Aurora ابررایانه انقلابی اینتل که آینده محاسبات را دگرگون می کند

قدرتمندترین ابر رایانه اینتل Aurora با قدرت محاسباتی بیش از دو اگزافلاپس، نوید قابلیت های پیشگامانه برای تحقیقات علمی را می دهد. آرورا که شامل هزاران تراشه است و مساحتی معادل دو زمین بسکتبال، قرار است با چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی مقابله کند.
Aurora ابررایانه انقلابی اینتل که آینده محاسبات را دگرگون می کند

ابرکامپیوتر پیشرفته اینتل، Aurora، آماده فعال شدن است و قابلیت‌های محاسباتی عظیم خود را آزاد می‌کند. این ابرکامپیوتر که با همکاری اینتل، HPE و وزارت انرژی توسعه یافته است، قرار است تا پایان سال جاری به صورت آنلاین عرضه شود.

همانطور که توسط آزمایشگاه ملی آرگون بیان شده است، پتانسیل شفق حیرت انگیز است، با قدرت محاسباتی تخمینی بیش از دو اگزافلاپس، معادل بیش از 2 میلیارد میلیارد محاسبه در ثانیه. این شاهکار خارق‌العاده توسط هزاران تراشه که پشت سر هم کار می‌کنند ممکن می‌شود و موقعیت آرورا را به‌عنوان پیشگام در زمینه ابررایانه‌ها، حتی با نزدیک شدن به محاسبات کوانتومی، تثبیت می‌کند.

ابررایانه Aurora وسعت چشمگیری را در بر می گیرد و فضایی معادل دو زمین بسکتبال حرفه ای در مرکز داده ALCF در آزمایشگاه ملی آرگون را اشغال می کند. این شامل 10624 تیغه مستطیلی است که هر کدام 70 پوند وزن دارند. این تیغه ها در 166 قفسه سازماندهی شده اند که هر قفسه 64 تیغه را در خود جای می دهد. در هر تیغه، دو پردازنده Intel Xeon Max Series، شش پردازنده گرافیکی Intel Max Series، همراه با حافظه، شبکه و فناوری های خنک کننده را خواهید دید.

سوزان کوگلان، مدیر پروژه ALCF برای Aurora، از آزمایش کامل عملکرد Aurora برای اطمینان از عملکرد یکپارچه قبل از در دسترس قرار دادن آن برای جامعه علمی گسترده ابراز هیجان کرد.

مشخصات قابل توجه ابررایانه Aurora شامل 63744 پردازنده گرافیکی Intel Data Center Max Series 'Ponte Vecchio' و 21,248 Intel Xeon CPU Max Series 'Sapphire Rapids' است. علاوه بر این، دارای بیش از 1024 گره ذخیره سازی است که دارای ظرفیت عظیم 220 پتابایتی و رسیدن به پهنای باند حیرت انگیز 31 ترابایت در ثانیه است.

اینتل و شرکای آن امیدوارند که این ابرکامپیوتر پیشرفته، محاسبات کارآمدتر و قدرتمندتر را به ویژه در مواجهه با چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا و دیگر مسائل ناشی از انسان، امکان پذیر کند.

در همین حال، ریک استیونز، معاون مدیر آزمایشگاه در آزمایشگاه ملی آرگون، برنامه‌هایی برای استفاده از Aurora برای آموزش مدل‌های AI مولد منبع باز در مقیاس بزرگ برای اهداف علمی در حالی که مرحله آزمایش پذیرش پیشرفت می‌کند، فاش کرد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد