ویژگی و کاربری کامپیوتر ورک استیشن-مزایا و تفاوت ها

ورک استیشن ها که هم بین کامپیوتر ها و هم لپ تاپ، با سخت افزار قدرتمند و تنوع پورت شناخته شده هستند به طور ویژه برای کارهای سنگین طراحی شده اند و همانطور که از اسمشان پیداست محیط کاری را در اختیار کاربر قرار می دهند که به راحتی نیازهاش برطرف شود.
ویژگی و کاربری کامپیوتر ورک استیشن-مزایا و تفاوت ها

کامپیوتر ورک استیشن سیستمی است که برای انجام کارهای حرفه ای طراحی شده است. بر خلاف رایانه های استاندارد ، کامپیوتر Workstation معمولاً دارای مؤلفه های تخصصی هستند که برای انجام کارهای سنگین محاسباتی یا گرافیکی طراحی شده اند و به یک کاربر یا گروهی از کاربرانی که مشغول کار تجاری یا حرفه ای هستند اختصاص داده شده است. این شامل یک یا چند صفحه نمایش با وضوح بالا و یک پردازنده سریعتر از یک کامپیوتر شخصی (PC) است. یک کامپیوتر Workstation  به دلیل حافظه (RAM) اضافی  ، هاردهای با ظرفیت بالا ، از قابلیت بیشتری برخوردار است. یک کامپیوتر Workstation همچنین ممکن است دارای درگاه های مختلف برای اتصال لوازم جانبی متفاوت باشد. به نوبه خود منابع یک یا چند رایانه بزرگ را به اشتراک می گذارند.

برای دیدن لیست موجودی کیس های استوک آرالپ کلیک کن

اصطلاح Workstation همچنین برای سرور در یک شبکه محلی (LAN) استفاده شود. به عبارت دیگر می توان از کامپیوترهای Workstation به عنوان سرور نیز استفاده کرد.

کاربری کامپیوترهای ورک استیشن

کاربری کامپیوترهای ورک استیشن

کامپیوتر Workstation برای اهداف خاصی طراحی شده است و این مساله در سخت افزار آنها قابل مشاهده است. بر خلاف رایانه های رومیزی استاندارد ، ایستگاه های کاری به طور معمول از رم ECC (تصحیح خطا) پشتیبانی می کنند و از قابلیت ذخیره سازی پیشرفته ای نیز برخوردار هستند. پشتیبانی و ضمانت محصول نیز بسیار مستحکم تر است که عامل اصلی در افزایش هزینه این قطعات است. تولید کنندگان اصلی کارت گرافیک و پردازنده ، محصول را به طور خاص برای کارهای Workstation ارائه می دهند.

پردازنده های ورک استیشن

  • Intel: Xeon & X series
  • AMD: Threadripper

کارت گرافیک های ورک استیشن

  • Nvidia: Quadro
  • AMD: Radeon Pro

انواع کامپیوتر ورک استیشن

انواع کامپیوتر ورک استیشن

کامپیوتر های ورک استیشن معمولاً با یک طراحی بهینه برای دستکاری و پردازش پیچیده داده ها ساخته می شوند. مثالها شامل ارائه و ویرایش تصویر ، طراحی به کمک  (CAD) ، انیمیشن ها و حل مسائل ریاضی است. کامپیوتر Workstation اولین بار در بخش صنعت بود که مورد استفاده قرار گرفتند و ابزارهای پیشرفته ای در اختیار صنعتگران قرار دادند. اینها ابزار شامل موس های سه بعدی ، نمایشگرهای متعدد و دستگاههای ذخیره سازی داده با کارایی و ظرفیت بالا بود. ورک استیشن های به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • طراحی گرافیکی: این رایانه ها برای تولید تصاویر و انیمیشن های 2D / 3D طراحی شده اند.
  • سرورها: سیستم های مبتنی بر پرازنده چند هسته ای ، که در بسیاری موارد برای اجرای نامحدود و انجام کارهای پیچیده محاسباتی طراحی شده اند.
  • چندرسانه ای: سی پی یو و کارت گرافیک معمولاً در سیستم های چندرسانه ای یا تولیدی برای رمزگذاری ، ویرایش و تولید صوتی و تصویری حرفه ای با یکدیگر همکاری می کنند.
  • مدل سازی: نرم افزارهای مدل سازی مانند اتوکد برای تولید مدل های حرفه ای دقیق به کارت های گرافیکی حرفه ای نیاز دارند.

سرانجام ، کامپیوترهای Workstation جایگاه خود را در بازار کامپیوترها پیدا کردند و باعث کاهش فروش کامپیوترهای رومیزی شدند. علاوه بر این، با افت قیمت در Workstation ، توجه کاربران به این کامپیوترها بیشتر جلب شد.

برای دیدن لیست قیمت لپ تاپ دست دوم آرالپ کلیک کن

این کامپیوترها گاهی اوقات به عنوان رایانه های شخصی  (workstation) نیز شناخته می شوند و دارای ویژگی هایی از قبیل:

  • پشتیبانی از حافظه در تصحیح کد ECC
  • سوکت حافظه اضافی برای ماژول های ثبت شده
  • چندین سوکت پردازنده برای CPU های قدرتمندتر
  • نمایشگرهای چندگانه
  • سیستم عامل های قابل اطمینان (OS) با ویژگی های پیشرفته
  • کارت های گرافیکی با کارایی بالا

از موفق ترین سازندگان این نوع  workstation می توان Sun Sunystems ، Hewlett-Packard ، DEC و IBM را نام برد. در حال حاضر ، تولید کنندگان Sun Microsystems تنها کامپیوترهای Workstation هستند که از میکروپروسسورهای x86-64 و سیستم عامل های ویندوز ، Mac OS X ، Solaris 10 و Linux استفاده می کنند.

سایت معتبر pcmag  در مورد این گروه از کامپیوترها تعریف خود را اینگونه ارائه کرده است :کامپیوتر Workstation دستگاهی با کارایی بالا  که به جای کاربری روزمره ، کاربری حرفه ای را پشتیبانی می کند. برای ویرایش ویدیو ، طراحی رایانه ای (CAD) ، توسعه نرم افزار ، تصویربرداری پزشکی و برنامه های علمی کاربردی مناسب است. کامپیوتر Workstation از یک CPU سریع چند هسته ای با مقادیر زیادی حافظه (RAM) و هارد استفاده می کنند. امروزه یک Workstation  معمولاً یک رایانه مبتنی بر ساختار x86 است که Windows ، Linux یا Mac OS X را اجرا می کند. اما در گذشته ،از ساختار RISC در کامپیوتر های Sun ، HP ، IBM و SGI در رده workstation استفاده می کردند.

بازار کامپیوترهای ورک استیشن

گزارش JPR در مورد بازار کامپیوترهای ورک استیشن

مطابق گزارش های  JPR ، بخش بازار Workstation دارای بیشترین حاشیه برای کل بازار رایانه شخصی است. در مقایسه با بازار کامپیوتر به طور کلی ، بازار Workstation در حال گسترش است.در سال 2018 ، الکس هررا ، تحلیلگر JPR گزارش داده که فروش Workstation حدود 14.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این میزان رشد برای سال های آتی نیز پیش بینی شده است.

هررا خاطرنشان می کند که افزایش مداوم نشان دهنده رویکرد اقتصادی خوش بینانه در سراسر جهان است. هررا در گزارش Q4 2018 خود می گوید ،به دلیل تقاضای کاربران برای داشتن کارایی بالاتر و عملکرد بهتر ، میزان فروش در سالهای آینده بیشتر خواهد شد.

همچنین در تحقیقات جان پدی (JPR)، مقایسه فروش رایانه شخصی  و فروش Workstation  نشان می دهد که در حالی که رایانه های شخصی بیشتری فروخته می شوند ،اما این تعداد رو به کاهش است. و فروش کامپیوترهای Workstation در حال صعود بوده است.

در نتیجه ، رقابت شدید است و آنچه در گذشته تعریف کاملاً خوبی برای ایستگاه های کاری بوده ، به طرز چشمگیری جنجالی شده است. کامپیوتر Workstation باید از کارایی بالایی برخوردار باشد و قابل اعتماد ، قابل مدیریت و امن باشد. برای برآورده کردن این شرایط ، تعریف سنتی  Workstation دائم در حال تغییر است. 

سوالات متداول در مورد کامپیوتر ورک استیشن

سوالات متداول در مورد کامپیوتر ورک استیشن

کامپیوترهای معمولی و ورک استیشن چه تفاوتی دارند؟

شما می خواهید روی بهترین تجهیزاتی که می توانید برای کسب و کار رو به رشد خود بپردازید سرمایه گذاری کنید. کامپیوترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تقریباً همه شرکت‌ها تا حدی به کامپیوترها متکی هستند، حتی اگر این فقط برای حفظ حضور در وب یا مکاتبه با مشتریان باشد. در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر معمولی استاندارد کافی است. با این حال، ارتقاء به یک ورک استیشن قدرتمندتر می تواند در برخی سناریوها ارزشش را داشته باشد.  ورک استیشن یک نسخه قدرتمندتر از یک سیستم معمولی است که اغلب برای یک کار خاص به جای استفاده عمومی و برنامه های کاربردی همه کاره ساخته شده است. کامپیوترهای ورک استیشن با ارتقاهای فنی ارائه می شوند که سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان را افزایش می دهد. به عنوان مثال، آنها ممکن است :

  • هارد دیسک های بزرگتر و سریعتر
  • پردازنده چند هسته پردازنده
  • حافظه رم بیشتر
  • کارت گرافیک قدرتمندتر

را ارئه دهند که برای کابری های خاص بسیار ارزشمند است.

چرا و چه زمانی کامپیوتر ورک استیشن بخریم؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از سرویس‌ها و برنامه‌ها، از جمله Microsoft Office و Adobe Creative Cloud، مدل‌های مبتنی بر ابر را اتخاذ کرده‌اند. ظهور ابر مزیتی برای کاربران خانگی بوده است، که اکنون می‌توانند با سیستم های قدرتمندتر و ارزان‌تر کارهای بیشتری انجام دهند. با این حال، یک کامپیوتر رومیزی استاندارد ممکن است ظرفیت اجرای برنامه های کاربردی مورد نیاز کسب و کار شما را نداشته باشد. اغلب، پلتفرم‌های نرم‌افزار سازمانی تخصصی فقط روی رایانه‌های ایستگاه کاری اجرا می‌شوند.

علاوه بر عملکرد پیشرفته، یک ورک استیشن به احتمال زیاد قابلیت اطمینان و امنیت بهتری را ارائه می دهد. این ویژگی ها ورک استیشن ها را به ویژه در زمینه های خاص ارزشمند می کند. برای مثال، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، بانکی و دولتی اغلب دارای الزامات حریم خصوصی یا امنیتی هستند که نیازمند سیستم‌های محاسباتی تخصصی هستند. این کامپیوترها نیز گزینه‌های بیشتری را برای ارتقاء و عمر طولانی‌تر از یک سیستم معمولی ارائه می‌دهند. کسب‌وکارهایی که به طور منظم ویرایش صوتی یا تصویری، پردازش گسترده داده‌ها، تهیه پیش‌نویس CAD یا سایر کارهای سنگین پردازشگر را انجام می‌دهند، می‌توانند از ارتقاء به یک ورک استیشن بهره ببرند. همچنین این کامپیوترها برای عملیات لجستیکی پیچیده نیز ایده آل هستند، جایی که خرابی پیش بینی نشده می تواند عواقب مالی قابل توجهی داشته باشد.

تفاوت کامپیوتر بازی و ورک استیشن چیست؟

تفاوت کامپیوتر بازی و ورک استیشن چیست؟

این تفاوت بین یک 18 چرخ و یک فراری است. هر دو قدرت دارند، اما نوع متفاوتی از قدرت است. در این قیاس، ورک استیشن ها 18 چرخ هستند. آنها می توانند بسیار بیشتر از قدرت یک سیستم بازی باشند و قطعات آنها عموماً سنگین تر هستند. در حالی که ورک استیشن ها ممکن است ظاهر یک خودروی اسپورت را نداشته باشند، اما در مورد انواع خاصی از وظایف، عملکرد غیر قابل انکار بالایی دارند. از بسیاری جهات، ورک استیشن ها قوی تر از کامپیوتر بازی هستند. در آن مرحله، منصفانه است که بپرسیم،

آیا ورک استیشن می‌تواند برای بازی استفاده شود؟

متأسفانه، پاسخ فقط گاهی است. عملکرد یک ایستگاه کاری در یک بازی در نهایت به کارت گرافیک آن بستگی دارد. اگر ورک استیشن از یک کارت گرافیک ارزان قیمت استفاده کند یا اصلاً کارت گرافیک نداشته باشد، عملکرد به شدت آسیب خواهد دید.

آیا می توان از رایانه های شخصی بازی به عنوان ورک استیشن استفاده کرد؟

پاسخ یک بار دیگر این است: گاهی اوقات. اگر کمتر از 2000 دلار برای کامپیوتر خود خرج می کنید، تقریباً مطمئناً می توانید از یک ورک استیشن و یک کامپیوتر بازی به جای یکدیگر استفاده کنید. اما یک ورک استیشن واقعا قدرتمند ممکن است دارای یک پردازنده باشد که هزینه آن بیشتر از مجموع تک تک اجزای یک کامپیوتر بازی باشد. همانطور که شروع به خرج کردن بیش از 2000 دلار می کنید، ایستگاه های کاری شروع به انجام انواع وظایفی می کنند که سیستم های بازی برای انجام آنها ساخته نشده اند.

به طور خلاصه، یک کامپیوتر بازی می تواند برای یک عملکرد معین ارزش بهتری نسبت به یک ورک استیشن داشته باشد، اما باید از آنها برای کارهایی با تحمل بالا یا جایی که عملکرد مطلق در اولویت است، اجتناب کرد.

ورک استیشن چیست؟

جمع بندی

در انتها نیاز هست اشاره کنم که انتخاب یک کامپیوتر Workstation به میزان نیاز و کارایی برای کاربر بر میگردد . با داشتن سخت افزارهای قدرتمند و نسبتا بالا نسبت به کامپیوترهای رو میزی به کاربرانی که با کانفیگ های عادی ، کارایی روزمره خود را تامین می کنند توصیه نمی شود. این کامپیوترها برای افرادی مناسب است که رندرینگ های سنگین، برنامه نویسی های سه بعدی و نرم افزارهای تخصصی را انجام می دهند.

گاهی ممکن است از دوستی در مورد استفاده از کامپیوتر workstation برای انجام بازی های های کامپیوتری شنیده باشید اما با توجه به وجود سیستم های گیمینگ مختلف و طراحی workstation برای کارهای محاسباتی سنگین ،این کار توصیه نمی شود. برای انتخاب بهتر لپ تاپ و کیس گیمینگ میتوانید به مقاله با این عنوان مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد