مقایسه و معرفی انواع سی پی یو اینتل و نسل آنها

اگر قصد خرید لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه یا کامپیوتر رومیزی را دارید و نمی دانید بین پردازنده های اینتل استفاده شده در آن ها چه تفاوتی وجود دارد، این مطلب را تا انتها بخوانید.
مقایسه و معرفی انواع سی پی یو اینتل و نسل آنها

شماره پردازنده (CPU) یکی از فاکتور های اصلی برای انتخاب یک لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه است. مطمئنا هنگام خرید یکی از این دستگاه ها با شماره پردازنده مواجه می شوید. و در صورت شناخت نوع شماره گذاری، به راحتی پردازنده مناسب خود را تشخیص می دهید. از آنجایی که این شماره ها کمی گیج کننده هستند، امروز تصمیم داریم به طور کامل آنها را توضیح دهیم. این مطلب از سایت رسمی شرکت اینتل به فارسی ترجمه شده است تا کاربران فارسی زبان به این منبع مهم دسترسی داشته باشند. امیدوارم کار تیم آرالپ، در انتخاب پردازنده مناسب و سیستم کارآمد به شما کمک کند. با ما همراه باشید.

با هر بودجه ای لپ تاپ بگیر مشاهده محصولات

به روزرسانی 18 مرداد 1402

کنوانسیون جدید نام‌گذاری پردازنده های اینتل

کنوانسیون جدید نام‌گذاری پردازنده های اینتل

اینتل یک نام تجاری ساده شده جدید - Intel Processor - را برای پردازنده های مقرون به صرفه معرفی می کند. از سال 2023، این محصولات مقرون به صرفه به‌جای پردازنده‌های Intel Pentium  و Intel  Celeron، به سادگی به عنوان پردازنده Intel Processor معرفی می‌شوند.

این معماری جدید و کارآمد به اینتل این امکان را می‌دهد تا تمرکز خود را بر روی مارک‌های شاخص از جمله Intel Core ، Intel Evo  و Intel vPro بیشتر کند. علاوه بر این، این به‌روزرسانی، پیشنهادات برند را در بخش‌های لپ تاپ ساده‌سازی می‌کند تا ارتباط مشتری اینتل را در مورد ارزش پیشنهادی هر محصول افزایش داده و فعال کند. همچنین انتظار می‌رود که معماری جدید با ارائه یک نام تجاری برای چندین سری پردازنده، تجربه خرید ساده‌تری را برای مشتریان فراهم کند. اینتل به ارائه محصولات و مزایای مشابه در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داد. برند جدید پردازنده اینتل، پیشنهادات محصول فعلی و نقشه راه اینتل را بدون تغییر باقی خواهد گذاشت.

نام تجاری

طرح نامگذاری اینتل با نام تجاری پردازنده شروع می شود - خط تولید کلی که پردازنده برای آن ایجاد شده است. رایج‌ترین نام‌های پردازنده‌های اینتل با Intel Core  یا قرارداد نام‌گذاری برند جدید - Intel Processor (جایگزین خطوط تولید Intel Pentium و Intel Celeron از سال 2023) شروع می‌شوند.

پردازنده Intel یک خط تولید اقتصادی است که برای مصرف کنندگان آگاه از قیمت ایجاد شده است. پردازنده های Intel Core عملکرد سریعتر و ویژگی های اضافی را ارائه می دهند که در مدل های پردازنده Intel موجود نیستند. پردازنده های Intel Xeon عملکرد بالاتری را برای سرورها و ورک استیشن ها ارائه می دهند.

اصلاح کننده برند

اصلاح کننده برند

سری پردازنده های Core اینتل شامل یک اصلاح کننده برند قبل از قسمت های باقی مانده از شماره مدل است. پردازنده های اینتل پنتیوم و سلرون اینتل از این نامگذاری استفاده نمی کنند. امروزه، سری پردازنده های Intel Core شامل اصلاح کننده های برند i3، i5، i7 و i9 است. اعداد اصلاح کننده برند بالاتر، سطح بالاتری از عملکرد و در برخی موارد، ویژگی های اضافی (مانند فناوری Intel Hyper-Threading) را ارائه می دهند. به عنوان مثال، در یک سری پردازنده معین، یک i9 بهتر از i7 عمل می کند و از i5 و i3 بهتر است.

نشانگر نسل

نشانگر نسل

بعد از نام تجاری و اصلاح کننده برند، نشانگر تولید پردازنده می آید. نسل‌های پردازنده‌های اینتل در اکثر برندهای پردازنده‌های Core اینتل در شماره پردازنده مشخص می‌شوند و نسل بعد از خط تیره ذکر شده است. هنگامی که یک پردازنده دارای چهار یا پنج رقم است، یک یا دو رقم اول نشان دهنده نسل است. به عنوان مثال، یک پردازنده با ارقام 9700 یک پردازنده نسل نهم است، در حالی که یک پردازنده با برچسب 12800 یک پردازنده نسل دوازدهم است.

توجه: پردازنده اینتل و سری N اینتل Core i3 از قرارداد نامگذاری فعلی سری N پیروی می کنند که نشانگر تولید در قالب شماره را شامل نمی شود.

برای نسل دهم پردازنده های Intel Core موبایل، طرح نامگذاری اینتل کمی متفاوت است. با این حال، دو رقم اول در شماره محصول 10 خواهد بود.

ارقام عددی SKU

ارقام عددی SKU

برای اکثر پردازنده های Intel، سه رقم نهایی شماره محصول SKU است. SKUها معمولاً به ترتیبی که پردازنده‌های آن نسل و خط تولید توسعه می‌یابند اختصاص داده می‌شوند. یک SKU بالاتر در برندها و نسل‌های مشابه پردازنده معمولاً ویژگی‌های بیشتری دارد. با این حال، اعداد SKU معمولاً بهترین شاخص برای مقایسه در بین نسل‌ها یا خطوط تولید مختلف نیستند.

پسوند خط تولید

پسوند خط تولید

پسوند SKU یکی دیگر از شاخص های کلیدی توانایی های پردازنده است. این تفاوت‌های باقی‌مانده با پسوند خط محصول مبتنی بر حروف نشان داده می‌شوند. برای مثال، در سری پردازنده‌های Intel Core ، U پردازنده‌ای را نشان می‌دهد که برای لپ‌تاپ‌های کم مصرف یا ۲ در ۱ طراحی شده است. در همین حال، XE یک پردازنده "نسخه قدرتمند" را برای دسکتاپ ها نشان می دهد که برای حداکثر کارایی طراحی شده است.

پردازنده های Intel Core 

سری پردازنده های Intel Core نسل سیزدهم

سیزدهمین نسخه از پردازنده های Intel Core عملکرد را از طریق یک معماری ترکیبی با حداکثر هشت هسته P و حداکثر 16 هسته E افزایش می دهد و هم وظایف خلاقانه و هم اجرای بازی را بهبود می بخشد. این تراشه‌ها یک معماری فوق‌العاده سازگار همراه با ابزارهای پیشرفته ارائه می‌کنند و معیاری را برای سفارشی‌سازی عملکرد بهینه تعیین می‌کنند.

سری پردازنده های Intel Core نسل دوازدهم

پردازنده‌های نسل دوازدهم Intel Core معماری ترکیبی عملکردی را معرفی کردند که در جایی که بیشتر به آن نیاز دارید، عملکرد عالی ارائه می‌کند. آنها هسته های عملکرد و هسته های کارآمد را برای ارتقای بازی، بهره وری و خلاقیت ترکیب می کنند.

سری پردازنده های Intel Core نسل یازدهم

پردازنده های نسل یازدهم Intel Core از هسته و معماری گرافیکی به همراه دستاوردهای IPC پرده برداری کردند که شتاب با کمک هوش مصنوعی را ممکن می کرد. آنها همچنین دارای اتصال بی سیم و سیمی سطح بالا، همراه با قابلیت های تنظیم پیشرفته هستند که بهبود عملکرد را ارائه می دهند و شما را قادر می سازند تا به بهره وری بیشتری دست یابید.

سری پردازنده های Intel Core نسل دهم

پردازنده‌های نسل دهم Intel Core فرکانس، هسته‌ها و رشته‌ها را برای پشتیبانی از تنظیم پیشرفته، و اتصال فوق‌العاده متعادل می‌کنند که تجربه و بهره‌وری بهتری را برای گیمرها، سازندگان محتوا و کاربران اصلی فراهم می‌کند.

پسوندهای پردازنده Intel Core 

برای درک آنچه پسوند پردازنده نشان می دهد، به لیست زیر مراجعه کنید. همه نسل‌ها یا سری‌های پردازنده شامل همه پسوندهای محصول نیستند.

کاربری

پسوند

بهینه شده/طراحی شده برای

 

 

دسکتاپ

 

 

K عملکرد بالا، آنلاک
F به گرافیک مجزا نیاز دارد
S ویرایش ویژه
T سبک زندگی با قدرت بهینه شده 
X/XE بالاترین عملکرد، آنلاک

 

 

 

لپ تاپ و تبلت لپ تاپ (2 در 1)

 

 

 

HX بالاترین عملکرد، همه SKU ها باز شده است
HK عملکرد بالا، آنلاک
H عملکرد بالا
P مناسب برای نازک و سبک
U مصرف انرژی بهینه
Y بسیار کم مصرف
G1-G7 سطح گرافیک (پردازنده با فناوری گرافیک یکپارچه جدیدتر)


 

سایر دستگاه ها

 

E Embedded
UE انرژی کارآمد
HE عملکرد بالا
UL انرژی کارآمد، در بسته LGA
HL عملکرد بالا، در بسته LGA

سری N Intel Core i3

اینتل پردازنده های جدید Intel Core i3 را برای سری N اضافه می کند تا عملکرد را در فضای محاسباتی سطح پایه برای لپ تاپ ها و دسکتاپ ها افزایش دهد. پردازنده های سری N Intel Core i3 از فرمت شماره پردازنده ساده و متفاوتی نسبت به سری های U، P، H، S و غیره استفاده می کنند. نام تجاری و اصلاح کننده برند با پیشوند N و سپس 3 رقم دنبال می شوند. پردازنده‌های سری N Intel Core i3 از قرارداد نام‌گذاری فعلی سری N پیروی می‌کنند که هیچ نشانگر تولید در قالب شماره را شامل نمی‌شود.

فرمت عمومی: پردازنده Intel Core™ i3-N### . نمونه ای از این فرمت پردازنده Intel Core i3-N305 است.

پردازنده Intel

اینتل یک نام تجاری پردازنده جدید را برای فضای محاسباتی سطح ابتدایی معرفی می کند: پردازنده Intel . اگرچه محصولات موجود Intel Pentium و Intel Celeron همچنان تولید خواهند شد، پردازنده Intel از سال 2023 جایگزین Intel Pentium و Intel Celeron در مجموعه محصولات جدید خواهد شد. پیشوندی که سری را نشان می‌دهد، که سپس 3 رقم دنبال می‌شود. پردازنده Intel از قرارداد نامگذاری فعلی سری N پیروی می کند که هیچ نشانگر تولید در قالب شماره را شامل نمی شود.

فرمت عمومی: Intel Processor N###. نمونه ای از این فرمت Intel Processor N200 است.

توجه: پیشوند الفبایی پردازنده Intel با یک N یا U شروع می شود. علاوه بر این، پردازنده Intel دارای تغییرات دیگری خارج از پردازنده های سری N نیز می باشد.

پردازنده های Intel Pentium

نام‌گذاری پردازنده‌های Intel Pentium Silver شامل یک پیشوند تک حرفی و به دنبال آن یک شماره SKU چهار رقمی است. از سوی دیگر، پردازنده‌های Intel Pentium Gold هیچ پیشوند حرفی ندارند و در عوض دارای یک شماره SKU و پسوند هستند.

اعداد بالاتر در کلاس یا سری پردازنده نشان دهنده ویژگی ها و معیارهای بهبود یافته، از جمله حافظه پنهان، سرعت ساعت یا گذرگاه جلویی است. پردازنده های Intel Pentium Gold و Silver با عملکرد کلی CPU متمایز می شوند. پردازنده های Intel Pentium Gold برای عملکرد بهینه شده اند، در حالی که پردازنده های Intel Pentium Silver برای هزینه بهینه شده اند.

پردازنده های Intel Celeron

نامگذاری پردازنده های Intel Celeron شامل دو فرمت مختلف است. برخی از پردازنده های Intel Celeron دارای یک SKU عددی سه رقمی بدون پیشوند حروف الفبا هستند. سایر موارد شامل یک پیشوند تک حرفی و به دنبال آن یک شماره SKU چهار رقمی است. اعداد بالاتر در کلاس یا سری پردازنده معمولاً نشان‌دهنده ویژگی‌ها و معیارهای بهبود یافته، از جمله حافظه پنهان، سرعت ساعت یا گذرگاه جلویی است.

تمام آنچه تا اینجا گفته شد طبق آخرین به روز رسانی اینتل در مورد نام گذاری پردازنده ها خود است که شامل پردازنده نسل ده به بالاست. با توجه به این که لیست پردازنده های قدیمی و نام گذاری آنها در این به روزرسانی قرار نگرفته، تمام اطلاعات قبلی نام گذاری را از نسخه قبلی همین پست اینتل در این مطلب نگه داشتیم. کاربرانی که پردازنده هایی از نسل نه به قبل دارند می توانند اطلاعات مربوط به پردازنده خود را در ادامه بیابند.

پردازنده های کامپیوتر و دسکتاپ

نسل نهم پردازنده های سری Intel Core 

نسل نهم پردازنده های سری Intel Core 

در شماره پردازنده های نسل نهم سری Intel Core از الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود.  دو رقم اول در دنباله پنج عددی نشان دهنده نسل نه پردازنده است و دو یا سه رقم بعدی عدد SKU (شناسه منحصر بفرد کالا ) هستند که به حروف U یا Y ختم می شوند . این دو حرف نمایانگر سیستم همراه مناسب برای این پردازنده هاست.

Alpha Suffix

(پسوند الفبایی)

Description

توضیحات

Example

 نمونه

Desktop(رومیزی)

K

Unlocke

باز

Intel Core i9-9900K processor

F

Requires discrete graphics

به گرافیک مجزا احتیاج دارد

Intel Core i9-9900KF processor

T

Power-optimized lifestyle

مصرف انرژی بهینه

Intel Core i9-9900T processor

S

Special Edition

ویرایش ویژه

Intel Core i9-9900KS processor

Mobile(همراه)

H

High performance graphics

عملکرد گرافیکی بالا

Intel Core i9-9880H processor

HK

High performance graphics, unlocked

عملکرد گرافیکی بالا- باز

Intel Core i9-9980HK processor

 نسل هشتم پردازنده های سری Intel Core

نسل هشتم پردازنده های سری Intel Core

در شماره پردازنده های نسل هشتم سری Intel Core از حروف الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود.  رقم اول در دنباله چهار عددی نشان دهنده نسل تولید پردازنده است و سه رقم بعدی نیز عدد SKU هستند. نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

Alpha Suffix

Description

Example

Desktop

K

Unlocked

باز

8th Gen Intel Core i7-8700K processor

Mobile

G

Includes discrete graphics on package

دارای گرافیک مجزا روی پکیج

8th Gen Intel Core i7-8705G processor

U

Ultra-low power

بسیار کم مصرف

8th Gen Intel Core i7-8650U processor

 نسل هفتم پردازنده های سری Intel Core

نسل هفتم پردازنده های سری Intel Core

شماره پردازنده ها برای پردازنده های نسل هفتم Intel Core an از حروف الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود.  رقم اول در دنباله چهار عددی نشان دهنده نسل تولید پردازنده است و سه رقم بعدی نیز عدد SKU هستند.  نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

Alpha Suffix

Description

Example

H

High performance graphics

عملکرد گرافیکی بالا

7th Gen Intel Core i3-7100H processor

HK

High performance graphics, unlocked

عملکرد گرافیکی بالا،باز

7th Gen Intel Core i7-7820HK processor

HQ

High performance graphics, quad core

عملکرد گرافیکی بالا، چهار هسته ای

7th Gen Intel Core i7-7920HQ processor

U

Ultra-low power

بسیار کم مصرف

7th Gen Intel Core i7-7500U processor

Y

Extremely low power

فوق العاده کم مصرف

7th Gen Intel Core i7-7Y75 processor

 نسل ششم پردازنده های سری Intel Core

نسل ششم پردازنده های سری Intel Core

شماره پردازنده ها برای پردازنده های نسل ششم  Intel Core از حروف الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود.  رقم اول در دنباله چهار عددی نشان دهنده نسل تولید پردازنده است و سه رقم بعدی نیز عدد SKU هستند.  نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است. 

Alpha Suffix

Description

Example

K

Unlocked

باز

6th Gen Intel Core i7-6700K processor
6th Gen Intel Core i5-6600K processor

T

Power-optimized lifestyle

مصرف انرژی بهینه

6th Gen Intel Core  i7-6700T processor
6th Gen Intel Core  i5-6600T processor
6th Gen Intel Core  i3-6300T processor

Mobile

H

High performance graphics

عملکرد گرافیکی بالا

6th Gen Intel Core  i3-6100H processor

HK

High performance graphics,

 عملکرد گرافیکی بالا، بازunlocked

6th Gen Intel Core  i7-6820HK processor

HQ

High performance graphics, quad core

عملکرد گرافیکی بالا، چهار هسته ای

6th Gen Intel Core i7-6920HQ processor
6th Gen Intel Core i7-6700HQ processor

U

Ultra-low power

بسیار کم مصرف

6th Gen Intel Core  i7-6600U processor
6th Gen Intel Core  i5-6300U processor
6th Gen Intel Core  i3-6100U processor

 پردازنده Intel Xeon E3-1500M v5- v6

پردازنده Intel Xeon E3-1500M v5- v6

آخرین سیستم شماره گذاری پردازنده Intel Xeon نمایش عددی الفبایی از خط محصول ، سری محصول و نسخه آن است . نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

  • Product Line: خط تولید
  • Brand: نام تجاری
  • Product Family: سری تولید
  • Version: نسخه

Alpha Suffix

Description

Example

M

Mobile

همراه

Intel Xeon processor E3-1535M v5

Intel Xeon processor E3-1505M v5

نسل پنجم پردازنده های سری Intel Core

نسل پنجم پردازنده های سری Intel Core

شماره پردازنده ها برای پردازنده های نسل پنجم اینتل Intel Core از حروف الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود.  رقم اول در دنباله چهار عددی نشان دهنده نسل تولید پردازنده است و سه رقم بعدی نیز عدد SKU هستند.  نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

Alpha Suffix

Description

Example

Desktop

C

Unlocked desktop processor based on the LGA 1150 package with high performance graphics

پردازنده رومیزی بدون قفل بر اساس بسته LGA 1150 با گرافیک با کارایی بالا

5th Gen Intel Core i7-5775C processor
5th Gen Intel Core i5-5675C processor

R

Desktop processor based on BGA1364 (mobile) package with high performance graphics

پردازنده دسکتاپ مبتنی بر پکیج BGA1364 (همراه) با گرافیک با کارایی بالا

5th Gen Intel Core i7-5775R processor
5th Gen Intel Core i5-5675R processor
5th Gen Intel Core i5-5575R processor

Mobile

H

High performance graphics

عملکرد گرافیکی بالا

5th Gen Intel Core i5-5350H processor

HQ

High performance graphics, quad core

عملکرد گرافیکی بالا، چهار هسته ای

5th Gen Intel Core i7-5950HQ processor
5th Gen Intel Core i7-5850HQ processor
5th Gen Intel Core i7-5750HQ processor
5th Gen Intel Core i7-5700HQ processor

U

Ultra-low power

بسیار کم مصرف

Intel Core i7-5650U processor

سری پردازنده Intel Core M

سری پردازنده Intel Core M

شماره پردازنده های پردازنده های Intel Core m از یک طرح الفبایی مخفف استفاده می کنند.  نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

Alpha Suffix

Description

Example

Y

Extremely low power

فوق العاده کم مصرف

Intel Core m-5Y70 processor

 

پردازنده های لپ تاپ ، دسک تاپ و دستگاه تلفن همراه

نسل چهارم پردازنده های سری Intel Core

نسل چهارم پردازنده های سری Intel Core

شماره پردازنده ها برای پردازنده های نسل چهارم اینتل Intel Core an از حروف الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود.  رقم اول در دنباله چهار عددی نشان دهنده نسل تولید پردازنده است و سه رقم بعدی نیز عدد SKU هستند.  نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

Alpha Suffix

Description

Example

Desktop

K

Unlocked

باز

Intel Core i7-4770K processor

R

Desktop processor based on BGA1364 (mobile) package with high performance graphics

پردازنده دسکتاپ مبتنی بر پکیج BGA1364 (همراه) با گرافیک با کارایی بالا

Intel Core i7-4770R processor

S

Performance-optimized lifestyle

عملکرد بهینه

Intel Core i7-4770S processor

T

Power-optimized lifestyle

مصرف انرژی بهینه

Intel Core i7-4770T processor

Mobile

HQ

High performance graphics

عملکرد گرافیکی بالا

Intel Core  i7-4700HQ processor

M

Mobile

همراه

Intel Core i7-4600M processor

Intel Core i5-4300M processor

MQ

Quad-core mobile

همراه چهار هسته ای

Intel Core i7-4702MQ processor

Intel Core i7-4702MQ processor

MX

Mobile extreme edition

همراه فوق العاده ویژه

Intel Core i7-4940MX processor Extreme Edition

U

Ultra-low power

بسیار کم مصرف

Intel Core i7-4550U processor

Y

Extremely low power

فوق العاده کم مصرف

Intel Core i7-4610Y processor

 نسل سوم پردازنده های سری Intel Core

نسل سوم پردازنده های سری Intel Core

شماره پردازنده ها برای پردازنده های نسل سوم Intel Core از حروف الفبایی استفاده شده که جزئیات تولید محصول در زیر نام تجاری را شامل می شود. رقم اول در دنباله چهار عددی نشان دهنده نسل تولید پردازنده است و سه رقم بعدی نیز عدد SKU هستند. نوع کاربرد پردازنده با پسوند الفبایی در انتهای نام پردازنده ظاهر می شود ، که نشان دهنده نوع تولید و نمایانگر سیستم مناسب پردازنده است.

Alpha Suffix

Description

Example

Desktop

K

Unlocked

باز

Intel Core i7-3370K processor
Intel Core i5-3570K processor

S

Performance-optimized lifestyle

عملکرد بهینه

Intel Core i7-3770S processor
Intel Core i5-3550S processor

T

Power-optimized lifestyle

مصرف انرژی بهینه

Intel Core i7-3770T processor
Intel Core i5-3570T processor

Mobile

M

Mobile

همراه

Intel Core i7-3520M processor

QM

Quad-core mobile

همراه چهار هسته ای

Intel Core i7-3820QM processor

U

Ultra-low power

بسیار کم مصرف

Intel Core i7-3667U processor

Y

Extremely low power

فوق العاده کم مصرف

Intel Core i7-3689Y processor

 نسل دوم پردازنده های سری Intel Core

نسل دوم پردازنده های سری Intel Core

شماره پردازنده ها برای سری پردازنده نسل دوم Intel Core دارای یک شناسه الفبایی هستند که به دنبال آن یک دنباله عددی چهار رقمی نوشته می شود و بسته به پردازنده ممکن است دارای پسوند الفبایی باشد. در جدول زیر پسوندهای آلفا استفاده شده برای سری پردازنده Intel Core  نسل 2 استفاده شده است.

Alpha Suffix

Description

Example

Desktop

K

Unlocked

باز

Intel Core i7-2600K processor
Intel Core i5-2500K processor

S

Performance-optimized lifestyle

عملکرد بهینه

Intel Core i5-2500S processor
Intel Core i5-2400S processor

T

Power-optimized lifestyle

مصرف انرژی بهینه

Intel Core i5-2500T processor
Intel Core i5-2390T processor

Mobile

M

Mobile

همراه

Intel Core i7-2677M processor

QM

Quad-core mobile

همراه چهار هسته ای

Intel Core i7-2860QM processor

 سری پردازنده های Intel Core

سری پردازنده های Intel Core

شماره پردازنده ها برای نسل اول سری پردازنده Intel Core دارای یک شناسه الفبایی هستند و به دنبال آن یک دنباله عددی سه رقمی وجود دارد.

سری پردازنده های Intel Core 2 Duo

سری پردازنده های Intel Core 2 Duo

شماره پردازنده های سری Intel Core Du 2 Duo با یک پیشوند الفبایی و به دنبال آن یک دنباله عددی چهار رقمی دسته بندی می شوند. در جدول زیر پیشوندهای الفبایی استفاده شده برای سری پردازنده Intel Core 2 Duo توضیح داده شده است.

Alpha Prefix

Description

E

Desktop energy efficient dual-core processors with TDP greater than or equal to 55 W

پردازنده دو هسته ای رومیزی کم مصرف با توان 55 وات

L

Mobile highly energy efficient with TDP 12-19 W

پردازنده همراه بسیار کم مصرف با توان 12 تا 19 وات

P

Mobile highly energy efficient processor with TDP 20-29 W

پردازنده همراه بسیار کم مصرف با توان 20 تا 29 وات

Q

Mobile quad-core high performance processors

پردازنده همراه چهار هسته ای با عملکرد بالا

QX

Desktop or mobile quad-core extreme performance processors

پردازنده رومیزی و همراه چها هسته ای با عملکرد فوق العاده

S

Mobile small form factor with 22x22 BGA package

پردازنده همراه کوچک با پکیج 22*22 

T

Mobile highly energy efficient processors with TDP 30-39 W

پردازنده همراه بسیار کم مصرف با توان 30 تا 39 وات

U

Mobile ultra high energy efficient with TDP less than or equal to 11.9 W

پردازنده همراه فوق العاده کم مصرف با توان کمتر از 11.9 وات

X

Desktop or mobile dual-core extreme performance processors

پردازنده همراه و رومیزی دو هسته ای با عملکرد فوق العاده

پردازنده های Intel Atom 

پردازنده های Intel Atom

شماره پردازنده ها برای سری پردازنده Atom توسط یک دنباله عددی سه رقمی طبقه بندی می شوند. پردازنده های Intel Atom کلاس Netbook دارای پیشوند الفبایی N هستند ، و پردازنده های Intel Atom با پیشوند آالفبای Z نشان می دهند که این پردازنده برای دستگاه های اینترنت موبایل همراه (MIDS)  طراحی شده است.  تعداد بالاتر در یک کلاس پردازنده یا یک سری معمولاً ویژگی های بیشتری را نشان می دهد. یک پردازنده با اعداد یشتر ممکن است ویژگی های بیشتری داشته باشد.

پردازنده های Intel Pentium

پردازنده های Intel Pentium

شماره پردازنده برای سری پردازنده های Intel Pentium دارای پیشوند الفبایی است که به دنبال آن یک دنباله عددی چهار کاراکتری وجود دارد. همه اینها پردازنده های دو هسته ای با انرژی کارآمد در دسک تاپ با TDP هستند که بیشتر یا مساوی 65 وات است. تعداد بالاتر در یک کلاس یا یک سری پردازنده معمولاً ویژگی های بیشتری مانند حافظه پنهان ، سرعت ساعت یا سایر Intel  را نشان می دهد.  یک پردازنده با اعداد یشتر ممکن است ویژگی های بیشتری داشته باشد.

پردازنده های Intel Celeron

پردازنده های Intel Celeron

شماره پردازنده های مربوط به سری پردازنده های Intel Celeron بسته به نوع پردازنده با دنباله عددی سه رقمی یا دنباله پنج کاراکتر با پیشوند الفبایی و چهار رقم بیان شده است. تعداد بالاتر در یک کلاس یا یک سری پردازنده معمولاً ویژگی های بیشتری مانند حافظه پنهان ، سرعت ساعت یا سایر فناوری های Intel را نشان می دهد.  یک پردازنده با اعداد یشتر ممکن است ویژگی های بیشتری داشته باشد.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد