تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ عادی

لپ تاپ های گیمینگ معمولا بسیار گران تر از لپ تاپ های معمولی هستند، اما چرا اینطور است؟ تفاوت واقعی بین یک لپ تاپ گیمینگ درجه یک و لپ تاپ معمولی که در دفتر کار یا خانه ها میبینید چیست؟ در این مطلب به بررسی تفاوت این دو نوع لپ تاپ با جزئیات پرداختیم.
تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ عادی

لپ تاپ های گیمینگ قطعات داخلی بسیار بهتری نسبت به لپ تاپ های معمولی دارند. لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی معمولاً دارای کارت گرافیک اختصاصی، رم زیاد و پردازنده بسیار قوی‌تر در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معمولی هستند. با این حال، لپ‌تاپ‌های بازی نیز بسیار بزرگ‌تر، سنگین‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی هستند. وقتی صحبت از عملکرد به میان می آید، لپ تاپ های معمولی نمی توانند با لپ تاپ های بازی رقابت کنند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌های پیشرفته ساخته شده‌اند، به این معنی که قدرت پردازشی بالا، گرافیک فوق‌العاده و مقدار زیادی رم دارند. این لزوماً به این معنی نیست که آنها بهتر از لپ‌تاپ‌های معمولی هستند، زیرا لپ‌تاپ‌های بازی بسیار سنگین تر خواهند بود.

برای دیدن لیست موجودی لپ تاپ های استوک گیمینگ آرالپ کلیک کن

لپ تاپ های معمولی بسیار قابل حمل تر از لپ تاپ های بازی هستند. آنها معمولا نازک تر، سبک تر هستند و صدای کمتری تولید می کنند. این فقط به این دلیل است که لپ‌تاپ‌های معمولی همان سخت‌افزار قوی و حجیمی را که در پشت لپ‌تاپ‌های بازی وجود دارد، ندارند. بنابراین، هر لپ‌تاپ مزایا و معایبی دارد و اینکه کدام یک را انتخاب می‌کنید کاملاً به چیزی که از یک لپ‌تاپ نیاز دارید بستگی دارد. آیا می خواهید چیزی برای بازی یا اجرای بسیاری از برنامه ها به طور همزمان داشته باشید؟ لپ تاپ گیمینگ مناسب است. یا لپ تاپی برای تماشای یوتیوب و ویرایش اسناد می خواهید؟ لپ تاپ معمولی خوب است.

لپ تاپ های گیمینگ معمولاً ظاهر خاصی دارند. آنها معمولاً نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی بسیار درخشان‌تر و رنگارنگ‌تر هستند. این همیشه درست نیست، و لپ‌تاپ‌های بازی ظریف نیز وجود دارند، اما به سختی به دست می‌آیند. خوشبختانه، با این حال، به نظر می رسد که این لپ تاپ های بازی ظریف محبوب تر می شوند و بیشتر اوقات آنها در واقع با قطعات بهتر از لپ تاپ های پر زرق و برق ساخته می شوند.

مزایای لپ تاپ گیمینگ

مزایای لپ تاپ گیمینگ

در اینجا برخی از مزایای رایج لپ تاپ های بازی آورده شده است:

پردازش قدرتمند

لپ تاپ های گیمینگ معمولا دارای پردازنده های (CPU) بسیار قوی هستند که به آنها برتری متمایز نسبت به لپ تاپ های معمولی می دهد. در حالی که کیفیت گرافیک خوب است، اگر قصد دارید لپ‌تاپ مخصوص کار یا تحصیل تهیه کنید، مهم نیست که گیمینگ ها چقدر خوب به نظر می‌رسند. از طرف دیگر، قدرت پردازش تقریباً همیشه مفید است. این به سیستم عامل شما کمک می کند تا سریع اجرا شود و از تاخیر هر برنامه ای جلوگیری کند. هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از تلاش برای کار یا مطالعه روی لپ‌تاپ‌هایی نیست که همیشه کند هستند، و داشتن یک پردازنده قوی راهی عالی برای مقابله و جلوگیری از این تاخیر است.

رم بیشتر

حافظه RAM به خوبی با قدرت پردازش جفت می شود. RAM مخفف Random Access Memory است که روشی جالب برای گفتن حافظه تصادفی است که برنامه ها هنگام اجرا از آن استفاده می کنند. برخی از مرورگرها مانند گوگل کروم به دلیل استفاده از رم بسیار معروف هستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که بیش از 5 تب اینترنت را به طور همزمان باز می کنید، داشتن یک پردازنده قوی و رم بالا یک الزام مطلق است.

به راحتی چند کار را همزمان انجام می دهد

من عاشق چند کار هستم. چه در حال بازی و تماشای یک ویدیوی یوتیوب باشم یا روی دو پروژه به طور همزمان کار کنم، بیشتر اوقات فقط روی یک کار متمرکز نیستم. این لزوماً کار خوبی نیست، اما افراد زیادی مانند من هستند. اگر به انجام چند کار علاقه دارید، لپ‌تاپ گیمینگ به لطف سخت‌افزار قدرتمندتر به شما این امکان را می‌دهد تا کارهای همزمان را آسان‌تر و بدون تاخیر انجام دهید.

گرافیک بهتر و FPS بالاتر 

در حال حاضر، این دلیل اصلی است که مردم لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های بازی را به لپ‌تاپ‌های معمولی ترجیح می‌دهند. اگر به بازی، به خصوص بازی های جدید علاقه دارید، لپ تاپ گیمینگ ضروری است. لپ تاپ های معمولی هرگز قادر به رقابت با گرافیک و عملکرد لپ تاپ های گیمینگ نخواهند بود. حتی لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده پایین‌تر بازی‌ها را بهتر از لپ‌تاپ‌های معمولی اجرا می‌کنند، زیرا لپ‌تاپ‌های معمولی فقط با در نظر گرفتن بازی ساخته نشده‌اند.

برای دیدن لیست موجودی لپ تاپ های استوک رندرینگ آرالپ کلیک کن

معایب لپ تاپ گیمینگ

معایب لپ تاپ گیمینگ

در اینجا برخی از معایب رایج لپ تاپ های بازی آورده شده است:

گران قیمت 

بر کسی پوشیده نیست که یک لپ تاپ گیمینگ نسبت به یک لپ تاپ معمولی بار بسیار بیشتری بر کیف پول شما وارد می کند. لپ‌تاپ‌های بازی با پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی، پردازنده‌های مرکزی قدرتمند و رم با ظرفیت بالا ساخته می‌شوند که همگی به تنهایی بسیار گران هستند. 

بزرگ و سنگین

همه این اجزایی که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ قرار می‌گیرند نه تنها بر هزینه‌ها، بلکه به اندازه و وزن آن نیز اضافه می‌کنند. هیچ چیز ضخیم‌تر از یک لپ‌تاپ بازی گران‌قیمت نیست، که حمل و نقل آن‌ها را بسیار سخت تر می‌کند. بیشتر اوقات آنها هنوز در کوله پشتی شما جا می شوند، اما من نمی خواهم یک لپ تاپ بازی با خود به محل کار یا کلاس درس بیاورم. لپ‌تاپ‌های مدرن معمولی بسیار شیک‌تر از لپ‌تاپ‌های بازی هستند و برای آینده قابل پیش‌بینی خواهند بود.

صدای بلند

لپ تاپ های گیمینگ، به طور کلی، می توانند بسیار پر سر و صدا باشند. لپ‌تاپ‌ها فقط این مسئله را تشدید می‌کنند، زیرا گزینه‌های بسیار کمتری در مورد اینکه کدام قطعات می‌توانند درون آن قرار بگیرند، دارند. لپ‌تاپ‌ها کوچک هستند، به این معنی که تمام قطعات آن‌ها به هم چسبیده‌اند. وقتی قطعات روی هم جمع می‌شوند، داغ می‌شوند و فن‌ها به حالت توربو در می‌آیند، که منجر به صدای کلاسیک گردباد می‌شود که لپ‌تاپ‌های بازی به آن معروف هستند.

باتری نیاز به تعویض دارد

لپ‌تاپ‌های بازی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و باتری‌های آن‌ها تنها پس از چند سال از بین می‌روند. این یکی از بزرگترین معایب لپ‌تاپ‌های بازی است، اما خوشبختانه تعویض باتری در اکثر مواقع نسبتاً آسان است. حتی اگر دانش فنی ندارید، می توانید یک باتری جدید برای اکثر لپ تاپ های بازی به صورت آنلاین سفارش دهید و به سادگی آنها را مستقیماً وصل کنید.

برای دیدن لیست موجودی لپ تاپ های استوک ارزان آرالپ کلیک کن

مزایای لپ تاپ معمولی

مزایای لپ تاپ معمولی

در اینجا برخی از مزایای رایج لپ تاپ های معمولی آورده شده است:

نازک و ظریف

لپ تاپ های معمولی معمولاً بسیار سبک تر از لپ تاپ های بازی هستند. هر سال لپ‌تاپ‌ها نازک‌تر و ظریف تر می‌شوند، در حالی که قدرتمندتر نیز می‌شوند. آنها هنوز به اندازه یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند نیستند، اما شگفت‌انگیز است که تولیدکنندگان چقدر قدرت می‌توانند در بدنه‌ای با ضخامت یک چهارم اینچ قرار دهند. اگر به لپ تاپی نیاز داشتم که همه جا همراه خود داشته باشم، از جمله کلاس، محل کار و غیره، هر روز یک لپ‌تاپ معمولی را به جای یک لپ‌تاپ سنگین و حجیم بازی انتخاب می‌کردم.

برای بسیاری از چیزها به اندازه کافی خوب است

لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای بازی و چیزهایی که قدرت پردازش و گرافیک زیادی می‌برند خوب هستند. یک لپ‌تاپ معمولی به خوبی کار می‌کند مگر اینکه در حال ویرایش فیلم‌ها، رندر کردن انیمیشن‌ها، بازی‌ها یا مواردی از این قبیل باشید. اکثر لپ‌تاپ‌های مدرن بسیار سریع کار می‌کنند و می‌توانند استفاده معمولی را انجام دهند. این به این دلیل است که آنها معمولا CPU (پردازنده) مناسبی دارند، که همان چیزی است که اکثر برنامه های کاربردی (غیر بازی) برای اجرا به آن نیاز دارند.

ارزان (در مقایسه با گیمینگ)

خوب، همه لپ تاپ های معمولی ارزان نیستند. اما اغلب آنها ارزان تر از لپ تاپ های بازی هستند. لپ‌تاپ‌های بازی پول زیادی را روی GPU (کارت گرافیک) خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که لپ‌تاپ‌های معمولی معمولاً فقط با گرافیک یکپارچه کار می‌کنند. این باعث صرفه جویی در هزینه تولیدکنندگان می شود و این پس انداز به شما منتقل می شود. حتی یک لپ‌تاپ گیمینگ ارزان قیمت تقریباً 40 میلیون قیمت خواهد داشت، در حالی که احتمالاً می‌توانیم همین الان یک لپ‌تاپ معمولی مناسب با کمی بیش از 12 میلیون پیدا کنیم.

مطلب پیشنهادی: راهنمای ارتقای رم لپ تاپ دست دوم

معایب لپ تاپ معمولی

معایب لپ تاپ معمولی

در اینجا برخی از معایب رایج لپ تاپ های معمولی آورده شده است:

قطعات قابل تعویض نیستند

لپ‌تاپ‌های معمولی طوری ساخته شده‌اند که در تمام طول زندگی‌شان یکسان بمانند. گاهی اوقات می‌توانید اجزای خاصی مانند RAM یا حافظه ذخیره‌سازی (هارد) را ارتقا دهید، اما معمولاً این کار کاملاً محدود انجام می‌شود. به عنوان مثال، من هارد دیسک را در لپ تاپم تعویض کردم و باید یک هارد بسیار خاص سفارش می دادم و رسیدن به آن زحمت زیادی داشت. این موضوع در مورد لپ تاپ های مخصوص بازی نیز صادق است. بیشتر اوقات نمی توانید CPU یا GPU را تعویض کنید. با این حال، در تجربه من، لپ تاپ های بازی به احتمال زیاد دارای رم و فضای ذخیره سازی قابل تعویض بیشتری  هستند.

ضعیف برای بازی

این یکی ممکن است واضح باشد، اما لپ تاپ های معمولی معمولاً با در نظر گرفتن بازی ساخته نمی شوند. حتی وقتی یک لپ‌تاپ معمولی تبلیغ می‌کند که برای بازی خوب است، اغلب اوقات اینطور نیست. مطمئناً، آنها احتمالاً می توانند بازی های سبکی مانند League of Legends و Fortnite را مدیریت کنند، اما تلاش برای اجرای هر چیزی فراتر از آن بسیار دشوار خواهد بود. این امر مخصوصاً اگر دوست دارید بازی هایی مانند GTA V یا Farcry انجام دهید صادق است.

محدودیت در چند کار همزمان

یک لپ تاپ معمولی تنها قادر به انجام یک یا دو کار در یک زمان است. وقتی روی کامپیوترم کار می‌کنم، همزمان چند برنامه باز دارم. ممکن است یک برگه اینترنت برای نوشتن باز باشد، بیش از 3 برگه برای تحقیق باز باشد و یک برگه دیگر با پخش ویدیو باز شود. در بالای این برگه های اینترنت، ممکن است چند برنامه کامپیوتری دیگر باز باشد. همه این موارد جمع می‌شوند و اکثر لپ‌تاپ‌های معمولی نمی‌توانند از پس آنها برآیند.

زمانی که من بر روی لپ تاپ خود کار می کنم، برخلاف لپ تاپ بازی، معمولاً باید برنامه ها و برگه هایی را که واقعاً به باز کردن آن نیاز دارم، انتخاب کنم. در یک لپ تاپ بازی، می توانید آزادی کامل داشته باشید وه چند برنامه که می خواهید باز کنید.

آیا می توانید از یک لپ تاپ معمولی برای بازی استفاده کنید؟

آیا می توانید از یک لپ تاپ معمولی برای بازی استفاده کنید؟

شما می توانید از یک لپ تاپ معمولی برای بازی استفاده کنید، اما بازی هایی که می توانید انجام دهید بسیار محدود خواهند بود و عملکرد به هیچ وجه به لپ تاپ های گیمینگ نزدیک نخواهد شد. لپ‌تاپ‌های معمولی معمولاً دارای گرافیک یکپارچه، پردازنده‌های معمولی و رم کم هستند که همگی اجرای بازی‌ها را بسیار سخت‌تر می‌کنند. من سال ها با یک لپ تاپ معمولی بازی کردم. در حالی که بهینه نبود، اما کار می کرد. مطمئناً، من همیشه به اینکه دوستانم 200+ FPS دریافت می‌کردند حسادت می‌کردم در حالی که برای گرفتن 60 مشکل داشتم، اما حداقل می‌توانستم بازی کنم. با این حال، محدودیتی برای بازی هایی که می توانید در یک لپ تاپ معمولی انجام دهید وجود دارد.

لپ تاپ شما احتمالاً می تواند بازی هایی مانند League of Legends یا Hearthstone را اجرا کند. اما اکثر لپ‌تاپ‌های معمولی نمی‌توانند چیزهایی مانند Rocket League، Apex Legends، Overwatch و غیره را مدیریت کنند. همه چیز به جدید بودن لپ تاپ شما بستگی دارد، زیرا لپ تاپ های جدیدتر سخت افزار بهتری خواهند داشت. علاوه بر این، لپ‌تاپ‌ها در طول زمان عملکرد بدتری پیدا می کنند. وقتی لپ تاپم نو بود (7 سال پیش) توانستم Day Z را اجرا کنم. با این حال، حالا اگر بازی حتی بوت شود، خوش شانس خواهم بود.

آیا می توانید از لپ تاپ گیمینگ به عنوان یک لپ تاپ معمولی استفاده کنید؟

آیا می توانید از لپ تاپ گیمینگ به عنوان یک لپ تاپ معمولی استفاده کنید؟

لپ تاپ گیمینگ می تواند به عنوان یک لپ تاپ معمولی استفاده شود و در بسیاری از موارد برای کارهای ساده بهتر از لپ تاپ های معمولی خواهد بود. لپ‌تاپ‌های گیمینگ سخت‌افزار قدرتمندتری دارند که انجام چند کار و انجام وظایف را آسان‌تر و روان‌تر می‌کند. وقتی صحبت از لپ‌تاپ می‌شود، چیزی به نام داشتن قدرت بیش از حد وجود ندارد. من ترجیح می‌دهم کار یا مطالعه‌ام را با یک لپ‌تاپ مخصوص بازی انجام دهم تا یک لپ‌تاپ معمولی. تنها استثناء این است که من نیاز داشته باشم لپ تاپ خود را زیاد حمل کنم، زیرا لپ تاپ های بازی معمولاً حجیم تر هستند. من در گذشته روی یک لپ‌تاپ معمولی کار کرده‌ام، و به دلیل تاخیر می‌توانست بسیار خسته‌کننده باشد.

بسته به اینکه از لپ تاپ خود برای چه کاری استفاده می کنید، ممکن است به چندین برنامه در یک زمان نیاز داشته باشید که در یک لپ تاپ بازی بسیار آسان تر از یک لپ تاپ معمولی خواهد بود. حتی اگر کار یا مطالعه شما به قدرت پردازش زیادی نیاز ندارد، من شخصاً دوست دارم این گزینه را داشته باشم که از لپ تاپ خود برای کارهای بیشتر استفاده کنم. شما هرگز نمی دانید که چه زمانی سرگرمی جدید (بازی، مدل سازی، انیمیشن سازی، و غیره) را انتخاب خواهید کرد که به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارد. بنابراین، داشتن یک لپ‌تاپ گیمینگ باعث صرفه‌جویی در زمان، تلاش و هزینه شما می‌شود تا بتوانید بعداً آن را ارتقا دهید. من ترجیح می‌دهم یک کامپیوتر قوی‌تر از آنچه نیاز دارم داشته باشم، تا کامپیوتری که در صورت نیاز به اندازه کافی قوی نباشد.

برای دیدن لیست موجودی کیس های استوک آرالپ کلیک کن

 گیمینگ یا معمولی

کدام لپ تاپ را باید تهیه کنید: گیمینگ یا معمولی؟

شما باید یک لپ تاپ مخصوص بازی تهیه کنید، زیرا همیشه بهتر است لپ تاپی قوی تر از آنچه به آن نیاز دارید داشته باشید تا لپ تاپی که به اندازه کافی قوی نباشد. یک لپ‌تاپ گیمینگ عمر طولانی‌تری دارد، قابل ارتقا است و هر کاری را که شما نیاز دارید انجام دهید، انجام می دهد. لپ تاپ های گیمینگ به طور کلی بهتر هستند.

البته، بودجه شما و آنچه از لپ تاپ خود برای آن استفاده می کنید، تفاوت زیادی در انتخاب شما ایجاد می کند. اگر شما بازی می‌کنید، سه بعدی می‌سازید، مدلسازی می‌کنید، برنامه‌ نویسی می‌کنید یا هر کاری را که به یک کامپیوتر خوب نیاز دارد انجام می دهید، می‌توانید فقط از لپ تاپ بازی استفاده کنید.

اما اگر فقط از لپ تاپ خود برای مرور وب و استفاده از برنامه های ساده مایکروسافت استفاده می کنید، احتمالاً یک لپ تاپ معمولی گزینه بهتری است. قابل حمل تر خواهد بود و دقیقاً همان کاری را که نیاز دارید بدون تاخیر اضافی انجام می دهد.

مطالب مرتبط: 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد