خداحافظی با کورتانا و جایگزینی با هوش مصنوعی پیشرفته

مایکروسافت کورتانا را با هوش مصنوعی پیشرفته مانند Windows Copilot جایگزین می‌کند. حرکتی برای همگام شدن با روندهای هوش مصنوعی، اگرچه ادغام کورتانا با هوش مصنوعی می‌توانست یک گزینه باشد. البته نگرانی های اخلاقی در مورد شباهت صداپیشگان نیز به وجود می آید.
خداحافظی با کورتانا و جایگزینی با هوش مصنوعی پیشرفته

مایکروسافت تصمیم گرفته است که کورتانا را به نفع هوش مصنوعی پیشرفته‌تر بازنشسته کند و این به معنای پایان دوران طولانی مدت اپلیکیشن دستیار است. کاربرانی که اخیراً به ویندوز 11 آپدیت کرده‌اند، ممکن است هنگام تلاش برای راه‌اندازی برنامه کورتانا، با پیام Cortana در ویندوز به عنوان یک برنامه مستقل منسوخ شده است» مواجه شده باشند.

پس از راه اندازی اولیه خود با ویندوز 10 در سال 2014، کورتانا، دستیار دوران ویندوز فون، سرانجام پشتیبانی مایکروسافت را از دست داد. این حرکت زمانی انجام می شود که شرکت تمرکز خود را به سمت ویژگی های هوش مصنوعی مانند جستجوی Bing و Windows Copilot تغییر می دهد. کورتانا در ابتدا برای رقابت با سیری اپل معرفی شد که از همان ابتدا محبوبیت زیادی پیدا کرده بود. مایکروسافت حتی یک تبلیغ بازیگوش اجرا کرد که صدای طبیعی تر کورتانا را با صدای مکانیکی تر سیری مقایسه می کرد.

با این حال، با آخرین آپدیت، کورتانا با استقامت سیری پیشی گرفته است. مایکروسافت در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: "ما در حال اجرای تغییراتی در ویندوز هستیم که بر روی کاربران برنامه کورتانا تاثیر می‌گذارد. از آگوست 2023، ما پشتیبانی از برنامه مستقل کورتانا را در ویندوز متوقف خواهیم کرد." برای کسانی که به دنبال جایگزینی هستند، مایکروسافت Windows Copilot را که قرار است با به‌روزرسانی 23H2 ویندوز 11 راه‌اندازی شود، تأیید می‌کند. این شرکت قبلاً در حال آزمایش پلاگین های Bing اختصاصی و شخص ثالث برای Copilot بوده است. این سوال پیش می‌آید که آیا توقف کورتانا تصمیم درستی برای مایکروسافت بود؟

کنایه آشکار است: کورتانا، که در ابتدا به عنوان یک دستیار هوش مصنوعی شبیه سازی شده ساخته شده بود، شبیه به شخصیت نمادین کمک به Master Chief در سری بازی های ویدیویی معروف Halo، با ابزارهای هوش مصنوعی واقعی جایگزین شده است. افزایش محبوبیت و پتانسیل رشد هوش مصنوعی به احتمال زیاد مایکروسافت را مجبور کرده است که پشتیبانی از اپلیکیشنی را که دو سال است راکد مانده است کنار بگذارد.

با این حال، این امر باعث می شود تا در مورد خرد انتخاب مایکروسافت توجه شود. از یک طرف، دور انداختن ابزارها با غفلت طولانی مدت منطقی به نظر می رسد. با این حال، ممکن است راهی برای ادغام کورتانا با فناوری هوش مصنوعی، ایجاد یک تجربه دستیار هوش مصنوعی شخصی وجود داشته باشد. کورتانا را تصور کنید که با جستجوی Bing یا Windows Copilot در هم تنیده شده است و به طور یکپارچه نتایج را ارائه می دهد و کمک می کند.

مطمئناً، این اقدام چالش‌های اخلاقی را در مورد استفاده از شبیه صدای جن تیلور، صداپیشه کورتانا در مجموعه Halo، به روش‌های پیش‌بینی نشده‌ای که در قرارداد اصلی او با مایکروسافت پوشش داده نمی‌شود، ایجاد می‌کند. رهنمودهای اخلاقی رضایت او و غرامت عادلانه را برای چنین اهدافی می طلبد. با این وجود، با اتمام رسمی فصل کورتانا توسط مایکروسافت، قلمرو احتمالات ناشناخته باقی خواهد ماند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد