تفاوت بین ویندوز اورجینال و کرک شده

اونقدر که تو ایران از ویندوزهای کرک شده استفاده کردیم، تفاوت بین ویندوز کرک شده و ویندوز اورجینال برایمان نامعلوم است. اگر می خواهید از مزایای ویندوز اورجینال نسبت به نسخه کرک شده و قیمت ها و امکان دسترسی به آن با خبر شوید، این مطلب راهنمای مناسبی است.
تفاوت بین ویندوز اورجینال و کرک شده

ویندوز قانونی یا ویندوز کرک شده ..اصلا فرقی هم دارند!

وقتی حرف از ویندوز میشود ، همه آن را میشناسند و با آن کار کردند . اما وقتی حرف از فرق بین ویندوز اصلی و کپی میشود، کمتر کسی تفاوتشان را میشناسد. راستش تو نظرسنجی ای که توی پیج اینستاگرام آرالپ داشتیم ، 76 درصد از همراهامون تفاوتش رو نمیدونستن. علتش هم اینه که تقریبا اکثر ما ایرانی ها از نسخه کپی یا به اصطلاح کرک شده ویندوز ، سالهاست که استفاده می کنیم. در ادامه تفاوت های مختلف این ویندوزها را بررسی خواهیم کرد.

با هر بودجه ای لپ تاپ بگیر مشاهده محصولات

خطای فعالسازی

در نسخه های کرک شده ویندوز، کاربر هر چند وقت یکبار با خطای فعالسازی (Activation Eror) مواجه می شود. این ارور وقتی نمایش داده می شود که زمان اعتبار کرک ویندوز در حال اتمام باشد و یا ویندوز به اینترنت متصل شود. به همین دلیل کاربر می بایست بعد از نصب ویندوز کرک شده، با وارد کردن فایل اکتیویشن  و فعال سازی آن این مشکل را برطرف کند. در نسخه اصلی ویندوز چنین مشکلی هیچ وقت بوجود نخواهد آمد . ویندوز به طور رسمی روی کامپیوتر فعال می‌شود و می‌توان از تمام مزیت های بکارگیری ویندوز اورجینال نظیر پشتیبانی دائمی مایکروسافت، دریافت رایگان تمام آپدیت های ویندوز، امنیت بیشتر، سرعت عمل بهتر و غیره بهره‌مند شد.

امکان نصب برنامه از ویندوز استور

یکی از فرق های اساسی بین ویندوز اصل و کپی ، در امکان نصب برنامه از استور مایکروسافت است. استور مایکروسافت مثل گوگل استور موجود در تمام گوشی های هوشمند عمل میکند. کاربر با داشتن ویندوز اصل ( ارجینال) به راحتی وارد استور مایکروسافت می شود و نرم افزار یا برنامه مورد نیاز خود را نصب می کند. البته لازم به ذکر است که برنامه های رایگان قابل نصب هستند  و برای برنامه های غیر رایگان باید هزینه پرداخت کرد. این خدمات در ویندوز های کرک شده وجود ندارد .

به روز رسانی ویندوز

یکی از مواقعی که اغلب کاربران دچار اختلال در عملکرد  ویندوز خود می شوند، به روزرسانی ویندوز است. در نسخه کرک شده به روزرسانی ممکن است به قیمت تعویض ویندوز تمام می شود. کسانی که از نسخه های کپی یا کرک شده ویندوز استفاده می کنند مشکلی برای به روز رسانی کردن ویندوز خود در پیش رو دارند و آن هم این است که زمانی که ویندوز را به روز رسانی می کنند تمامی اطلاعات ویندوز به شرکت مایکروسافت فرستاده می شود. این کار باعث می شود که شرکت مایکروسافت به کرک شده بودن ویندوز پی ببرد و بعد از آن برای به روز رسانی هایی را ارسال می کند که بعد از مدت کوتاه ویندوز را از کار می اندازد.

به روزرسانی ویندوز معمولا برای برطرف کردن مشکلات موجود در نسخه فعلی و یا مقابله با ویروس ها و یا سایر خطرات احتمالی ، منتشر می شوند. به همین دلیل به روز نگه داشتن ویندوز نقش مهمی در سلامت ویندوز و ماندگاری آن دارد و این کار باعث سریعتر شدن، ایمن شدن و گاهی اضافه شدن قابلیت های جدید می شود.

پشتیبانی

یکی دیگر از تفاوت های بین ویندوز کرک شده و قانونی ، استفاده از خدمات پشتیبانی شرکت مایکروسافت است. برای برخی از کاربران، مثل شرکت ها و ادارات استفاده از خدمات پشتیبانی می تواند در حفظ و نگهدار ی از اطلاعات و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات آتی ، حائز اهمیت باشد. همچنین می تونه از عوض کردن ویندوز جلوگیری کنه و دغدغه بک آپ گیری و دردسرهاش رو از بین ببره.

چگونه ویندوز قانونی بخریم؟

برای خرید ویندوز قانونی ( اورجینال) دو راه پیش روی کابران وجود دارد. اول اینکه آن را به صورت فیزیکی خریداری کنند. نسخه فیزیکی شامل یک عدد سی دی با شماره کاربری (لایسنس) می باشد که هنگام نصب آن را وارد می کنند و از خدمات شرکت مایکروسافت بهره می برند. روش دوم، خرید مجازی است. برای خرید مجازی ویندوز به سایت مایکروسافت وارد می شوند و نرم افزار ویندوز مورد نظر را دانلود می کنند. سپس در صورت داشتن کارت های بانکی بین المللی مثل مستر کارت یا پی پال یا هر گونه کارت دیگر، امتیاز استفاده را در قالب یک کد خریداری می کنند و هنگام نصب ویندوز آن کد یا شناسه را وارد می کنند.

 از آنجایی که بسیاری از کاربران ایرانی ، کارت بانکی بین المللی ندارند ، امکان خرید مستقیم از شرکت مایکروسافت را نیز ندارند. به همین دلیل شرکت ها یا فروشگاه های ارائه دهنده خدمات کامپیوتری با استفاده از ترفندهای خاصی ، این امکان را برای کاربران فراهم می کنند.

شرکت مایکروسافت به دلیل برخورداری از لایسنس های مختلف حوزه آی تی توسط مدیر آرالپ، ویندوز 10 را در دو نسخه Pro و Enterprise ، به قیمت بسیار مناسبی ارائه می دهد. کاربران گرامی می توانند از طریق راه های ارتباطی آرالپ ، Windows 10 Pro را به قیمت 25 دلار و  Windows 10 Enterprise را به قیمت 50 دلار سفارش دهند. توجه داشته باشید که ویندوزهای اورجینال ارائه شده توسط آرالپ OEM ( یک بار مصرف) نیستند و امکان نصب چند باره روی سیستم را دارند.

نکته دیگر اینکه برای نصب ویندوز 10 روی سیستم ، حداقل سخت افزارهایی لازم است تا ویندوز درست عمل کند. در جدول زیر حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 10 نوشته شده است. 

پردازنده 1GHz or faster compatible processor
رم  1GB RAM for 32-bit; 2 GB for 64-bit
هارد Up to 20 GB available hard disk space
گرافیک  800 × 600 screen resolution or higher. DirectX 9 graphics processor with WDDM driver

بعضی از مزایای استفاده از نسخه اصلی ویندوز:

1. پایداری بیشتر در مقایسه با نسخه‌های جعلی( عدم کند شدن سیستم در اصطلاح هنگ کردن )
2. امنیت بیشتر در مقابل بدافزارها و حملات
3. امکان دریافت به‌روزرسانی‌ها به صورت واقعی
4. پشتیبانی مایکروسافت در صورت بروز مشکلات نرم افزاری
5. امکان استفاده همیشگی از جواز ویندوز بدون از بین رفتن و غیر فعال شدن ویندوز
6. دریافت نرم‌افزارهای کاربردی از بازار مایکروسافت که نیاز به ویندوز اصل دارند
7. توانایی تشخیص و عیب‌یابی به وسیله مرکز پشتیبانی مایکروسافت بدون نیاز به تعویض‌های مکرر سیستم عامل نسبت به نمونه کپی
8. افزایش کارآیی و سرعت رایانه

مقایسه ویندوز اورجینال و کرک شده

تفاوت اصلی ویندوز اصلی و ویندوز کرک شده در این است که ویندوز اصلی به طور قانونی با یک کلید محصول معتبر تهیه و فعال می شود، در حالی که ویندوز کرک شده یک کپی غیرقانونی از ویندوز است که با یک کلید محصول غیرقانونی یا کرک فعال شده است. سایر تفاوت ها عبارتند از: 

ویژگی ها

ویندوز اورجینال

ویندوز کرک شده

قانونی بودن به طور قانونی با یک کلید محصول معتبر به دست آمده و فعال شده است به طور غیرقانونی با یک کلید محصول یا کرک غیرقانونی به دست آمده و فعال شده است
به روز رسانی به‌روزرسانی‌های منظم از مایکروسافت، از جمله به‌روزرسانی‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید را دریافت می‌کند ممکن است به‌روزرسانی‌های منظم را از مایکروسافت دریافت نکند، که می‌تواند رایانه شما را در برابر خطرات امنیتی آسیب‌پذیر کند
پشتیبانی واجد شرایط پشتیبانی فنی از مایکروسافت است برای پشتیبانی فنی مایکروسافت واجد شرایط نیست
امکانات ممکن است برخی از ویژگی ها غیرفعال یا محدود باشد تمامی امکانات را فعال کرده است
امنیت امن تر از ویندوز کرک شده، زیرا در برابر بدافزار یا ویروس هایی که ممکن است در کرک وجود داشته باشند آسیب پذیر نیست. ممکن است امنیت کمتری نسبت به ویندوز اصلی داشته باشد، زیرا توسط به‌روزرسانی‌های امنیتی مایکروسافت محافظت نمی‌شود

علاوه بر تفاوت های فوق، در انتخاب بین ویندوز اصلی و ویندوز کرک شده، باید به چند نکته دیگر نیز توجه کرد.

  • عملکرد: ویندوز اصلی به طور کلی پایدارتر است و عملکرد بهتری نسبت به ویندوز کرک شده دارد.
  • بدافزار: ویندوز کرک شده ممکن است در برابر بدافزارها و ویروس ها آسیب پذیرتر باشد، زیرا خود کرک ممکن است حاوی بدافزار باشد.
  • گارانتی: ویندوز اصلی تحت ضمانت مایکروسافت است، در حالی که ویندوز کرک شده اینطور نیست.

به طور کلی، توصیه می شود از ویندوز اصلی به جای ویندوز کرک شده استفاده کنید. ویندوز اصلی امن تر است، عملکرد بهتری دارد و توسط پشتیبانی مایکروسافت پشتیبانی می شود. امیدوارم کار تیم آرالپ برای شما مفید باشه. اگر سوالی داشتید یا جایی از مطلب براتون نامفهوم بود حتما تو بخش نظرات بنویسید.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است. 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد