Framework لپ تاپ Framework 16 را با GPU قابل ارتقا، صفحه کلید قابل تعویض و موارد دیگر معرفی کرد.

Framework، شرکت سازنده لپ‌تاپ ماژولار Framework 13، امروز مدل جدیدی را معرفی کرد. Framework 16 یک لپ تاپ 16 اینچی است که بر اساس اصول Framework در تعمیر و ارتقاء ساخته شده است. لپ تاپ Framework 16 شامل یک صفحه کلید قابل تعویض و کارت گرافیک قابل ارتقاست.
Framework لپ تاپ Framework 16 را با GPU قابل ارتقا، صفحه کلید قابل تعویض و موارد دیگر معرفی کرد.

کمپانی Framework امروز Framework Laptop ۱۶ را معرفی کرد، یک لپ تاپ ۱۶ اینچی که قابلیت تعمیر و ارتقا را حفظ می‌کند که Framework به آن معروف است. لپ تاپ ۱۶ بر اساس سه جنبه اصلی ساخته شده است: یک سیستم ماژول ورودی، یک سیستم خلیج توسعه و سیستم کارت توسعه قابل تشخیص Framework. 

لپ تاپ Framework ۱۶ دارای صفحه کلید قابل تعویض توسط کاربر متشکل از ماژول‌های ورودی (با حروف بزرگ) در اندازه‌های مختلف است. ماژول‌های کوچک، متوسط و بزرگ، که هر کدام با لپ‌تاپ ۱۶ سازگار هستند، چارچوب برجسته شده است. ماژول‌های کوچک برای عملکردهای خاصی مانند سفارشی‌سازی رنگ یا لغزنده لمسی در نظر گرفته شده‌اند. نمونه‌هایی از ماژول‌های Medium عبارتند از numpads، macropad یا حتی نمایشگر ثانویه. ماژول‌های بزرگ می‌توانند صفحه‌کلیدهای کاملی باشند که می‌توانند کمی حس RGB را به دستگاه اضافه کنند. 

ماژول‌های ورودی همگی قابل تعویض هستند و روی میکروکنترلر Raspberry Pi RP2040 اجرا می‌شوند. Framework سیستم عامل میکروکنترلر را منبع باز کرده است تا به دیگران اجازه دهد ماژول‌های خود را بسازند. Framework می‌گوید که کاربران می‌توانند تقریباً هر چیزی را در یک ماژول ورودی بسازند، از جمله «چرخ‌های دویدن، لغزنده‌ها، نمایشگرهای صفحه لمسی، دفترچه یادداشت‌های جوهر الکترونیکی، کارت‌خوان‌های هوشمند و موارد دیگر». تا زمانی که در محدوده ارتفاع ۳.۷ میلی متری قرار می‌گیرد، می‌توان آن را در یک ماژول ورودی قرار داد. 

شاید نکته برجسته لپ تاپ Framework ۱۶ سیستم Expansion Bay باشد. این در اصل یک رابط PCIe x۸ قابل تنظیم است که می‌تواند با انواع کارت‌های توسعه سازگار شود. Framework چندین نمونه از جمله یک کارت SSD دوگانه M. ۲ با ۱۶ ترابایت فضای ذخیره‌سازی اضافی، دستگاه‌های ضبط ویدیو و کارت‌های GPU قابل ارتقا را فهرست کرده است. 

این نکته آخر علاقه بسیاری از علاقه مندان به لپ تاپ را برانگیخته است. شرکت‌های دیگر، مانند Alienware، تلاش خود را در ساخت لپ‌تاپ با پردازنده گرافیکی قابل ارتقا امتحان کرده‌اند تا اندکی پس از آن سیستم را کنار بگذارند. سایر سازندگان لپ‌تاپ‌هایی را با کارت‌های گرافیک MXM ارسال کرده‌اند که می‌توان آن‌ها را حذف کرد و از نظر تئوری تعویض کرد، اما این کارت‌ها بسیار نادر هستند. Framework اسناد سیستم Expansion Bay را منبع باز کرده است، که ممکن است شرکت‌ها (یا افراد) را ترغیب کند تا GPU‌های قابل تعویض خود را ایجاد کنند. 

مانند لپ تاپ Framework ۱۳، لپ تاپ ۱۶ نیز دارای سیستم کارت توسعه این شرکت است که به کاربران اجازه می‌دهد کارت‌های ورودی/خروجی کوچکی را در پورت‌های USB4 نصب شده در کنار قرار دهند تا هر ورودی/خروجی را که مایلند به آن اضافه کنند. لپ تاپ ۱۶ همچنین جک ۳.۵ میلی متری صدا را با کارت توسعه صوتی جدید جایگزین کرده است که می‌توان آن را با پورت USB تعویض کرد. این به کاربران امکان می‌دهد بین صدای آنالوگ یا پورت USB برای اتصال هدست USB یکی را انتخاب کنند. 

قیمت و در دسترس بودن لپ تاپ Framework ۱۶ هنوز اعلام نشده است، اگرچه Framework برای ارسال اولین واحدها به نیمه آخر سال ۲۰۲۳ چشم دوخته است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد