پردازنده کارآمد Meteor Lake اینتل آماده به چالش کشیدن AMD Zen 4 Phoenix با 40 هسته Arrow Lake است

اینتل Meteor Lake با نام مستعار Zen 4 Phoenix Killer ظاهراً عملکرد بهتری نسبت به پردازنده های Zen4 Phoenix AMD دارد. پردازنده‌های Arrow Lake اینتل ممکن است دارای پیکربندی 40 هسته‌ای باشند و 30 تا 40 درصد عملکرد بهتری نسبت به Raptor Lake داشته باشند.
پردازنده کارآمد Meteor Lake اینتل آماده به چالش کشیدن AMD Zen 4 Phoenix با 40 هسته Arrow Lake است

بر اساس اطلاعات فاش شده توسط Moore's Law Is Dead، انتظار می رود پردازنده های Meteor Lake آینده اینتل از آخرین پردازنده های Zen4 Phoenix AMD بهتر عمل کنند. علاوه بر این، این نشت نشان می دهد که پردازنده های Arrow Lake اینتل که قرار است در سال 2024 عرضه شوند، تا 40٪ عملکرد چند رشته ای بهتری در مقایسه با پردازنده های Raptor Lake ارائه می دهند. یکی دیگر از جزئیات جالب فاش این است که شایعه شده است که اینتل از فرآیند 3 نانومتری TSMC برای پردازنده‌های دسکتاپ Core i9/Core i7 و لپ‌تاپ Core i5/i7 ARL-S استفاده می‌کند.

پیش از این، گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه اینتل ممکن است نسخه های دسکتاپ Meteor Lake را لغو کند، اما در Computex، MSI لپ تاپ Prestige 16 را با پردازنده 22 رشته ای MTL به نمایش گذاشت. پس از آن، یک نتیجه اولیه معیار Cinebench R23 برای تراشه Meteor Lake در نوت بوک MSI Prestige 16 فاش شد. علاوه بر این، تام از Moore's Law Is Dead تایید کرد که پردازنده‌های MTL-S واقعاً لغو شده‌اند.

در مورد اینتل Meteor Lake، آخرین ویدیوی تام نشان می دهد که نوع MTL-S که در ابتدا برای استفاده از سوکت LGA1851 برنامه ریزی شده بود، از بین رفته است. در نتیجه، پردازنده های Meteor Lake فقط برای نوت بوک ها در دسترس خواهند بود. افشاکننده همچنین اشاره می‌کند که پردازنده‌های Meteor Lake دارای دو هسته کوچک Crestmont مخفی بر روی SoC هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را غیرفعال کنند تا در طول دوره‌های بیکاری، ضمن حفظ ارتباط تراشه به تراشه، صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف برق داشته باشند.

جالب اینجاست که مشخص نیست که آیا برنامه‌ها می‌توانند از تمام 16 هسته (6 هسته P + 8 هسته E + 2 هسته SoC Crestmont) به‌طور کامل استفاده کنند، زیرا دو هسته کوچک در درجه اول هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی را انجام می‌دهند. ارتباط ورودی/خروجی چیپست

از نظر عملکرد، نشت نشان می دهد که انتظار می رود پردازنده های Meteor Lake به جای پردازنده های Zen 5 Strix آینده، از پردازنده های Zen 4 Phoenix AMD پیشی بگیرند. نشت‌های قبلی حاکی از بهبود تک رقمی IPC برای هسته‌های P در پردازنده‌های Intel Meteor Lake در مقایسه با هسته‌های Raptor Lake P هستند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که پردازنده‌های MTL از نظر بهره‌وری انرژی بسیار کارآمد و قابل رقابت با پردازنده‌های Zen 5 Strix باشند.

با رفتن به Intel Arrow Lake، نشت نشان می دهد که این پردازنده ها احتمالاً در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه خواهند شد. در کمال تعجب، اینتل ممکن است در حال توسعه یک پیکربندی 40 هسته ای (8 هسته P + 32 هسته E) برای Arrow Lake باشد. CPU ها، در حالی که اطلاعات قبلی حداکثر 24 هسته (8 هسته P + 16 هسته E) را پیشنهاد کرده بود.

علاوه بر این، عملکرد پردازنده‌های Arrow Lake در مقایسه با پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake، 30 تا 40 درصد بهبود عملکرد تک رشته‌ای را نشان می‌دهد. بر اساس مقایسه معیار بین یک تراشه 14 هسته ای ARL (6 هسته P + 8 هسته E) و یک تراشه 14 هسته ای MTL، CPU ARL مزیت 40 درصدی را در بارهای کاری چند رشته ای نشان داد. انتظار می‌رود که ARL SKU 40 هسته‌ای بالاتر از پرچمدار 24 هسته‌ای Raptor Lake با عملکرد چشمگیر 55 تا 75 درصد در عملکرد چند رشته‌ای بهتر عمل کند.

با توجه به پیشنهادات تام، اینتل از کمک TSMC در ساخت 40 هسته ای ARL دسکتاپ Core i9، 24 هسته ای (8 + 16) Core i7 برای دسکتاپ و 14 هسته ای (8 + 6) لپ تاپ Core i5/i7 با استفاده از SKU استفاده کرده است. فرآیند 3 نانومتری از سوی دیگر انتظار می‌رود لپ‌تاپ 14 هسته‌ای Core i3/i5 ARL-S و لپ‌تاپ 10 هسته‌ای Core i3 از فرآیند 20A اینتل استفاده کنند.

در نهایت، این افشاگری اشاره می‌کند که iGPU پردازنده‌های Arrow Lake به 192 واحد اجرای آسمانی کاهش می‌یابد، زیرا کاشی iGPU استاندارد قبلی اتحادیه اروپا 320 دیگر شامل نمی‌شود.

شایان ذکر است که یکی دیگر از افشاگران، OneRaichu، آخرین گزارش Moore's Law Is Dead را کهنه و نادرست دانسته است. بنابراین، مهم است که با احتیاط و شک و تردید به این نشت نزدیک شوید تا تأیید بیشتر به دست آید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد