورگر دارای «صحنه‌های بسیار دقیق با اشیاء مختلف» باشند، زیرا «تکنیک‌های مدرن رندر بسیاری» اکنون امکان‌پذیر است. عناوین از قبل موجود مانند آنهایی که در کتابخانه های سه بعدی جاوا اسکریپت مانند Babylon.js یافت می شوند نیز شاهد پیشرفت خواهند بود.

خارج از بازی، API می تواند توسط برنامه های بهره وری برای تخلیه محاسبات به GPU استفاده شود. بر اساس WebGPU Explainer پلتفرم های کنفرانس از راه دور مانند Google Meet می توانند از یادگیری ماشینی بهبود یافته برای اجرای کارآمدتر استفاده کنند.

WebGPU در حال حاضر به عنوان یک تنظیم پیش‌فرض در نسخه بتا Chrome 113 در دسترس است ، که برای دانلود در Windows، ChromeOS و macOS در دسترس است. با این حال، حداقل برای دو سیستم اول، باید چند مورد نیاز سیستم را برآورده کنید. دستگاه‌های Windows باید Direct3D 12 را پشتیبانی کنند، در حالی که دستگاه‌های ChromeOS باید Vulkan API را فعال کنند. اگر ترجیح می دهید به جای آن منتظر یک راه اندازی پایدار باشید، Chrome 113 به طور رسمی در تاریخ 26 آوریل با WebGPU راه اندازی می شود .

برای پذیرندگان اولیه مانند ما، Google چند منبع فراهم می کند تا مردم بتوانند API را در عمل ببینند. ما چندین بازی موجود در کتابخانه Babylon.js را در Chrome 111 و Chrome 113 بتا امتحان کردیم تا ببینیم آیا ارتقاء قابل توجهی وجود دارد یا خیر. عناوین تک نفره مانند Temple Run 2 به جز اینکه کمی سریع‌تر بودند، واقعاً عملکرد بالایی نداشتند. با این حال، با Shell Shockers، یک بازی رایگان FPS (تیرانداز اول شخص) چند نفره، متوجه زمان بارگذاری سریع‌تر و نرخ فریم نرم‌تر شدیم. از نظر گرافیکی، هیچ یک از بازی ها متفاوت به نظر نمی رسیدند، اما به خاطر داشته باشید، پذیرش تازه شروع شده است. برای اینکه ببینید WebGPU از نظر گرافیکی چه توانایی هایی دارد، Babylon.js یک نسخه آزمایشی فناوری رایگان در وب سایت خود دارد.

در مورد سایر مرورگرها، گوگل بیان می کند که پشتیبانی از WebGPU برای فایرفاکس و سافاری هنوز در حال انجام است. دستگاه‌های لینوکس و اندروید نیز قرار است بعداً API را دریافت کنند. هیچ کلمه رسمی برای انتشار iOS وجود ندارد، اما با توجه به پشتیبانی macOS، احتمالاً فقط موضوع زمان است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد