دلایل هنگ کردن لپ تاپ

تا حالا بوده وقتی داشتی از لپ تاپ استفاده میکردی یا گیم بازی میکردی لپ تاپت هنگ کنه؟هنگ کردن یکی از مشکلات رایج در لپ تاپ و کامپیوتره که هر کاربری ممکنه باهاش مواجه شه.هنگام قرار گرفتن در این موقعیت ممکنه فکر کنین که دیگر قادر به استفاده از لپ تاپ نیستین.
دلایل هنگ کردن لپ تاپ

برای همین رفع مشکل هنگ کردن برای کاربرانی که مدام با لپ تاپ خود سر و کار دارند یک امر ضروری محسوب میشود.

دلایل هنگ کردن لپ تاپ شامل دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری میشه که با به هم برسی  آنها می پردازیم.

مشکلات سخت افزاری

کارت گرافیک

در برخی موارد ممکنه لپ تاپ شما توانایی پردازش اطلاعات را نداشته باشه و این موضوع باعث شود که برخی قطعات سخت افزاری دچار مشکل شوند. برای مثال کارت گرافیک، اگر کارت گرافیک شما ظرفیت پایینی داشته باشد هنگام اجرای برنامه های گرافیک بالا کند میشود و ممکن است هنگ کند. باید توجه داشته باشید که به اندازه کشش سخت افزار فعالیت تان را انجام دهید در غیر این صورت کارت گرافیک شما قدرت پردازش نرم افزار یا بازی هایی که نصی کرده اید را ندارد.

در مورد انواع کارت گرافیک و تفاوت آنها مطالب مفصلی در سایت قرار دادیم که میتوانید از اینجا کلیک کنید.

خرابی ظرفیت هارددیسک

خرابی هارددیسک از دلایل رایج هنگ کردنه، باید در اسرع وقت تعویض هارد انجام دهید البته همیشه یک بک آپ از فایل هایتان داشته باشید. برای اطمینان که می توانید این کار را به متخصصین بسپرید.

همینطور نداشتن حافظه کافی و اتمام ظرفیت رم می تونه دلیل هنگ کردن موقع اجرا برنامه باشد بنابراین تعویض یا ارتقاع رم میتونه مشکل کند شدن یا هنگ کردن لپ تاپ را برطرف کند، استفاده از حافظه SSD به جای هارد HDD برای فعالیت های سنگین بهتره.

در این مقاله کامل راجب SSD و HDD توضیح دادیم: تفاوت هارد HDD و حافظه SSD

مشکلات نرم‌افزاری

اجرای هم زمان چندین برنامه

مشکل هنگ کردن لپ تاپ میتونه از برخی نرم افزار ها یا شیوه اجرا کردن برنامه ها باشه مثلا ممکنه برنامه ای با سیستم یا ویندوز فعلی شما همخونی نداشته باشه. یا لپ تا شما کشش اجرای بعضی اپلیکیشن هارو نداشته باشه.

اجرای هم زمان چنتا نرم افزار میتونه یکی از دلایل اصلی هنگی باشد.

ویروسی شدن لپ تاپ

ویروسی شدن لپ تاپ میتونه دلیلی بر کندی باشه. اگر آنتی ویروس فعال روی لپ تاپ نداشته باشین امکان ویروسی شدن بیشتره، در نتیجه تعداد دفعات هنگ کردن نیز بالا میرود. ولی در نظر داشته باشید که اگر همزمان دوتا آنتی ویروس داشته باشید این خودش ممکنه ایجاد کندی شود

توصیه میکنیم ویندوز خود را روی حالت safe mode قرار دهید، برای این کار سیستم را ریستارت کنید و سپس دکمه F8 بزنید.

اگر دنبال آنتی ویروس خوب برای لپ تاپتون میگردید حتما مقاله: بهترین آنتی ویروس های سال 2020 و معرفی آنها چک کنید.

راه حل برای هنگی

 اگر شما با هر کدوم از این مشکل ها مواجه هستین با زدن دکمه های ctrl+alt+delete گزینه task manager را انتخاب کنید و برنامه یا بازی مورد نظر را که فکر میکنید باعث کندی یا هنگ شده انتخاب و end task را بزنید تا برنامه بسته شود، این فرایند ممکنه تا 20 ثانیه طول بکشه.

ولی اگر روش بالا جواب نداد باید لپ تاپ را ریستارت کنید، دکمه پاور را بزنید اگر خاموش نشد دکمه را نگه دارید تا خاموش شود

چند ثانیه صبر کنید و دوباره راه اندازی کنید، ممکن است با این سوال مواجه شوید که آیا میخواهید به روش عادی استارت کنید، تایید کنید و حواستان باشه که ویندووز روی حالت SAFE MODE باشد.

ممنون تا اینجا با ما همراه بودید، احتمالا بعضی از نکاتی که گفتیم حتی فکرشم نمیکردید ممکن بود برای لپ تاپتون مشکل ساز باشه، اگه دوس دارید لپ تاپتونو سالم نگه دارید پیشنهاد میدم سری به مقاله: 14 کاری که لپ تاپ شما را نابود می کند بزنید.

اگر دلایل دیگری بابت هنگ کردن یا حتی راه حل دیگری میدونید حتما زیر این پست بنویسید. برای مطالب آموزشی دیگر خوش حال میشیم  پیج اینستاگرم آرالپ دنبال کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد