راهنمای انتخاب سی پی یو

پردازنده یا سی پی یو لپ تاپ از اجزای غیر قابل ارتقا در لپ تاپ است. به همین دلیل باید در انتخاب سی پی یو دقت زیادی داشت. این پست به شما کمک می کند تا پردازنده مناسب خود را بیابید.
راهنمای انتخاب سی پی یو

انتخاب پردازنده به عنوان مغز متفکر لپ تاپ اهمیت زیادی داره چون قراره تا وقتی از اون لپ تاپ استفاده میکنید همراهتون باشه.

برای انتخاب بهتر و مناسب تر پردازنده توصیه میکنم به پست های انواع پردازنده ای ام دی و معرفی انواع سی پی یو اینتل سر بزنید.

کار سی پی یو چیه؟

سی پی یو یا به اصطلاح فارسی پردازنده، واحد پردازش مرکزی کامپیوتر است. این بخش وظیفه پردازش داده های ورودی و خروجی و اجرای دستورالعمل ها را به عهده دارد.

هر چه پردازنده قوی‌تر باشد، قادر به پردازش حجم بیشتری از اطلاعات خواهد بود و در نتیجه سرعت سیستم نیز بالاتر خواهد رفت. تمام بخش‌های مختلف کامپیوتر به CPU وابسته هستند و بدون آن هیچ عملیاتی انجام نمی‌شود. اما CPU نیز به تنهایی قادر به فعالیت نیست و به حافظه برای نگه‌داری اطلاعات، پردازنده گرافیکی برای رندر تصاویر و هزاران قطعه ریز و درشت دیگر نیاز دارد. اگر به دنبال کاربرد سی پی یو در کامپیوتر هستید باید بگویم که مغز کامپیوتر، CPU آن است و هنگام خرید کامپیوتر و لپ تاپ یا سرور و استوریج، توجه به مدل پردازنده آن بسیار مهم است.

چطور بین دو پردازنده یکی رو انتخاب کنم؟

وقتی می خواید یه لپتاپ بخرید یا اینکه کیس جمع کنید، معمولا بین چند گزینه برای انتخاب سی پی یو گیر می کنید. تو همچین شرایطی چطور بفهمیم کدوم سی پی یو برای کاربری ما مناسب هست؟ من سایت یوزربنچمارک رو پیشنهاد میکنم.

برای انتخاب و مقایسه  سی پی یوها در یوزربنچمارک مراحل زیر را انجام بدید:

  • مرورگر را باز کنید
  • وارد سایت www.google.com شوید

  • در باکس جستجو نام پردازنده اول را وارد کنید
  • یه فاصله بذارید و بعد vs را تایپ کنید
  • یه فاصله بذارید و نام سی پی یو دوم را وارد کنید

کلید اینتر را فشار دهید و در نتایج جستجو روی اولین لینک کلیک کنید. لینک اول مطابق شکل بالا سایت یوزربنچمارک را به شما نشان می دهد . روی لینک کلیک کنید تا وارد سایت شوید . در بالای سایت تصویری مانند زیر میبینید.

در بخش اول می توانید اطلاعاتی مثل امتیاز کلی پردازنده ها، نام دقیق ،تعداد هسته ها، تعداد ترید ها، فرکانس پردازنده، توان مصرفی ، زمان انتشار و گاهی معماری پردازنده را نیز ببینید. شاید این اطلاعات کمی گنگ به نظر بیاد اما بسیاری از قابلیت ها از همین اطلاعات قابل تشخیص هستند.

سایت یوزر بنچمارک برای ساده کردن این مقایسه، اطلاعات مربوط به کاربری هر پردازنده را در سه کارایی مختلف

  1. gaming گیمینگ کارایی پردازنده در اجرای بازی
  2. desktop دسکتاپ کارایی پردازنده در کارهای روزمره
  3. workstation ورک استیشن کارایی پردازنده در انجام کارهای سنگین و رندر

در اختیار مخاطبان قرار می دهد. این اطلاعات به صورت زیر در سایت نمایش داده می شوند.

در ادامه این مقایسه ، اطلاعاتی در مورد میانگین امتیازات با هسته های مختلف، امتیاز اورکلاک پردازنده ها ، و شاخص رشد قیمت آنها را می توانید مشاهده کنید.

امیدوارم مطلب بالا در انتخاب پردازنده مناسب به شما کمک کند. این سایت قابلیت های دیگه ای ، مثل تست سیستم ، اسمبل کردن، مقایسه کارت گرافیک ها و... را در اختیار شما قرار می دهد.

هر چند در مورد صحت اطلاعات و مقایسه هایی که انجام میدهد ، اختلاف نظرهای زیادی بین کارشناسان حوزه کامپیوتر وجود دارد، اما در دسترس ترین ابزار برای مقایسه و سنجش سخت افزار برای کاربران ایرانی است.

با تجربه ای که تو این چند سال در استفاده از این سایت داشتم ، می تونم بگم تا حدود زیادی داده های درستی در اختیار کاربر میذاره و می تونه ابزار مناسبی برای انتخاب باشه.

برای حمایت از ما به پیج اینستاگرام آرالپ سر بزنید و نکات تست ، نگهداری  و مراقبت از لپتاپ  رو یاد بگیرید. اگه در استفاده از سایت یوزربنچمارک مشکل داشتید، زیر این پست بپرسید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد