10 تفاوت اصلی لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ

تفاوت های بین لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ برای همه مشخص به نظر میاد. تفاوتی مثل اندازه، قابلیت حمل و قدرت سخت افزاری بسیار بارز است. اما وقتی در موقعیت انتخاب بین این دو قرار می گیرید، به معیارهای بهتری نیاز خواهید داشت.
10 تفاوت اصلی لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ

اگر طرفدار بازی های کامپیوتری باشید و قصد داشته باشید برای بازی کردن سیستم تهیه کنید ، بی شک در انتخاب بین لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ به دو راهی می رسید. در این مطلب 10 نکته کلیدی برای انتخاب بهتر و درک تفاوت بین این دو را شرح دادیم. با ما همراه باشید.

لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-تفاوت

10 نکته کلیدی برای انتخاب بهتر لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ

در این مطلب 10 شاخص برای بررسی تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ در نظر گرفته شده است. ممکن است برخی معیارها از دید شما نادیده گرفته شده باشد. شما هم می توانید از طریق کامنت به کامل کردن این لیست کمک کنید. 

1.عملکرد سی پی یو CPU

بسیاری از لپ تاپ ها دارای یک سی پی یو چهار هسته ای هستند و در مقایسه با کیس هایی که سی پی یو شش یا هشت هسته ای را ارائه می دهند ، طبیعتا عملکرد ضعیفتری دارند. بنابراین ، می توان اینطور نتیجه گرفت که کیس های گیمینگ قدرتمند عملکرد بهتر و سریعتری نسبت به لپ تاپ های گیمینگ با قیمت مشابه و یکسان دارند.

10-تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-سی-پی-یو-اینتل

سی پی یو لپ تاپ نسبت به سی پی یو کیس زودتر گرم می شود و سرعت خنک شدن آن، به دلیل کوچک بودن باکس لپ تاپ و همچنین اندازه فن، نسبت به کیس گیمینگ پایین تر است.

یکی دیگر از عواملی که در مقایسه سی پی یو های کیس لپ تاپ باید در نظر گرفت این است که اگر در هنگام استفاده طولانی مدت از کیس، سی پی یو گرم شود یا حتی آسیب ببینند به راحتی می توان آن را تعویض کرد . این راحتی به این دلیل است که سی پی یو کیس به عنوان یک سخت افزار خارجی در کامپیوتر محسوب می شود . در حالی که در لپ تاپ گیمینگ به سادگی نمی توان سی پی یو را تغییر داد زیرا  به عنوان یک جز داخلی کار تعویض را دچار مشکل می کند.

10-تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-انویدی-3080

2.عملکرد کارت گرافیک GPU

کارت گرافیک یکی از مهمترین مولفه های یک سیستم گیمینگ (لپ تاپ یا کامپیوتر) است. گفته می شود که لپ تاپ های سطح بالا کارت گرافیک قوی تر اما کندتری را نسبت به کیس ها دارند.

لپ تاپ های گیمینگ نسل جدید از کارت گرافیک بسیار قدرتمندی بهره می برند. در واقع شرکت های سازنده به گسترش سری های گیمینگ خود بسیار اهمیت می دهند و رقابت در این حوزه شدید است.

نکته دیگر این است که در صورت بروز مشکل در عملکرد کارت گرافیک لپ تاپ، نمی توان به راحتی به کارت گرافیک لپ تاپ دسترسی داشت. به این معنی که شما نمی توانید کارت گرافیک لپ تاپ را تغییر دهید. در حالی که در کیس های گیمینگ متناسب با مادریرد، به راحتی  می توانید کارت گرافیک را تعویض کنید یا ارتقا دهید. در ادامه به فاکتور قابلیت ارتقا به طور مفصل می پردازم.

10-تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-گیم-روم

3.صفحه نمایش 

با اینکه صفحه نمایش وابسته به عملکرد کارت گرافیک سیستم گیمینگ است ، اما در صورتی که صفحه نمایش قابلیت نمایش را نداشته باشد ،نمی تواند از کارت گرافیک بالا پشتیبانی کند.در لپ تاپ های جدید رده بالا ، موفقیت چشمگیری در نمایشگرهای با وضوح بالا در نوت بوک ها نسبت به دسک تاپ ها به دست آمده است. تنوع نمایشگر ها از 144 گیگاهرتز تا 4k متفاوت است.

برای بازی لپ تاپ های صفحه لمسی پیشنهاد نمی شود چون باعث کاهش عملکرد بازی هایی مثل GTA می شود و همچنین قیمت گران تری دارد. با وجود اینکه نمایشگرهای لپ تاپ کوچکتر هستند اما در کیفیت تصویر از رقیب خود یعنی کامپیوتر پیشی گرفته اند.

4.قابلیت ارتقا

مطمئنا خرید لپ تاپ یا کیس مjناسب با نیاز و خواست شما برای اجرای بازی ، بهترین گزینه است. اما این سیستم ها دائم در حال تغییر هستند. اگر سیستم شما مربوط به 5 سال پیش باشد، ممکن است الان برای اجرای بازی های روز دچار مشکل باشید. در نتیجه شما باید به فکر ارتقای رم یا حتی هار خودد باشید. اما آیا لپ تاپ یا کیس شما همچین اجازه ای می دهد؟

مطلب پیشنهادی : راهنمای ارتقا لپ تاپ 

در زمینه ارتقا، کیس ها نسبت به لپ تاپ ها بسیار کارآمدتر هستند. در مورد ارتقا کیس شما می توانید به راحتی کارت گرافیک، مادربرد و تقریبا هر سخت افزاری را تعویض کنید اما این تغییرات در لپ تاپ به دلیل داخلی بودن سخت افزار، به این راحتی نیست.

در واقع برای ارتقا لپ تاپ شما دو انتخاب دارید. این دو انتخاب شامل رم و هارد لپ تاپ است. شما نمی توانید کارت گرافیک و سی پی یو لپ تاپ خود را تغییر دهید.

لپ تاپ گیمینگ و کیس گیمینگ-لپ تاپ

5. کیفیت پخش صدا

فضای گیم فضایی کاملا تجربی است و از تصاویر گرافیکی گرفته تا صدا، در این فضا سازی نقش بسیار مهمی دارند. کیفیت پخش صدا عامل مهمی است که باید برای گیمرها در نظر گرفته شود تا تجربه بازی کاملی را با وضوح صوتی بالا به آنها ارائه داده شود.

با استفاده از فناوری جدید و به روز شده ، برخی از لپ تاپ ها و دسکتاپ ها دارای رزولوشن صوتی مانند بلندگوهای JBL یا BOSE هستند و مزیت آن این است که چنین سیستم هایی خیلی گران نیستند.

10-تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-لپ-تاپ

6.هارد و فضای ذخیره سازی

بازی ها به فضای ذخیره سازی و هارد با حجم زیادی احتیاج دارند. به همین دلیل مهم است که شما لپ تاپ یا کیسی داشته باشد که هارد با حجم بالا داشته باشد و در صورت نیاز بتوان آن را ارتقا داد.

از این گذشته، حفظ و نگهداری داده ها و خراب نشدن آنها نیز اهمیت دارد و به همین دلیل استفاده از هاردهای SSD می تواند ضریب خطر را کم کند. برای درک بهتر عملکرد هارد SSD می توانید به مقاله راهنمای خرید هارد مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش تست سلامت هارد لپ تاپ از ویندوز

لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-کاربر-کیس

لپ تاپ ها از فضای ذخیره سازی بهینه ای برخوردار هستند که می تواند با کمک هارد HDD یا SSD ها افزایش یابد. از طرف دیگر ، بسته به بودجه شما ، SSD شاید کمی گران باشد. دسک تاپ فضای ذخیره سازی بسیار زیادی دارد که بهترین قسمتش این است که یک کابل SATA بدون ایجاد مشکل در سرعت و کارایی کیس می تواند فضای ذخیره سازی را افزایش دهد.

7.قیمت

همه گیمرها دوست دارند تجربه بازی را به طور کامل داشته باشند اما قیمت و هزینه های سرسام آور سد راه آنها خواهد بود. عموما یک کیس گیمینگ با داشتن تمام ویژگی های به روز مانند صفحه نمایش با وضوح بالا ، صدا و قابلیت های تقویت حافظه بین 600 تا 700 دلار قیمت دارد. در مقابل، لپ تاپ گیمینگ با همان مشخصات ،بسیار گران تر است و بین 1000 تا 5000 دلار قیمت دارد.

با توجه به این اختلاف قیمت ، اگر قصدبازی کردن خارج از خانه را ندارید، کیس گیمینگ گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

8.قابلیت حمل

کار خیلی سختی است که بخواهیم یک کامپیوتر یا  کیس گیمینگ را جا به جا کنیم. وزن بالا و گستردگی تجهیزات مانع این کار می شوند. معمولا افرادی که از دسکتاپ برای بازی  یا هر کاربری دیگری استفاده می کنند این مورد را در نظر می گیرند. اما لپ تاپ ها به سادگی قابل حمل هستند.

هر چند ممکن است لپ تاپ های گیمینگ نسل جدید سبک تر ساخته شده باشند، اما با توجه به حجم سخت افزار های پیشرفته به کار رفته در لپ تاپ، لپ تاپ های گیمینگ خیلی سبک نیستند. با این حال در قابلیت نسبت به کامپیوتر جایگاه بسیار بهتری دارند.

10-تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-کیس-گیمینگ-صفحه-کلید

9.صفحه کلید

صفحه کلیدها را می توان فاکتور بسیار مهم دیگری در نظر گرفت که باید هنگام خرید یک سیستم بازی مورد توجه قرار داد. زیرا در انجام بازی کامپیوتری، کارهای زیادی روی صفحه کلید گیمینگ می توان انجام داد که با کیبورد معمولی قادر به انجام آن نیستید.

در این مورد که صفحه کلیدهای موجود برای دسکتاپ ها دارای گزینه های عالی و پیشرفته هستند ، شکی نیست. شاید اینطور بتوان تصور کرد که به راحتی با یک اتصال می توان همان صفحه کلید را حین کار با لپ تاپ استقاده کرد. در صورتی حرف درستی می تواند باشد که تنظیمات صفحه کلید را به درستی انجام دهید.

لپ تاپ های گیمینگ نسل جدید صفحه کلیدهای پیشرفته را ارائه می دهند. تنوع بسیار بالا و زیبایی که با نورهای رنگی و طراحی های جدید به کیبورد لپ تاپ اضافه شده، انتخاب را برای کاربران کمی سخت کرده است.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

10.به صرفه بودن

یک سیستم بازی باید به گونه ای طراحی شده باشد که حداکثر مزایا را با قیمت مناسب ارائه دهد.با وجود اینکه که لپ تاپ های گیمینگ کمی گران هستند ، اما ویژگی های آنها نسبت به دسک تاپ بسیار پیشرفته تر است. همچنین دارای مزیت قابل حمل بودن هستند که ممکن است باعث شود هزینه پرداختی بابت لپ تاپ گیمینگ را ارزشمند کند. از طرفی دیگر ، کیس های گیمینگ از ویژگی های عالی مثل صفحه نمایش با کیفیت بالاتر ، فضای ذخیره سازی بیشتر ، آسیب پذیری کمتر و قیمت پایین تر از لپ تاپ گیمینگ بهره می برند.

در نهایت می توان این طور نتیجه گرفت که در مورد به صرفه بودن، خرید کیس گیمینگ نسبت به لپ تاپ گیمینگ توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

مقایسه کامپیوتر گیمینگ و لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ یا کامپیوتر برای بازی

در چند سال گذشته شرکت های بزرگ سازنده لپ تاپ مثل ایسوس، دل، لنوو، اچ پی و... در زمینه تولید لپ تاپ های گیمینگ سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند. 

صنعت گیم و سرگرمی به یکی از پر درآمدترین صنعت های دنیا تبدیل شده است. با ایجاد پلتفرم های مختلف برای انتشار گیم ، تماشای آنلاین  و... و از همه مهمتر تعداد زیاد علاقه مندان به گیم در سراسر جهان، این صنعت به سرعت در حال گسترش است.

البته نقش اینترنت را نیز نمی توان نادیده گرفت که باعث شده با هر وسیله ای ،گوشی/ تبلت/ لپ تاپ/ کنسول/ کامپیوتر، از هر جای دنیا بتوانید بازی آنلاین انجام بدهید. این ماجرا تا جایی پیش رفته که به تازگی شاهد بازی های متاورسی در سطح اینترنت هستیم.

همچنین با بیشتر شدن روزافزون تعداد بازی های کامپیوتری و پیشرفت سریع آنها، انتخاب سیستم مناسب بازی همچنان مشکل است و روز به روز سخت تر می شود. در این مطلب تلاش شد تا ده عامل مهم برای کمک به این انتخاب را مطرح کنیم. امیدوارم در انتخاب به شما کمک کند.در نهایت به عقیده ما به جز مطالب بالا، بازی مورد نظر شما و بودجه ، مهمترین عوامل این انتخاب هستند.

شبکه-های-اجتماعی-آرالپ

این مطلب را برای دوستانی که قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارند و هنوز بین لپ تاپ و کامپیوتر شک دارند، بفرستید. اگر هنوز عضو سایت آرالپ نشدید، برای دریافت مقالات جدید عضو آرالپ شوید.

جهت حمایت ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید. 

توییتر

اینستاگرام

پینترست

فیسبوک

ردیت

یوتیوب

لینکدین

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد