سیری یک چت بات نیست، اما همچنان بخشی از استراتژی هوش مصنوعی اپل است

سیری یک چت بات نیست و به نظر می رسد اپل از آن راضی است. هوش مصنوعی تمرکز اصلی در WWDC نبود، اما همچنان بخش مهمی از برنامه محصول اپل است و به حفظ حریم خصوصی و ویژگی‌های مفید و امن نسبت به پیشرفت‌های درخشان هوش مصنوعی اولویت دارد.
سیری یک چت بات نیست، اما همچنان بخشی از استراتژی هوش مصنوعی اپل است

در رویداد WWDC 2023، اپل به صراحت اعلام کرد که سیری قرار نیست یک ربات چت باشد و ممکن است اپل آن را به این شکل ترجیح دهد. در حالی که اپل برای هوش مصنوعی ارزش قائل است، اما در طول سخنرانی بر اولویت‌های دیگری مانند iOS 17، macOS Sonoma، Apple Silicon، Vision Pro و محاسبات فضایی تاکید کرد.

به عنوان یک شرکت کننده، مشتاقانه منتظر اعلام تیم کوک، مدیر عامل اپل در رابطه با نقش هوش مصنوعی در خط فناوری اپل بودم. با این حال، چنین اعلامیه ای اعلام نشد. در حالی که گوگل و مایکروسافت هوش مصنوعی را در خط مقدم کنفرانس های توسعه دهندگان خود قرار دادند، به نظر می رسید اپل رویکرد متفاوتی دارد. هوش مصنوعی در WWDC به شکلی قابل توجهی غایب بود. با این حال، من امیدوار بودم که سیری به‌روزرسانی قابل توجهی را دریافت کند که کاربران آرزوی آن را داشتند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. قابل توجه ترین به روز رسانی سیری، توانایی حذف عبارت آشنا و گاهی بی ادبانه و به سادگی استفاده از مختصر "Siri" در iOS 17 بود.

من می‌دانم که تصمیم اپل برای تمرکز نکردن شدید روی هوش مصنوعی در طول WWDC به این معنی نیست که آنها از آن بی‌اعتنایی کرده یا از آن استفاده نمی‌کنند. در واقع، هوش مصنوعی در مجموعه محصولات اپل، مانند شبکه عصبی تعبیه شده در CPU قدرتمند A16 Bionic در هر آیفون، ادغام شده است.

با این حال، به نظر می رسد که اپل به طور فعال رقابت برای تسلط بر هوش مصنوعی مولد را دنبال نمی کند. در عوض، اپل احتمالا دیدگاه متفاوتی دارد. سیری قرار نیست با ابزارهایی مانند ChatGPT، Google Bard یا Bing AI رقابت کند. برای اپل، سیری تنها یکی از جنبه‌های رویکرد آن‌ها به هوش مصنوعی است که ممکن است به دنبال تسلط نباشد، بلکه به دنبال برتری باشد.

در طول سخنرانی، اپل چندین بار به «مدل‌های ترانسفورمرز» و یادگیری ماشین اشاره کرد. این مدل‌ها به یادگیری عمیق درون‌برد متکی هستند و به ویژگی‌هایی مانند تصحیح خودکار در iOS 17 کمک می‌کنند، اما در زیر مجموعه هوش مصنوعی مولد قرار نمی‌گیرند. اگرچه این به روز رسانی پر زرق و برق نیست، اما به این معنی است که تصحیح خودکار دیگر ممکن است با کلمات کاربران تداخل نداشته باشد یا گاهی اوقات ناسزاگویی ناخواسته اضافه کند.

جالب توجه است که مدل پیش‌بینی Autocorrect تا حدی مبتنی بر همان مدل‌هایی است که بر توسعه ChatGPT تأثیر گذاشتند، اگرچه بر اساس GPT-4 یا GPT-3 پرکاربرد نیست.

سایر ویژگی‌هایی که در این رویداد به نمایش گذاشته شد، مانند Live Voicemail که پیام‌های صوتی را در زمان واقعی رونویسی می‌کند، و Personal Voice، که صدای کاربران را برای افرادی که در معرض خطر از دست دادن گفتار هستند بازسازی می‌کند، برای انجام وظایف خود به موتور عصبی اپل متکی هستند.

این ویژگی‌های هوش مصنوعی ممکن است چندان برجسته نباشند، اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مفید، ایمن و خصوصی باشند، که با تعهد تزلزل ناپذیر اپل به حفظ حریم خصوصی کاربر همسو است. لوگوی Apple Privacy Lock، شبیه به سیب تبدیل شده به قفل Yale، بارها و بارها در طول سخنرانی اصلی ظاهر شد و تاکید اپل بر حفظ حریم خصوصی را تقویت کرد.

در حالی که اپل در طول این رویداد به صراحت بر "هوش مصنوعی" تاکید نکرد، بدیهی است که هوش مصنوعی بخش مهمی از برنامه محصول استراتژیک اپل و آینده کل اکوسیستم محصول و خدمات آن است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد