تاثیر کرونا بر اقتصاد غول های فناوری

تاثیر کرونا بر غول های فناوری مثل Apple و Google و Facebook چیست و آنها در این بحران کسب و کار خود را چگونه مدیریت می کنند.
تاثیر کرونا بر اقتصاد غول های فناوری

اگر می خواهید بدانید غول های فناوری مثل Apple و Google و Facebook چگونه با تاثیر کرونا مقابله می کنند و کسب و کارشان را مدیریت می کنند، با ما همراه باشید. ویروس کرونا همچنان در سرتاسر جهان در حال گسترش است و چند روزی است که امریکا را نیز درگیر کرده است. این بیماری باعث شده این شرکت ها کنفرانس های خود را لغو کنند ، سفرها را به حداقل برسانند و کارکنان را ترغیب کنند که از خانه کار خود را انجام دهند. به خصوص در منطقه سیاتل که شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت و آمازون در آن قرار دارند.

رویدادها سریع اتفاق می افتند ، اما سیلیکون ولی در حال مهار تأثیر ویروس، هم بر سلامتی نیروی کار آن و هم در خط تولید، است. Nvidia از قبل پیش بینی های درآمد خود را برای سه ماهه اول سال، 100 میلیون دلار کاهش داده است ، این در حالی است که اپل می گوید احتمالاً در همان دوره زمانی، درآمد پیش بینی شده محقق نخواهد شد.

با هر بودجه ای لپ تاپ بگیر مشاهده محصولات

شیوع بیماری کرونا ویروس Covid-19 جان بیش از 3497 نفر را گرفته است . با اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میرها در چین، تعداد فزاینده ای در کشورهایی مانند کره جنوبی ، ایران و ایتالیا ، بیش از 102270 نفر  مبتلا شده اند. با این حال خوشبختانه 52675 نفر از این بیماری بهبود یافته اند. با توجه به اینکه جهان درگیر بحران بهداشت عمومی است ، مشاغل جهانی به ویژه در بخش فناوری ، تحت تاثیر کرونا ،در حال  پیشرفت هستند.

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است ، طی چند هفته گذشته همه تولید کالاهای مصرفی مانند تلفن ، لباس و خودرو را متوقف کرده است. این کشور اقداماتی بی سابقه ای را برای کنترل شیوع ویروس انجام داده است ، مانند قرار دادن محدودیت های شدید برای حدود 780 میلیون نفر و ایجاد قرنطینه های جمعی در شهرهای بزرگ.

وال استریت ژورنال گزارش می دهد که قطع شدن تولید چین باعث شده است که بازارهای جهانی به لرزه درآید و “سایه ای گسترده در حال گسترش” را بر روی اقتصاد شهاد باشیم. این امر به ویژه در صنعت فناوری موثر است و این امر به تولید چین در ساختن همه چیز، از تراشه های رایانه ای تا قطعات تلفن همراه بستگی دارد. در روزهای اخیر ، چین در تلاش برای شروع مجدد اقتصاد خود مجدداً کارخانه های خود را بازگشایی کرده است (علی رغم نگرانی های بهداشت عمومی) ، اما سایت های تولیدی با ظرفیتی به مراتب پایین تر از حد معمول در حال کار هستند.

اپل ، با ارزش ترین شرکت فناوری جهان ، روز دوشنبه اعلام کرده است که تخت تاثیر کرونا و انجام مشماوره های اقتصادی مختلف، در سه ماهه اول سال جاری ، اهداف درآمد خود را کاهش می دهد. هفته گذشته تسلا نیز اعلام کرد كه “شیوع کرونا” خطري براي تجارت آن است. آمازون ، که تجارت الکترونیکی وی متکی به جریان کالا بین چین ، آمریکا و سایر کشورها است ، هیچ هشدار مشابهی را منتشر نکرده است ، اما در حال جمع آوری کالاهای تأمین شده از چین است تا در برابر اختلالات آینده ناشی از ویروس کرونا، از کسب و کار خود محافظت کند. غول فناوری Alibaba در یک گزارش، وضع موجود خود را از لحاظ اقتصادی ، یک رویداد “قو سیاه” (مانند گذشته ، غیرقابل پیش بینی) خواند.

کمپانی های رسانه های اجتماعی که سعی دارند از اطلاعات نادرست در مورد منشاء ویروس و گسترش آن جلوگیری کنند ، هنوز از نظر مالی از شرکت هایی مانند اپل ضرر کمتری کرده اند، زیرا خط اصلی مشاغل آنها فروش کالاهای فیزیکی نیست. اما حتی فیس بوک نیز تحت تأثیر قرار گرفته است ،و تولید هدست واقعیت مجازی Oculus Quest خود را تا حدودی به دلیل کاهش سرعت تولید چینی ها به دلیل تاثیر کرونا ، کاهش می دهد. و تقریباً تمام شرکتهای بزرگ فناوری مثل اپل ، گوگل ، فیس بوک ، آمازون و مایکروسافت ، مسافرت کارمندان به چین را محدود  یا ممنوع کرده اند . آنها همچنین از کارگرانی که از چین برگشته اند درخواست می کنند تا حداکثر دو هفته از خانه کار کنند.

متخصصان فن آوری در امریکا  نگران این ویروس هستند و اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن ماسک های تنفسی و دست ندادن در جلسات تجاری را انجام می دهند . در حال حاضر ، تنها چهار مورد تأیید شده در منطقه خلیج سان فرانسیسکو تایید شده است ، اما برخی احساس می کنند با توجه به حجم بالای سفر بین چین و سیلیکون ولی، این اقدامات پیشگیرانه از اهمیت بالایی برخوردار است . و از اینکه ویروس با توجه به چگونگی شیوع آن در آسیا گسترش یافته است، می تواند به سرعت از کنترل خارج شود، نگرانند.

به طور کلی ، تأثیر اقتصادی و اجتماعی که ویروس کرونا در صنعت فناوری دارد ، ارتباط تنگاتنگی بین Silicon Valley و چین را نه تنها برای ساخت و ساز ، بلکه برای تأمین نیروی کار مهندسین بسیار ماهر ،سرمایه گذاری و همکاری دانشگاهی ، به طور کامل مختل می کند.

در خارج از محل کار ، شرکت های فناوری از کنفرانس های بزرگ جهانی خارج می شوند یا آنها را به کلی لغو می کنند. همانطور که Recode هفته گذشته گزارش داد ، فیس بوک کنفرانس بازاریابی جهانی 5000 نفری در سان فرانسیسکو را لغو کرد. همچنین بزرگترین نمایشگاه تجارت جهانی در جهان ، کنگره جهانی موبایل ، پس از آنکه شرکت های بزرگ فناوری مانند آمازون بدلیل نگرانی از تاثیر بیماری کروناویروس، شرکت نکردند، لغو شد. در اینجا ویژگی های بیشتری در مورد برخی از اصلی ترین راه هایی که مشاهده می کنیم کروناویروس بر اقتصاد جهانی ، به ویژه در صنعت فناوری تأثیر می گذارد.

اختلال در زنجیره تأمین

تقریباً هر شرکت بزرگ فناوری امریکایی که تولید کالاهای فیزیکی، مانند تلفن های همراه ، رایانه ها یا کنسول های بازی های ویدیویی ، به یک نیروی کار گسترده چینی متکی است تا بتواند محصولاتی ارزان تر از آنچه ممکن است در ایالات متحده بسازد، تولید کند. اما در چند هفته گذشته ، آن زنجیره تأمین ، که شامل همه چیز از قطعات اولیه گرفته تا محصولات نهایی است ، اساساً مختل شده است.

کارخانه های چین تعطیل شده اند. صدها میلیون کارگر مهاجر که در شهرهای خارج از قطب های اصلی تولید برای سال نو چینی به دیدار خانواده رفاه بودند ، قرنطینه شدند. برخی از آنها به محل کار برگشته اند ، اما گزارش ها حاکی از آن است که از اوایل این هفته ، بیش از دو سوم همچنان درگیر قرنطینه هستند. راهها مسدود شده ، قطارها متوقف شده و پروازها لغو شده اند.

اپل در بیانیه روز دوشنبه خود گفت “عرضه آیفون در سراسر جهان به طور موقت محدود خواهد شد” زیرا واحد های تولیدی آن در چین “بازگشت کندتر به شرایط عادی را تجربه می کنند” نیویورک تایمز گزارش می دهد که حتی اگر برخی از کارخانه ها دوباره کار کنند ، هنوز “زیر ظرفیت کار می کنند”. و با توجه به اینکه این ویروس همچنان در چین و جاهای دیگر رواج دارد ، نگرانی های جدی درمورد بهداشت عمومی وجود دارد که آیا بازگشایی کارخانه ها تصمیم درستی است یا خیر.

شرکت ها به طور فزاینده ای در مورد خطر  و تاثیر کرونا در اطلاعیه های تجارت صحبت می کنند. یک گزارش MarketWatch نشان می دهد که از تماس های اخیر شرکت های S&P 500 (S&P 500 ، یا فقط S&P ، یک شاخص بورس است که عملکرد سهام 500 شرکت بزرگ را که در بورس اوراق بهادار در ایالات متحده قرار دارند ، اندازه گیری می کند.) بین 1 ژانویه و 13 فوریه ، 38 درصد از نسخه ها حداقل یک بار عبارت “coronavirus” را شامل می شدند.

آمازون

یکی دیگر از شرکتهای بزرگ فناوری با زنجیره تأمین خود که تحت تاثیر ویروس قرار دارد ، آمازون است. تخمین زده می شود که بیش از 40 درصد فروشندگان آمازون در کشور چین مستقر هستند و این بدان معناست که تعداد زیادی از کالاهایی که مردم خریداری می کنند از این کشور است. علاوه بر این ، بخش عمده ای از فروشندگان مستقر در امریکا محصولات خود را از چین تهیه می کنند.

آمازون در پاسخ به سؤالی درباره این عمل ، اظهارنامه زیر را ارسال کرد: “با احتیاط فراوان ، ما با تامین کنندگان برای تأمین موجودی اضافی همکاری می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که حق انتخاب را برای مشتریان حفظ خواهیم کرد.”

فیس بوک

فیس بوک نیز اعلام کرده است که تولید هدست های Oculus Quest آن تحت تأثیر کرونا ویروس قرار دارد. سخنگوی فیس بوک ، آنتونی هریسون ،در بیانیه ای به Recode نوشت: “Oculus Quest به دلیل تقاضای زیاد در برخی مناطق به فروش رسیده است.” وی گفت: ” مانند سایر شرکت ها ،  به دلیل بیماری کرونا ویروس انتظار تأثیر کرونا بر تولید سخت افزار را داریم. ما برای اطمینان از ایمنی کارمندان ، شرکای تولیدی و مشتریان ، اقدامات احتیاطی انجام می دهیم و از نزدیک وضعیت را تحت نظر داریم. ما در تلاش هستیم تا در اسرع وقت موجودی را بازیابی کنیم. “

تقاضای چینی

راه دیگر که تاثیر کرونا بر تجارت تأثیر می گذارد ، کاهش تقاضای مصرف کنندگان چینی برای لوازم الکترونیکی مصرفی است. چین سومین بازار بزرگ صادراتی ایالات متحده است ، به این معنی که شرکت های آمریکایی به طور فزاینده اهداف تجاری را تعیین می کنند که متکی به ساکنان چینی است که محصولاتشان را خریداری می کنند.

به طور خاص ، اپل با فروش محصولات خود (عمدتا آیفون) در کشور ، در سال مالی گذشته 52 میلیارد دلار فروش قابل توجهی داشته است. با کم شدن تنش اخیر در جنگ تجاری ایالات متحده و چین ، تحلیلگران انتظار داشتند که این عدد با سرعتی بیشتر از ماه های گذشته رشد کند. اما اکنون ، به دلیل وجود ویروس کرونا ، این رشد امکان پذیر نیست. اپل به طور موقت بیش از 40 فروشگاه خود را در این کشور بسته و در حال حاضر هنوز هم در ساعات محدودی فعالیت دارد.

آنچه می توان انتظار داشت

برخی از تحلیلگران اقتصادی امیدوارند که این تنها یک اختلال موقت باشد که در هفته های آتی کند خواهد شد – اما تاکنون ثابت شده است که مهار ویروس کرونا دشوار است و قابل پیش بینی نیست. آخرین بحران سلامتی که در تجارت بین چین و بقیه جهان تأثیر گذار بود ، SARS در سال 2003 بود. اما در آن زمان ، این کشور به اندازه امروز نقش مهمی در اقتصاد جهانی ندارد. میزان تأثیر کرونا بر شرکتهای فناوری مستقر در ایالات متحده ، نشان می دهد که چقدر صنعت فناوری وابسته به چین است.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد