مقایسه هارد SSD و HDD

این سوال برای خیلی از کاربرها پیش میاد که از هارد اچ دی دی استفاده کنند یا اس اس دی ؟ جواب دادن به این سوال نیاز به دونستن تفاوت اونها داره . با من همراه باشید تا با هم بررسیشون کنیم
مقایسه هارد SSD و HDD

کدوم بهتره؟ اس اس دی یا اچ دی دی ؟ چطوری میشه مقایسه اشون کرد. خب اگه بخوام با یه مثال توضیح بدم باید بپرسم کدوم بهتره؟ موتور سیکلت یا کامیون؟

سوال پیش رو هم همینقدر عجیبه چون هارد HDD  و  SSD قابل مقایسه نیستند و کاملا ساختار متفاوتی دارند.

برای درک بهتر این تفاوت جنبه های مختلف اونها رو بررسی می کنیم.

عملکرد:

به طور کلی میشه گفت حافظه  SSD عملکرد بسیار سریعتری نسبت به هاردهای HDD دارد. ممکن است این عملکرد در کپی کردن فایل ها چشمگیر نباشه اما در راه اندازی ویندوز و نرم افزارهای به شدت موثر است.

اگه قصد ذخیره کردن اطلاعاتی مثل فیلم ، موسیقی یا آرشیو عکس روی هارد رو دارید هارد HDD انتخاب کاملا به صرفه تری است. شما تقریبا با هزینه خرید یک حافظه اس اس دی 250 گیگابایتی می تونید هاردی ب ظرفیت 1 ترابایت داشته باشید.

در تصویر زیر می تونید قیمت ها رو که از سایت دیجی کالا برداشتم ببینید. تقریبا برای داشتن اس اس دی با ظرفیت HDD باید چهار برابر هزینه کنید .

با این اوصاف برای نگهداری و بک آپ گرفتن از اطلاعات شخصی و داده های شرکتی، به جای SSD بهتر است از هاردHDD استفاده کنیم.

قابل اطمینان بودن:

نوع نگهداری و همچنین خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد HDD و حافظه SSD  کاملا متفاوت است. همین تفاوت باعث می شود که فرسودگی میان این دو هارد متفاوت باشد.

هارد های HDD با استفاده از حرکت یک پلاتر روی یک لوح فشرده (مثل گرامافون) اطلاعات رو ذخیره می کنند و میخوانند. این تکنولوژی هم نویز تولید می کند و هم فرسودگی ایجاد میکند. یعنی هرجچه بیشتر ین پلاتر بچرخد عمر هارد کمتر می شود.

نکته دیگر اینکه این هارد ها به شدت نسبت به ضربه حساس هستند و اگه شما دستگاهتون رو جابه جا نمی کنید ، می تونید از این نوع هارد استفاده کنید.

حافظه اس اس دی با استفاده از تکنولوژی NAND اطلاعات رو می خونه و ذخیره می کنه. این تکنولوژی در برابر ضربه مقاومت بالاتری داره و اگه خنک نگه داشته بشه ، فرسودگی بسیار کم و عمر زیادی داره.

نکته دیگه اینکه حافظه اس اس دی نسبت به HDD وزن کمتری داره . با توجه به ویژگی های SSD این حافظه مناسب تبلت ها ، نوت بوک ها و به طور کلی دستگاه های قابل حمل است.

همونطور که در پست انواع هارد اشاره کردم، بهتره از ترکیب این دو حافظه استفاده کرد. استفاده از HDD برای ذخیره اطلاعات و بک آپ و بهره بردن از حافظه SSD برای نصب ویندوز و نرم افزارها، می تونه راه حل مطمئنی باشه.

نکته آخر اینکه نوع دیگری از هارد وجود داره که سرعتی بین این دو نوع داره و در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.از اینکه همراهم بودید ممنونم

اگه سوالی داشتید زیر این پست بنویسید تا اسرع وقت جواب بدم. یا از طریق اینستاگرام آرالپ با ما در تماس باشید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد