فروش مک کاهش یافته است و اپل مجبور است تولید تراشه M2 را موقتاً متوقف کند

در حالی که هیچ کلمه رسمی در مورد توقف تراشه وجود ندارد و ما نتوانستیم به طور مستقل این گزارش ها را تأیید کنیم، بنابراین همه چیز را با کمی اغراق در نظر بگیرید.
فروش مک کاهش یافته است و اپل مجبور است تولید تراشه M2 را موقتاً متوقف کند

تراشه Apple M2 و مک‌های مجهز به آن قطعاً سخت‌افزار باکیفیتی هستند، اما به اندازه‌ای نیستند که مشتریان کافی را برای خرید آنها جلب کنند، و اپل را مجبور به کاهش تولید تراشه و توقف کامل تولید برای دو ماه برای مطابقت با تقاضای کمتر می‌کند.

اپل در مورد توقف تولید تراشه که ظاهرا در ژانویه و فوریه قبل از شروع مجدد در ماه مارس با نصف میزان تولید تراشه M1 در مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاد، به طور علنی چیزی نگفته است. با این حال، گزارش‌های زنجیره تامین نشان می‌دهد که تامین‌کنندگان و فروشندگان شخص ثالث اپل در نتیجه این مشکل را احساس کرده‌اند.

Elec از طریق 9to5Mac گزارش می دهد که در حالی که هم اپل و هم سازنده تراشه های اپل TSMC در مورد توقف تراشه 5 نانومتری سخت صحبت کرده اند، Elec توانسته است ردیابی کند. سایر تامین کنندگان در زنجیره که قادر به ارائه اطلاعات و اعدادی بودند که نشان دهنده توقف تراشه در آن ماه ها بود.اینها عمدتاً شرکت هایی هستند که کار پس از ساخت ویفرها را از TSMC قبل از نصب آنها در مک در سایر اسمبلرها انجام می دهند، و حداقل برای چند شرکتی که The Elec با آنها صحبت کرده است، هیچ ویفر M2 از TSMC دریافت نکرده اند. در ژانویه یا فوریه یکی از تامین‌کنندگان، Amcona، ظاهراً از این وقفه ضربه سختی خورد، زیرا خطی کاملاً به بسته‌بندی تراشه‌های اپل دارد که به مدت دو ماه بیکار ماند.

چرا تولید تراشه M2 متوقف شد؟

در حالی که هیچ کلمه رسمی در مورد توقف تراشه وجود ندارد و ما نتوانستیم به طور مستقل این گزارش ها را در اینجا در TechRadar تأیید کنیم، بنابراین همه چیز را با کمی اغراق در نظر بگیرید. خود اپل در گزارش درآمد سه ماهه اول 2023 خود تأیید کرده است که درآمد مک در اواخر سال گذشته به شدت کاهش یافت (سه ماهه اول 2023 از ابتدای اکتبر تا پایان دسامبر 2022 ادامه یافت).

در سه ماهه اول 2023 اپل، درآمد فروش مک به 7.7 میلیارد دلار رسید که نسبت به سه ماهه اول 2022  10.9 میلیارد دلار کاهش داشت که بالاترین رقم برای شرکت بود. تیم کوک، مدیر عامل اپل می گوید که این ارقام درآمد مطابق با انتظارات است. کوک می گوید: «ما همچنین با یک محیط اقتصاد کلان چالش برانگیز و باد مخالف ارز مواجه بودیم. ما به فرصت درازمدت مک اعتماد داریم و روی آن متمرکز هستیم.»

با این حال، اگر انتظار کاهش تقریباً 30 درصدی در فروش مک بود، نباید در تولید تراشه توقفی ایجاد می‌شد، زیرا شرکت تعداد تراشه‌های مورد نیاز خود را زودتر پیش‌بینی می‌کرد و در نتیجه ویفرهای کمتری را با TSMC سفارش می‌داد. آخرین کاری که هر شرکتی می خواهد انجام دهد این است که تامین کنندگان خود مانند Amcona را با خطوط تولید بیکار بگذارد که می تواند منافع تجاری آنها را تهدید کند، زیرا ممکن است آنها را مجبور به تجدید نظر در اختصاص یک خط به طور خاص به محصولات اپل کند.

در مورد اینکه چرا فروش جدیدترین مک های اپل نسبت به سال گذشته کندتر خواهد بود، خط تولید Apple M1 شامل مدل های M1 Pro و M1 Max MacBook Pro علاوه بر M1 MacBook Air (که مسلما بهترین لپ تاپ موجود در بازار است) ممکن است سطحی از اشباع بازار را ایجاد کرده باشند که هیجان را برای محصولات مک سری M2 اپل کاهش دهد.

اگر حصارچی‌هایی وجود داشتند که هنوز از مک‌های قدیمی‌تر مبتنی بر اینتل استفاده می‌کردند، زمانی که تراشه M1 راه‌اندازی شد، این کار را انجام می‌دادند، و تراشه‌های M2، علیرغم اینکه SoCهای عالی هستند، خیلی بهتر از M1 نیستند. تراشه های سری آنها در حال جایگزینی هستند. اگر 3000 تا 4000 دلار برای M1 Max MacBook Pro خرج کرده اید، برای بار دوم کمتر از دو سال بعد برای افزایش عملکرد 10-15٪ در بیشتر موارد، این مقدار پول را خرج نمی کنید.

آیا این موضوع برای یک M2 iMac احتمالی در WWDC 2023 مشکل دارد؟ احتمالاً همانطور که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه iMac جدید (2023) با تراشه M3 جدید 3 نانومتری در اواخر امسال عرضه می‌شود، قابل پیش‌بینی‌ تر به نظر می‌رسد اگر تراشه M2 آن هیجانی را ایجاد نکند که تراشه‌های M1 در سال‌های 2020 و 2021 ایجاد کردند. قبل از اینکه چیزی مطمئن شویم باید منتظر بمانیم و ببینیم که در ژوئن در WWDC 2023 چه چیزی منتشر می شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد