رونمایی Gemini: پروژه مخفی هوش مصنوعی گوگل برای به چالش کشیدن ChatGPT

پروژه هوش مصنوعی مخفی جاه طلبانه گوگل، Gemini را با هدف پیشی گرفتن از ChatGPT رونمایی شد. گوگل مدعی است پتانسیل آن برای حل مستقل مسائل پیچیده بالاست و شک و تردید پیرامون توسعه آن بی مورد است و از بازی های سنگین تا حل بحران های محیط زیستی را پوشش می دهد.
رونمایی Gemini: پروژه مخفی هوش مصنوعی گوگل برای به چالش کشیدن ChatGPT

گوگل ادعا می‌کند که پروژه هوش مصنوعی فاش نشده‌اش با اسم رمز Gemini، این پتانسیل را دارد که از ChatGPT در قابلیت‌های هوشمند و حل مشکل پیشی بگیرد. هدف توسعه هوش مصنوعی است که بتواند به طور مستقل با مشکلات پیچیده مقابله کند.

به گفته Hassabis، سرپرست پروژه، توسعه Gemini در حال حاضر در حال انجام است، با بازه زمانی تخمینی چند ماهه. این پروژه با سرمایه گذاری مالی قابل توجهی برای گوگل همراه است که هزینه های آن از ده ها تا صدها میلیون دلار متغیر است. برای درک این موضوع، ChatGPT به تنهایی بیش از 100 میلیون دلار هزینه ایجاد کرد.

با این حال، در مورد امکان سنجی این تلاش تردید وجود دارد. نگرانی اصلی ناشی از AlphaGo، یک هوش مصنوعی قبلی است که توسط DeepMind گوگل توسعه یافته بود. AlphaGo در سال 2016 زمانی که یک بازیکن قهرمان را در بازی تخته پیچیده Go شکست داد، به شهرت رسید. اگرچه از یک تکنیک یادگیری تقویتی برای کشف تمام حرکات بالقوه استفاده می‌کند، این سوال مطرح می‌شود: چگونه تخصص در یک بازی رومیزی به حل مسائل پیچیده متنوع یا تولید محتوا تبدیل می‌شود؟ کسب مهارت در یک زمینه خاص، مهارت در دیگری را تضمین نمی کند. علاوه بر این، تکیه بر آزمون و خطا برای هوش مصنوعی مولد، نگرانی هایی را در مورد وقوع توهمات هوش مصنوعی ایجاد می کند، که در حال حاضر یک چالش مهم است. در حالی که قابلیت‌های AlphaGo می‌تواند به پیشرفت Gemini کمک کند، اجتناب از شکست‌های عمومی احتمالی در طول فرآیند رشد آن بسیار مهم است.

علاوه بر این، بیانیه‌ای که نشان‌دهنده یک جدول زمانی توسعه تنها چند ماهه است، زنگ خطر را به‌وجود می‌آورد. هنگامی که ChatGPT در اوایل سال 2023 محبوبیت پیدا کرد، گوگل به سرعت چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را با نام Bard را منتشر کرد که با انتقاد شدید کارمندان مواجه شد. برخی بارد را به دلیل انبوه اطلاعات نادرست، "دروغگوی بیمارگونه" نامیدند و حتی "بدتر از بی فایده" تلقی شد. در نتیجه، برای Google یا DeepMind توصیه می‌شود که چرخه توسعه را از ماه‌ها به سال‌ها گسترش دهند و امکان آموزش دقیق‌تر Gemini را فراهم کنند. از این گذشته، عجله در فرآیند ممکن است نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد