5 روش ساده برای خنک کردن لپ تاپ

لپ تاپ بر خلاف کیس از قطعات الکترونیکی زیاد در فضایی کوچک تشکیل شده و همین کوچک بودن فضا باعث می شود مشکل داغ شدن لپ تاپ، به عنوان معضل گریبان شرکت های سازنده و کاربرها را بگیرد. در این پست 5 روش ساده برای خنک کردن لپ تاپ را یاد می گیرید.
5 روش ساده برای خنک کردن لپ تاپ

لپ تاپ ها نسبت به گذشته قدرتمندتر و کم حجم تر شده اند. افزایش عملکرد CPU توسط تراشه هایی که به طور فشرده تر با ترانزیستورها بسته بندی می شوندامکان پذیر شده است. این بهینه سازی ها و تغییرات به بهای افزایش حرارت لپ تاپ انجام شده است. به این ترتیب خنک کردن لپ تاپ و یا خنک نگه داشتن آن برای افزایش طول عمر لپ تاپ اقدامی موثر است. نحوه قرار گرفتن آنها در هنگام استفاده و محل قرار گرفتن فن در بدنه لپ تاپ نیز به گرم شدن آن منجر می شود. استفاده از لپ تاپ برای مدت زمان طولانی نیز باعث گرم شدن بیش از حد آن می شود و ممکن است عملکرد لپ تا را کند کند یا حتی به آن آسیب بزند.

شرکت آرالپ جهت تامین لپ تاپ و کامپیوتر اقتصادی به صورت تک و عمده ، آماده همکاری با تمام شرکت ها، ادارات و مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک و کامپیوتر است.

چرا لپ تاپ ها بیش از حد گرم می شوند؟

یادگیری اینکه چرا لپ‌تاپ‌ها بیش از حد گرم می‌شوند، قبل از حرکت به سمت موضوع اصلی ضروری است. گرمای تولید شده توسط سخت افزار کامپیوتر اجتناب ناپذیر است، اما گرمای بیش از حد می تواند منجر به مشکلات عملکرد شود. در بسیاری از موارد، گرمای بیش از حد باعث کند شدن سیستم های کامپیوتری می شود. هر زمان که دمای واحد پردازش مرکزی (CPU) بیش از حد بالا می‌رود، مکانیزمی شروع می‌شود که عملکرد رایانه را کاهش می‌دهد. دلایل متعددی می‌تواند دلیل داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ‌ها را توضیح دهد، اما در زیر به مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

محل قرار دادن لپ تاپ گیمینگ

در نظر گرفتن موقعیت فیزیکی یک لپ تاپ بازی بسیار مهم است. همچنین بسیار مهم است که لپ تاپ را به گونه ای قرار دهید که حداکثر جریان هوا را فراهم کند. به عبارت دیگر، موقعیت لپ‌تاپ باید اطمینان حاصل کند که هوای گرم دائماً آزاد می‌شود و هوای خنک‌تری به داخل مکیده می‌شود.

استفاده از لپ تاپ روی سطحی مانند تخت توصیه نمی شود. در صورت امکان، لپ تاپ را روی یک سطح جامد قرار دهید، مخصوصاً با برنامه های کاربردی با کارایی بالا. هنگامی که تهویه با سطوح نرم مانند پتو، بالش یا حتی پاها مسدود می شود، خنک کننده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.ایده خوبی است گجت پایه نگهدارنده لپ تاپ را بررسی کنید که جریان هوای آزاد را همیشه برای لپ تاپ شما تضمین می کند.

اگر لپ‌تاپ روی سطح سختی مانند میز قرار می‌گیرد، پایه‌های لاستیکی آن را به اندازه‌ای بالا می‌برند که شکاف‌های تهویه روی زمین همچنان می‌توانند هوای کافی را به داخل بکشند. بنابراین، قبل از شروع نگرانی، مطمئن شوید که دما را روی آن تست کنید.

فن لپ تاپ

هنگام صحبت در مورد گرمایش لپ تاپ، فن ها احتمالا یکی از مهم ترین عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند. فن های لپ تاپ برای تهویه و جریان هوا بسیار مهم هستند. فاکتورهای زیادی وجود دارد که کارایی فن ها را تعیین می کند، از جمله اندازه، سرعت، فشار و غیره. فن های سریع تر هوا را برای خنک کردن بسیار بهتر به گردش در می آورند اما معمولا صدای بلندتری دارند. فن های کندتر معمولاً کم صداتر هستند اما قدرت خنک کنندگی زیادی ندارند.

تجمع گرد و غبار

تمیز نگه داشتن سیستم لپ تاپ گیمینگ بسیار مهم است. هنگامی که راه های هوایی تمیز و شفاف هستند، حذف گرما به طور موثرتری آسان تر است. علاوه بر این، ذرات گرد و غبار می توانند به عنوان عایق حرارت عمل کنند. این بدان معنی است که ذرات گرد و غبار ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد قطعات الکتریکی لپ تاپ بازی شود. بنابراین تجمع گرد و غبار می تواند نقش مهمی در گرم شدن بیش از حد و کاهش سرعت لپ تاپ داشته باشد.

چرا لپ تاپ باید خنک نگه داشته شود؟

چرا لپ تاپ باید خنک نگه داشته شود؟

خنک نگه داشتن لپ تاپ به چند دلیل بسیار مهم است. اول از همه، گرمای بیش از حد می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و طول عمر قطعات داخلی لپ تاپ شما تأثیر بگذارد. واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) اجزای اصلی تولید گرما در لپ‌تاپ هستند. اگر بیش از حد گرم شوند، می توانند دریچه گاز حرارتی را تجربه کنند، جایی که سرعت ساعت خود را کاهش می دهند تا خنک شوند. این منجر به کاهش عملکرد و سرعت پردازش کندتر می شود و بر کارهایی مانند بازی، ویرایش ویدیو یا اجرای نرم افزارهای فشرده با منابع تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا می‌تواند باعث آسیب دائمی به اجزای داخلی شود و منجر به تعمیرات گران قیمت یا نیاز به تعویض کامل شود.

علاوه بر این، گرمای بیش از حد می تواند پایداری و قابلیت اطمینان لپ تاپ شما را مختل کند. زمانی که لپ‌تاپ از محدوده دمای مطلوب خود فراتر رود، ممکن است دچار خرابی‌های مکرر، یخ زدن سیستم یا خاموش شدن غیرمنتظره شود. این مسائل می تواند منجر به از دست دادن داده ها، وقفه در کار مداوم و ناامیدی شود. با خنک نگه داشتن لپ تاپ خود، خطر چنین بی ثباتی را به حداقل می رسانید و یک تجربه محاسباتی روان و بدون وقفه را تضمین می کنید.

به طور خلاصه، حفظ دمای کار خنک لپ تاپ شما برای حفظ عملکرد، افزایش طول عمر، جلوگیری از آسیب به اجزای داخلی و اطمینان از یک محیط محاسباتی پایدار و قابل اعتماد حیاتی است.

این که آیا علائم هشدار دهنده و خطرات ناشی از گرمای بیش از حد لپ تاپ خود را تجربه می کنید ، یا نه ، بستگی به اقدامات محافظتی شما دارد. در زیر برخی اقدامات ساده و ارزان را برای خنک کردن لپ تاپ معرفی کرده ایم.

5 راه برای خنک کردن لپ تاپ

1. تنظیمات مصرف برق لپ تاپ خود را از “عملکرد بالا” به یک برنامه “متعادل ” یا “محافظ برق” تنظیم کنید. این ترفند به سیستم می گوید به جای استفاده از حداکثر سرعت پردازنده ، از قدرت مورد نیاز برای اجرای برنامه های خود استفاده کند. در صورت نیاز به انجام بازی یا کارهای فشرده دیگر ، می توانید به برنامه عملکرد بالا برگردید. برای اطلاع بیشتر در مورد بهینه کردن مصرف برق و افزایش طول عمر باتری می توانید به لینک موجود مراجعه کنید.
2. برای تمیز کردن دریچه های لپ تاپ از اسپری پاک کننده گرد و غبار استفاده کنید. گرد و غبار در فن های لپ تاپ جمع می شود ، مشکلی که به راحتی با یک قوطی هوای فشرده ، حل می شود. لپ تاپ خود را خاموش کنید و هوای فشرده را به دریچه  اسپری کنید تا گرد و غبار از بین برود.
3. از پد خنک کننده لپ تاپی استفاده کنید که دارای فن باشد. زیر لپ تاپ ها منافذی وجود دارد اما هیچ فنی نیز نمی توانند جریان هوا را کاملا در اطراف لپ تاپ شما افزایش دهد اما برای تولید سرمایش بهتر ، فن بهترین راه است. گزینه های زیادی برای خرید فن در بازار موجود می باشد که می توانند در خنک کردن لپ تاپ به شما کمک کنند.
4. محیط کار یا اتاق خود را تا حد امکان خنک نگه دارید. لپ تاپ ها ، مانند اکثر افراد ، در محیط های دارای تهویه مطبوع بسیار بهتر کار می کنند. اکثر اتاق های سرور یا مراکز داده در 21 درجه سانتی گراد یا کمتر کار می کنند و به نظر می رسد توصیه دمای ایده آل برای محل کار با لپ تاپ نیز همین باشد.
5. هنگام استفاده ، و به خصوص هنگامی که در خانه نیستید ، لپ تاپ خود را خاموش کنید. این توصیه را جدی بگیرید زیرا گرم شدن بیش از حد لپ تاپ می تواند سبب آتش سوزی شود.

جمع بندی

انجام نکات فوق می تواند برای خنک کردن لپ تاپ و پایین نگه داشتن دمای آن بسیار کارآمد باشد. این نکات سبب کمتر آسیب دیدن لپ تاپ و افزایش طول عمر آن می شود.به جز روش های بالا یک نکته دیگر محل قرار گرفتن لپ تاپ است. قرار دادن لپ تاپ روی زانوها و یا روی رختخواب باعث می شود که  جریان هوا زیر لپ تاپ وجود نداشته باشد و سبب گرم شدن و آسیب دیدن آن شود.

به یاد داشته باشید، اگر لپ تاپ شما به طور مداوم بیش از حد گرم می شود یا اگر متوجه رفتار غیرعادی می شوید، ضروری است که با یک تکنسین حرفه ای برای تشخیص و رفع مشکلات اساسی مشورت کنید. ممنون از اینکه همراهم بودید و امیدوارم مطلب بالا مفید باشه. جهت حمایت از ما و دیدن ویدیو های مراقبت و نگهداری از لپتاپ به صفحه اینستاگرام آرالپ سر بزنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد