علت سوختن مادربرد لپ تاپ استوک چیست؟ + روش های جلوگیری

اگر پردازنده مغز رایانه شما باشد، مادربرد قلب آن است و مکانی است که بخش‌های مختلف رایانه به یکدیگر متصل می‌شوند و با یکدیگر صحبت می‌کنند. معمولاً مادربردها به اندازه کافی مستحکم هستند که می توانند آسیب های استفاده روزانه را کنترل کنند.
علت سوختن مادربرد لپ تاپ استوک چیست؟ + روش های جلوگیری

تا به حال شده به فکر این باشید که چگونه می توانید از لپ تاپ استوک خودتان مراقبت کنید تا چندین سال از آن استفاده نمایید؟ قطعا شما هم با خرید لپ تاپ دست دوم، نگران خرابی آن هستید. اما اگر بتوانید به درستی و با رعایت نکات مختلف از این لپ تاپ ها مراقبت کنید، جای نگرانی نیست و می توانید با خیالی راحت چندین سال از لپ تاپ های دست دوم استفاده کنید. یکی از مشکلات نگران کننده ای که ممکن برای لپ تاپ های استوک به وجود بیاید، خرابی مادربرد لپ تاپ استوک است که در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. پس اگر می خواهید مدت زمان بیشتری از لپ تاپ دست دوم خودتان مراقبت کنید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

برای دیدن لیست موجودی لپ تاپ های استوک ارزان آرالپ کلیک کن

علت سوختن مادربرد لپ تاپ استوک چیست؟

علت سوختن مادربرد لپ تاپ استوک چیست؟

آیا احتمال سوختن مادربرد لپ تاپ وجود دارد؟

حتما شما هم تا به حال نام مادربرد لپ تاپ را شنیده اید. همانطور که از نام این قطعه در لپ تاپ مشخص است، مادربرد نقش کنترل و هدایت قطعات مختلف لپ تاپ را دارد. در واقع، این مادربرد است که کارت گرافیک، رم، سی پی یو و دیگر قطعات لپ تاپ را در کنار هم نگه می دارد. در صورتی که به هر دلیلی مادربرد لپ تاپ به درستی کار نکند، هیچ یک از بخش های لپ تاپ نیز کار نخواهند کرد.

با شنیدن همین یک جمله، یک نگرانی در ذهن شما به وجود می آید و آن هم این است که آیا احتمال سوختن مادربرد لپ تاپ وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، این احتمال وجود دارد. البته هم لپ تاپ های دست دوم و هم لپ تاپ های نو ممکن است با این مشکل مواجه شوند. بنابراین، اطلاع از علت سوختن مادربرد لپ تاپ اهمیت بسیار زیادی جهت جلوگیری از بروز این اتفاق دارد.

علت سوختن مادربرد لپ تاپ استوک

علت سوختن مادربرد لپ تاپ استوک

علت سوختن مادربرد لپ تاپ دست دوم چیست؟

به طور کلی، سوختن مادربرد لپ تاپ دست دوم، می تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد. گاهی شما می توانید با مراقبت از لپ تاپ استوک خودتان از بروز این مشکل جلوگیری کنید. گاهی نیز امکان جلوگیری از سوختن مادربرد وجود ندارد. چون مشکلات مختلفی دست به دست هم می دهند و باعث سوختن مادربرد لپ تاپ دست دوم می شوند. در ادامه به برخی از علت های سوختن مادربرد لپ تاپ دست دوم اشاره می کنیم.

برای دیدن لیست موجودی کیس های استوک آرالپ کلیک کن

سوختن قطعات مادربرد

در صورتی که برخی از قطعات مادربرد لپ تاپ استوک بسوزند، احتمال اینکه خود مادربرد نیز از کار بیفتد وجود دارد. خرابی مدارهای تغذیه، حافظه و ... همگی می توانند روی سوختن مادربرد تاثیر زیادی داشته باشند. همچنین، در صورتی که از قطعات غیراستاندارد برای مادربرد استفاده شود، احتمال اینکه این قطعات دچار سوختگی شوند و به دنبال آن مادربرد نیز بسوزد، وجود دارد.

پریدن قطعه

پریدن قطعه اصطلاحی است که بسیاری از متخصصین کامپیوتر در هنگام خرابی مادربرد بیان می کنند. این اصطلاح به معنی خارج شدن برخی از قطعات مادربرد است. در حالی که خارج شدن این قطعات از مادربرد می تواند باعث بروز مشکل گردد، اما باز هم با خارج شدن آن ها مادربرد دچار سوختگی نخواهد شد.

بروز مشکل در خازن مادربرد

خازن هایی که در مادربرد قرار دارند، می توانند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد مادربرد داشته باشند. این خازن ها به نوسانات برق حساس هستند. به همین خاطر، تغییر جریان برق می تواند باعث سوختگی و یا ترکیدگی آن ها شود. در این صورت چون خازن های مادربرد دچار سوختگی می شوند، احتمال اینکه خود مادربرد نیز از کار بیفتد، وجود دارد. قطعا بروز این مشکل ربطی به لپ تاپ استوک یا نو ندارد و ممکن است برای هر سبک لپ تاپی رخ دهد.

جریان زدگی مادربرد

جریان زدگی مادربرد یکی از مشکلاتی است که می تواند باعث سوختن مادربرد شود. اگرچه این مشکل به خاطر دست دوم یا استوک بودن لپ تاپ نیست؛ اما می توان گفت که احتمال بروز این مشکل در لپ تاپ های استوک بیشتر است. چرا که معمولا قطعات لپ تاپ های استوک تعویض شده اند و احتمال اینکه از قطعات بی کیفیت در لپ تاپ ها استفاده شده باشد، وجود دارد. در این صورت احتمالا قطعات جریان بیشتری را از مادربرد می کشند. این موضوع نیز می تواند باعث بروز جریان زدگی مادربرد گردد و آن را بسوزاند.

علت سوختن مادربرد لپ تاپ دست دوم

علت سوختن مادربرد لپ تاپ دست دوم

چه زمانی متوجه شویم که مادربرد لپ تاپ استوک سوخته است؟

مادربرد لپ تاپ به عنوان مغز لپ تاپ یا همان قلب آن شناخته می شود. فرقی نمی کند که چه اصطلاحی را برای مادربرد در نظر بگیرید. مهم این است که متوجه شوید هر زمانی که مادربرد کار نکند، اکثر بخش های لپ تاپ نیز کار نمی کنند. بنابراین، اگر لپ تاپ را روشن می کنید، ولی هیچ اتفاقی نمی افتد؛ باید به خرابی مادربرد شک کنید. با خرابی مادربرد حتی تعویض ویندوز نیز کارگشا نخواهد بود. ممکن است چندین بار تمامی مراحل نصب ویندوز را انجام داده باشید، اما پس از اتمام کار متوجه شوید که ویندوز با هیچ روشی نصب نمی گردد.

شاید بتوانید لپ تاپ استوک با مادربرد خراب شده را روشن کنید، اما مطمئن باشید که صفحه نمایش لپ تاپ روشن نمی شود. در حالی که ممکن است فن داخل لپ تاپ دست دوم روشن شود و صدا دهد؛ اما باز هم نمی توانید هیچ تصویری را روی صفحه نمایش خود ببینید. این موضوع یکی از علائم اصلی خرابی مادربرد لپ تاپ است.

دیگر مشکلات سخت افزاری رایج در لپ های دست دوم که می توانید از آن ها جلوگیری کنید

مشکلات رایج دیگری نیز وجود دارند که مربوط به سخت افزار لپ تاپ های دست دوم می باشند. خرابی هارد دیسک، سوختگی هارد، خرابی رم و یا حتی سوختن سی پی یو همگی از جمله مشکلات رایجی هستند که می توانند برای هر نوع لپ تاپی رخ دهند.

برای اینکه از بروز این مشکلات سخت افزاری جلوگیری کنید، بهتر است که تا حد ممکن از لپ تاپ خودتان به درستی مراقبت کنید. محافظت از لپ تاپ و جلوگیری از ضربه خوردن آن می تواند تا حد زیادی باعث طول عمر لپ تاپ شود. بسیاری از مشکلات سخت افزاری لپ تاپ مانند سوختن هارد لپ تاپ، مربوط به ضربه خوردن آن است. پس خرید یک کیف لپ تاپ باکیفیت برای لپ تاپ دست دوم جهت جلوگیری از ضربه خوردن آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی شما می توانید با حمل و نقل صحیح لپ تاپ های دست دوم، از بروز خرابی های سخت افزاری جلوگیری کنید.

چه زمانی متوجه شویم که مادربرد لپ تاپ استوک سوخته است؟

چه زمانی متوجه شویم که مادربرد لپ تاپ استوک سوخته است؟

آیا احتمال خرابی لپ تاپ استوک بیشتر از لپ تاپ نو است؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید کمی منطقی باشیم. به هر حال ممکن است قطعات اورجینال لپ تاپ دست دوم با قطعات نو عوض شده باشند. از این رو احتمال خرابی لپ تاپ استوک بیشتر از لپ تاپ های نو است. با این حال، اگر بتوان به درستی از لپ تاپ های استوک استفاده کرد، به راحتی این لپ تاپ ها تا سالیان سال کارایی خواهند داشت.

جمع بندی

بسیاری از مشکلات سخت افزاری لپ تاپ دست دوم مربوط به بی کیفیت بودن لپ تاپ از همان ابتداست. پس اگر بتوانید از یک فروشگاه معتبر اقدام به خرید لپ تاپ استوک کنید، تا حد زیادی خیال خود را از بابت خرابی این لپ تاپ ها راحت می کنید. لپ تاپ های دست دوم آرا لپ ، از کیفیت بالایی برخوردارند و می توانند تا چندین سال برای شما کارایی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد